Geen gesneden beeld

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Wat betekent dat je geen gesneden beeld of gelijkenis mag maken van hetgeen onder op de aarde is of in de wateren onder de aarde is? Wat wordt daar precies mee bedoeld? Wat is er onder op de aarde en in de wateren onder de aarde?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

2 reacties
Race406
Het geen beelden maken houdt ook in:
1. Maak (in je denken of in je theologie/dogmatiek/geloofsleer) geen beeld van God als de goedige God waarmee het allemaal wel goed komt onder het motto: want Hij is liefde toch?
Ook dit is een beeld van God maken wat niet klopt, dus ook een soort afgodendienst. Want God is niet zo.
2. Maak (in je denken of in je theologie/dogmatiek/geloofsleer) geen beeld van God als de toornende, ziedende Rechter waar je bijna niet langs komt, tenzij je heel veel geluk hebt dat bij de uitverkiezing een "kruisje achter jouw naam is gezet". Ook dit is een beeld van God maken wat niet klopt, dus ook een soort afgodendienst. Want God is niet zo.
Ook over deze vormen van afgodendienst vertoornt God Zich verschrikkelijk. Want dan doe je Hem zo vreselijk tekort. Lees Zijn Woord (zonder die gekleurde bril op die je vanuit je opvoeding/kerk/omgeving hebt meegekregen!), en dan zul je ervaren dat God tot je komt met genade en vrede. Iedere kerkdienst begint met dat wij belijden dat we in alles totaal afhankelijk zijn van God. Het eerstvolgende wat God daarop zegt is niet: Heb je wel goed genoeg geleefd afgelopen week? Heb je wel zo min mogelijk zonde gedaan de afgelopen week? Of (als je Hem nog niet kent): Heb je al wel dit of dat beleefd, ben je daar al geweest en heb je al een paar nachten in de schuur over de grond gekronkeld vanwege je zonden?
Nee, na onze afhankelijkheid te hebben beleden is het eerstvolgende waarmee God daarop tot ons komt: Genade en vrede!! Wat een God!
Hij wil niets liever dan dat je tot geloof komt en schuilt achter het Bloed van Christus! Echter is de andere kant: Doe je dat niet dan ben je na dit leven voor eeuwig zonder God.
Maar God is de God Die het Leven aanbiedt in Jezus Christus! Dat is de lijn die je leest in de Bijbel, niet meer en niet minder. Dus wat theologen er allemaal van gemaakt hebben is leuk om te weten maar uiteindelijk helemaal niet van belang.
rotterdam1
Bijbelteksten over beelden hebben uitsluitend te maken met de afgodendienst.
Dus tegen het aanbidden van afgoden.
Beelden zijn niet verboden.
De ark van het verbond was uitgerust met 2 cherubijnen. in Ezechiël 41 zien we een visioen van de tempel “aan de tempeldeuren, waren cherubs en dadelpalmen gemaakt”, en denk aan de koperen slang uit Num. 21: 8, 9.
Het niet maken van een beeld, in gedachten, van God is onmogelijk. Hoe zal je bidden ?
Ook @race406 doet dit ; “Want God is niet zo.”