Voor God getrouwd

Ds. G. Kater / 5 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 jaar die tijdens haar puberjaren haar Schepper veel verdriet heeft aangedaan. Ik heb voor het eerst seks gehad op mijn 15e levensjaar, het was mijn eerste echte vriendje. Het was puur uit onzekerheid. Ik deed alles om hem bij mij te houden. Achteraf zie ik ook dat ik enorm fout ben geweest, maar daar stopte het niet bij. Nadat het uitgegaan is heb ik nog eenmalig seks gehad met een 'scharrel' en nu heb ik twee jaar een relatie met mijn vriend, waar ik ook al een tijdje seksueel actief mee ben. Mijn vriend weet van dit alles en het heeft hem ook pijn gedaan dat ik geen maagd meer was. Wat vindt God hier van? En is het nu echt waar dat ik voor Gods ogen al drie keer getrouwd ben? Ik heb het hier heel moeilijk mee en weet niet wat juist is om te doen!

Antwoord

Beste vragenstelster,

Bedankt voor je vraag, waarin je eerlijk weergeeft hoe e.e.a. in jouw leven gegaan is, en hoe je daar nu tegenaan kijkt. Graag wil ik proberen je een eerlijke reactie te geven op je vraag, vanuit het Woord van God.

Je begint je vraag met de erkenning dat je door je gedrag op seksueel gebied je Schepper veel verdriet hebt aangedaan. Het doet me goed die erkenning te lezen, omdat ze door en door bijbels is. Seksualiteit is een scheppingsgave van God, die Hij (alleen) gegeven heeft binnen de veilige bedding van het huwelijk tussen man en vrouw. Van de verschillende Bijbelteksten die dit duidelijk maken noem ik hier alleen Gen. 2:24. Dat betekent dat seksualiteit buiten de band van het huwelijk in Gods ogen zonde is, waarmee we de Heere inderdaad veel verdriet doen. Met je opmerking in je eerste zin geef je dus zelf al een (bijbels) antwoord op je vraag aan het slot: wat vindt God hiervan?

De Heere noemt het heel duidelijk zonde in Zijn heilige ogen, en vraagt daarom dat we dit ook eerlijk als zonde aan Zijn voeten belijden. In die weg wil Hij ook Zijn vergeving aan je geven, in het bloed van de Heere Jezus Christus, dat reinigt van alle zonden. Dat is daarom ook de eerste weg die ik je wil wijzen: je zonden belijden aan de voeten van de Zaligmaker van zondaren. Werp je neer aan Zijn voeten, en smeek Hem om zowel hartelijk berouw over je zonden, als ook om vergeving van zonden in Zijn bloed. Worstel met Hem in het gebed, die zondaren (ook jou!) tot Zich roept en nodigt: Komt herwaarts tot Mij.

Als je Zijn vergeving voor het verleden leert kennen in je hart, zal het ook direct duidelijk voor je zijn wat de Heere vraagt voor het heden en de toekomst: direct breken met het leven in de zonde wat je nu leidt met je huidige vriend. (Ik lees immers dat je ook nu seksueel actief bent met je vriend.) Het is immers onmogelijk om Hem vergeving te vragen voor de zonde, en tegelijkertijd verder te leven in diezelfde zonde. Maak tegenover je vriend duidelijk vanuit het Woord van God dat dit zo echt niet verder kan en mag gaan, maar dat jullie moeten wachten tot het huwelijk. Probeer samen concrete afspraken te maken die ervoor bewaren dat je opnieuw te ver gaat met elkaar. Bovenal: ga samen(!) in gebed om door Hem bewaard te worden om vooruit te grijpen op wat Gods gave voor in het huwelijk is. Bij Hem is werkelijk kracht en macht om jullie daarvoor te bewaren.

Dan je laatste vraag: is het echt waar dat je in Gods ogen drie keer getrouwd bent? In het Woord van God komt een huwelijk tot stand wanneer een jongen en meisje in het openbaar elkaar trouw beloven, met daarbij verschillende getuigen. Vervolgens is de seksuele gemeenschap binnen het huwelijk als het ware de bezegeling van het huwelijksverbond wat voor Gods aangezicht gesloten is. Opnieuw verwijs ik naar Gen. 2:24, let vooral op de orde waarin de zaken genoemd worden, en waar de seksuele gemeenschap genoemd wordt. Bijbels gezien betekent het hebben van seksuele gemeenschap dus een vooruitgrijpen op datgene wat het huwelijk bezegelt. Daardoor ben je bijbels gezien geroepen om ook daadwerkelijk in het openbaar in het huwelijk te treden met degene met wie je seksuele gemeenschap gehad hebt.

Tegelijk laat jouw persoonlijke situatie de enorme gebrokenheid als gevolg van de zonde zien. Immers, met wie van de drie jongens met wie je gemeenschap gehad hebt moet je dan daadwerkelijk gaan trouwen? Moet je dan je huidige vriend weer verlaten en terug naar die eerste jongen? En als die inmiddels ook weer gemeenschap met een ander gehad heeft? Het lijkt me de meest bijbelse weg dat je nu geroepen bent bij je huidige vriend te blijven, om met hem op een bijbelse wijze toe te leven naar een bijbels huwelijk. Alleen een leven uit Gods genade in Christus, naar de regel van het Woord van God, geeft werkelijk een goed en gezegend huwelijksleven. Dat wens ik jou/jullie van harte toe.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk
5 reacties
Roeltje
Het is te hopen dat je vriend ook achter de keuze staat om te stoppen met gemeenschap totdat jullie getrouwd zijn. Wil of kan hij dat niet dan vraag ik me af of de dominee in zijn antwoord bedoeld dat je dan nog bij je huidige vriend moet blijven en met hem moet trouwen?
QuadCoreInside
Ik vind het nogal merkwaardig dat het je vriend pijn heeft gedaan dat je geen maagd meer was, maar zelf ook voor het huwelijk seksueel actief met je is.
Race406
@QCI: De spijker op de kop! Krokodillentranen noemen ze dat ook wel..
Daniel
Mijn mening doet er niet zoveel toe, vragenstelster heeft een probleem en dat uit zich in haar vraag.

De deskundige geeft het best mogenlijk antwoord, reageerders doen hun best, als ik zou schrijven wat ik denk zou mijn reactie nooit geplaatst worden.

Daarom doet mijn mening er niet zoveel toe, ik heb wel een klip en klare mening maar die mag niet geplaatst worden.Mijn mening is ook in lijn met de bijbel, maar soms kun je je beter stil houden.
Seks en de bijbel......., het oude testament staat er vol van,

Ik hoop dat vragenstelster gaat beseffen dat liefde geen vrijplaats is voor ongeremde seks, ja echte liefde wel, maar geen drie of veertig liefdes.

Mijn vrouw en ik zijn tien jaar en drie kinderen later, als we wakker worden kijken we elkaar blij aan, elke avond dank ik God voor de vrouw die ik heb en de kinderen natuurlijk.
En seks....., we lusten er wel pap van.
juni
ach meissie,misschien krijg je wat steun aan het verhaal bij de waterput. DE VROUW DIE AL 5MANNEN GEHAD HEEFT. eN........dE hEERE jEZUS ZOCHT HAAR OP! ;SORRY VOOR DE HOOFDLETTERS. COMPUTER HEFT LAST V D SNEEUW.