Duivel rond pastorie

Ds. H.H. Klomp / 2 reacties

Vraag

Ik hoorde pas in een preek de volgende uitspraak: "Als de duivel in het dorp is, loopt hij drie keer rond de pastorie." De predikant zei: "U kent vast die uitdrukking wel." Ik heb hem nog nooit gehoord en ook navraag in mijn omgeving leverde mij niets op. Wat betekent deze uitdrukking? Is het zoiets als, wanneer God Zijn kerk bouwt, bouwt de duivel zijn kapel?

Antwoord

Beste vragensteller, Wat een vreemde uitdrukking. Ik heb er nog nooit van gehoord. Al zijn satans tactieken me enigszins bekend. Dan is de pastorie en met name de studeerkamer een prima plek van weerstand. Want daar wordt Gods Woord bestudeerd. Wie daar achter schuilt is veilig bij de Heere. En moet de duivel inpakken.

Groet en zegen in de geloofsstrijd,
Ds. H. H. Klomp

Tags in dit artikel:

duivel
2 reacties
Autumn
Ik ken die uitdrukking ook niet...
Misschien kan de vragensteller de vraag beter aan de predikant zelf stellen, die zal het antwoord vast wel weten.
MUS
De tegenstander bestrijdt geestelijke mensen, die offensief bezig zijn. Hopelijk is dat ook jouw predikant. Gelukkig leven er ook veel vurige christenen in gewone huizen. Als je geen aanvallen van satan hebt, ben je voor hem waarschijnlijk niet de moeite waard...