Nogal makkelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Een vraag aan mevrouw Rots. Bedankt voor uw antwoord op mijn eerdere vraag met als onderwerp "geen afgelikte boterham." Als ik het goed begrijpt zegt u dat ik maar moet vergeven als ik iemand tegenkom die al seks voor het huwelijk heeft gehad? Ik vind dit nogal makkelijk. Je lichaam is toch een tempel van de Heilige Geest? Het is toch een grote zonde als je seks hebt gehad voor het huwelijk? Wat vindt u ervan als ik zeg dat ik geen relatie met iemand aanga omdat ik weet dat die persoon seks voor het huwelijk heeft gehad? Is dat egoïstisch?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nee, ik heb niet gezegd dat je "maar moet vergeven" alsof dat een gemakkelijke oplossing zou zijn. Vergeven, werkelijk vergéven, is geen eenvoudige opgave. Lees mijn vorige antwoord nog een keer goed! Als het jouw keuze is om geen relatie met iemand te willen die  -modern gezegd- seksueel actief is voor zijn huwelijk, is dat een prima keuze. Het lijkt me alleen een moeilijk onderwerp bij een prille verliefdheid die zou kunnen ontstaan, tenzij jij als eerste gespreksonderwerp de vraag naar "maagd zijn" stelt en het daarvan laat afhangen of je al dan niet een verdere kennismaking op prijs stelt. Egoïstisch? Nee, dat hoeft het niet te zijn. Wel een kéúze. Maar dat mag, toch? Dat heeft te maken met jouw persoonlijke verwachtingen van een relatie. En dat is heel goed, mits je je daarvan bewust bent.

Marijke Rots

7 reacties
blijblij
Gelukkig is vragensteller zonder zonde en heeft hij nog nooit een vrouw met begeerte aangekeken en hoeft die ene uitverkoren maagd geen ballast uit het verleden van vragensteller te verwerken/te vergeven.
dkw
Zou je ook niet een man willen zoeken dan die nog nooit een snoepje heeft gestolen?
Of nog nooit heeft gevloekt?
Of nog nooit brutaal tegen z'n ouders is geweest?

Alle zonden zijn bij God hetzelfde, bij de mensen niet, het is maar net hoe je er mee om wil gaan, veel succes bij je zoektocht.
blijblij
ah, zie nu in de originele vraag dat vragensteller een vrouwspersoon is. Dan geldt uiteraard hetzelfde, alleen dan andersom ;)
lydian
vraagsteller, ik kan je wel goed begrijpen hoor!!! ik ben zelf ook een vrouw en gelukkig getrouwd, en ik moest er ook niet aan denken, dat mijn vriend met andere meisjes naar bed was geweest.
Nogal geen verschil een snoepje stelen of sex hebben, Misschien dat het voor God geen verschil is , maar voor een vrouw is dit een hele gevoelige kwestie, dit is zo iets intiems, dat wil je dan ook uniek samen beleven.

DKW je reageert niet bepaalt gevoelig, Ik geloof ook wel dat er bij berouw vergeving is, maar jij lijkt er nogal makkelijk over te denken. Ik reageer niet vaak op refoweb, maar nu voelde ik me toch wel een beetje verontwaardigd. Mag vraagstelster dit verlangen niet hebben? Ik begrijp haar heel goed, hoewel dit niet betekent dat ik boven mensen wil staan, die wel de fout ingegaan zijn, want we zijn allemaal zondaren.
dkw
@lydian,
Zoals jij het zegt heb ik er geen moeite mee, lees de vorige vraag van deze vragenstelster ook en deze vraag ook, de toonzetting, dat staat me niet aan, de term afgelikte boterham voor een jongere die uit intense liefde over de streep is gegaan, als God ons niet vasthoud gaan we met z'n allen dagelijks over de streep, afgelikte boterham als term gebruiken, dan ga je mijns inziens boven de ander staan.
Natuurlijk is het heel wat, maar hebben we wel met z'n allen in de gaten dat 1 verkeerde gedachte al net zo'n grote zonde is als de daad zelf?
Hebben we wel in de gaten dat het Gods goedheid is als we hierin niet zondigen en dat het niet vanuit onszelf is? Dat we nooit boven anderen gaan staan die hier wel voor gevallen zijn?

Niet veroordelen in ieder geval.
lydian
ja oke, we mogen er niet boven gaan staan, en het is ook wel een verschil hoe zoiets gebeurt, zoals jij het beschrijft, ofzoals het ook vaak gebeurt, dat jongeren zelfs geen relatie met elkaar hebben. Dan denk ik wel eens; je weet niet waar je mee bezig bent, wat je kapot maakt. Belangrijk dat de jeugd zich realiseert, dat gemeenschap iets moois is, en dat je dat niet zomaar weg moet geven. Voor God ben je getrouwd!
Ik ben het ook met je eens , dat een verkeerde gedachte net zo'n grote zonde is, maar de daad is een zonde tegen je lichaam, en als je een gelovige bent ; een zonde tegen het Lichaam van Christus, lees 1 korinthe 6 vanaf vers 12 maar eens. Ik veroordeel niemand, en dat mag vraagstelster ook niet, maar een beetje begrip mag ook wel,toch?
schoenveter
@dkw, Elke zonde is net zo erg inderdaad. Al krijgen we 1 keer jaloezie over iets dat van een ander is dan is dat al een vorm van diefstal. Misschien wil de vragenstelster niemand veroordelen maar is dit haar manier om het duidelijk over te brengen hoe bevooroordeeld het ook overkomt. En oordeel je zelf nu niet op precies dezelfde manier over haar?

Wat betreft haar kwestie over deze zonde. Ik ben een man, en ik weet van mijzelf dat ik een zondig mens ben en vele dingen verkeerd gedaan heb. Maar juist dit wat in het huwelijk thuis hoort wil ik echt bewaren voor dan, en ik weet dat ik zelfs daarin al vele zondige gedachten en begeerten heb gehad die al genoeg zijn om ook hierin zondig te zijn (overtreed 1 gebod en je hebt de hele wet overtreden). Maar toch is het persoonlijk voor mij heel belangrijk om niet zover in overtreding te gaan. En persoonlijk zou ik dit ook graag willen zien bij mijn toekomstige partner.