Noodkreet

C. M. Chr. Rots - de Weger / 5 reacties

Vraag

Een noodkreet! Mijn man wil scheiden. Maar ik wil niet. Ik heb trouw beloofd. Hij ook, maar die beloftes (zelf uitgesproken in de kerk) doen er blijkbaar niet meer toe. Ook het geloof vindt hij niks meer. Er zijn moeilijkheden, maar dan mag je toch niet de makkelijkste weg kiezen? We zijn nog maar kort getrouwd (nog geen jaar) en dan mag je toch niet zomaar weglopen in moeilijke omstandigheden? Zijn ouders steunen hem volledig. Soms ben ik radeloos. Maar misschien is het beter...?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dit is echt een noodkreet! Maar helaas kan mijn antwoord zíjn voornemens niet keren! Haal alles uit de kast om te proberen vast te houden aan gedane beloften, zoals je dat zelf beleeft. Hoe moeilijk misschien ook, dit is het enige dat je kunt doen! Vecht voor je relatie. Ook als hij dat niet lijkt te doen!

Er zullen ongetwijfeld redenen zijn voor zijn houding... valt er niet te praten over relatietherapie of iets dergelijks? Zijn er geen vertrouwde mensen -vrienden, familie, dominee of wijkouderling- in jullie omgeving met wie je kunt praten en die je kunt inschakelen om jou/jullie te helpen? Hulptroepen, zal ik maar zeggen. Want alleen dit 'gevecht' aangaan is helemaal moeilijk!

Overigens: scheiden is zeer zeker niet de gemakkelijkste weg. Dat lijkt misschien zo omdat het een soort van weglopen is. Maar het ontkennen van een officieel gesloten huwelijk zal echter niet zonder slag of stoot (met bijbehorende verdrietige gevoelens) gaan. Niet voor jou, dat is zeker, maar ook niet voor hem. Ook al beseft hij dat misschien nu (nog) niet. Scheiden is lijden. Echt waar. Voor beiden.

Ik wens je heel veel sterkte en hoop van harte dat het góéd komt voor jou!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

echtscheidingrelatietherapie
5 reacties
bloempj
Dit is echt een noodkreet! Wat moet dit moeilijk voor je zijn, en nog geen jaar getrouwd! Waarom wil je man scheiden? Kun je niet werken aan de problemen, of de redenen waarom je man wil scheiden?

Heel, maar dan ook heel veel sterkte toegewenst hoor!
janvanverweg
Hoe komt het dat je man binnen een jaar zo anders over 'het geloof'is gaan denken? als God afgedaan heeft dan is een belofte aan die afgedane God geen sterk argument om door te gaan.

Hoe kan jij je man opnieuw bekoren? waarom viel hij op je in de eerste plaats, kan je hem dat opnieuw geven?
make him love you, don't force him to please you
ceciel72
Wat ik nu lees vind ik heel triest !!Zeker omdat jullie nog zo kort getrouwd zijn.
Waren er in de verkeringstijd al twijfels??
Wat was de reden toen om te trouwen??Toen hebben jullie beiden beloofd voor goede en slechte tijden tot de dood scheidt.Helaas heb ik ook zo'n probleem maar dan 22 jaar getrouwd kinderen en een heleboel narigheden die mij door mensen zijn aangedaan.
Ik zou hier zo snel mogelijk hulp bij zoeken!! en vooral de hulp van boven.Hij alleen kan wonderen doen..
Sterkte in deze moeilijke onbegrepen weg di eu moet gaan..
vlokje
Het is inderdaad belangrijk wat zijn redenen zijn om bij je weg te willen.
Wat je zou kunnen doen is om hem de mogelijkheid voor te stellen een tijd wat afstand van elkaar te nemen. Als hij nog genegen is om niet direct definitieve stappen te nemen kun je met wat afstand soms beter alles overzien.

Zelf heb ik moeite met de starre gedachte dat als je eenmaal getrouwd bent er nooit meer een tijd van twijfel/bezinning mogelijk zou kunnen zijn. Iedereen is mens, en we hebben allemaal ook een eigen persoonlijkheid, en het getrouwd zijn kan best eens heel anders uitpakken dan we ons hadden voorgesteld. Openhartige gesprekken, eventueel met hulp van een derde, waarbij je een duidelijker inzicht krijgt in jullie gedragshouding naar elkaar toe kan verhelderend werken. Er zijn heel goede relatietherapeuten die alle mogelijke problemen kennen, en veel kennis en kunde hebben. Maar dit kan uiteraard alleen als je hem hierin nog mee zou kunnen krijgen.
Is het helemaal finito voor hem, dan zou ik als ik jou was ondersteuning bij je omgeving zoeken. Jij hebt dan ook dringend mensen nodig.
juni
arme jij. wat een rotkerels zijn er toch! je zou je schamen om man te zijn! Sterkte met al die knopen