Heftige PMS-klachten

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

I.v.m. heftige PMS-klachten slik ik (23 jaar) de pil (yaz 24+4). Van een consulente gespecialiseerd in vrouwenproblemen kreeg ik het advies om de pil drie maanden door te slikken, dus zonder stopweken. Ik heb dit gedaan en merk gelukkig iets verbetering, de scherpe randjes zijn eraf. Op dit moment heb ik een stressvolle periode met veel lichamelijke klachten daarvan, o.a. duizeligheid en hartkloppingen, maar ik ben ook weer behoorlijk down en zie weer veel 'leeuwen en beren' op de weg. Het is mij onduidelijk of dit nu van de hormonen komt of van de stress, het wisselt nogal. Ik vraag me nu af of het doorslikken van de pil wel gezond is? En hoelang moet ik dan doorslikken? Kan dit schade geven op de langere termijn? Zijn er andere manieren om hormonen toe te dienen die niet schommelen, zodat ik niet van die enorme wisselingen krijg in stemming e.d.? Is een antidepressiva ook een oplossing?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik zal de vragen respectievelijk behandelen.

De anticonceptiepil doet niet meer kwaad door het overslaan van de stopweek. Dr. Steven Goldstein, arts aan de OB-GYN van de New York University School of Medicine zegt: "wetenschappers die de pil in de jaren '50 uitgevonden hebben dachten dat vrouwen eerder aan de pil zouden gaan wanneer zij er een stopweek bij zouden doen." Dat is dus de reden van de stopweek... Het kan wel zijn dat je na een aantal maanden een doorbraakbloeding krijgt, dat is vanuit medische optiek niet erg.

Continue hormoonafgifte kan middels een hormoonspiraal. Dit spiraal is mogelijk wel abortief, aanvullende anticonceptie is dan nodig.

Ik vind het zo lastig te beoordelen of je baat zal hebben bij antidepressiva. Dit is iets wat je met je eigen huisarts moet bespreken.

Vriendelijke groet,
veel sterkte,
A. Meijer

1 reactie
Puck
Ook ik tob al een poos metdezelfde heftige klachten.
Inmiddels gebruik ik nu twee maanden Mood en Menstrual Care van Care for Women.
Dit zijn vitaminen-preparaten en ik voel me er echt al een stuk beter bij.
Ze zijn gewoon te verkrijgen bij de drogist.
Ik heb al van alles geprobeerd, maar eigelijk was er niet iets wat hielp. Zoals jij nu beschrijft, de scherpe randjes zijn er van af,... maar ja,..je wilt je gewoon weer fit en energiek voelen!
Voorheen had ik een periode van ongeveer 20 dagen waarin ik me heel erg down voelde. De rest van de cyclus ( de andere week) ging het prima.
Nu is het al omgeslagen naar 7-10 dagen een beetje prikkelbaar, maar ik ben niet enorm beperkt of afwezig. Als je meer wilt weten stuur je maar een pb-tje! ;-)
Sterkte ermee!!