Reformatorische kerken

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Vraag aan ds. Vreugdenhil. Ik maak me grote zorgen over vooral de mensen in de reformatorische kerken. Er is zo weinig liefde naar de naaste, er is veel liefdeloosheid en kilheid. De wet word te veel gepredikt, terwijl de genade van God zo groot is voor zondaren. God heeft mijn ogen geopend dat je de Heere ook op een mooie manier kan dienen, zonder dat er elke keer op de zonden en verdorvenheid wordt gewezen. Wat vindt u persoonlijk van de leer die vooral in de reformatorische kerken geleerd wordt? Is het niet allemaal te zwart wit?

Antwoord

Persoonlijke vragen aan predikanten kunnen beter persoonlijk aan hen gesteld worden, zodat ze ook persoonlijk beantwoord kunnen worden, zonder dat de honderdduizenden bezoekers (per jaar) van Refoweb kunnen meelezen. Thema's als liefdeloosheid, kilheid, het prediken van de wet en de reformatorische leer zijn bovendien al vele malen in deze rubriek ter sprake gekomen. Gebruik voor het vinden van antwoorden het zoekprogramma in onze vragenrubriek.

Redactie Vragenrubriek

5 reacties
schaapje
Kan een mens tot God komen door een bepaalde leer? Jezus zei Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.
En tenslotte is het wel zo hoe meer wij de Here Jezus leren kennen hoe meer wij zien hoe zondig wij zijn, maar inderdaad daar in Zijn Liefdevolle genade die ons vrijpleit van die zonden.

Vragensteller schrijft: God heeft mij de ogen geopend, ik wil wel weten waarvoor zijn uw ogen geopend?
intro
Je schrijft: ''Er is zo weinig liefde naar de naaste, er is veel liefdeloosheid en kilheid.'' Hoe kom je daar bij? Dat is totaal niet mijn ervaring! En de vraag die dan bij mij op komt is: hoeveel liefde straal jij uit naar deze mensen die je blijkbaar veroordeeld? Wie liefde geeft, ontvangt ook liefde!
Roozemond
Zeer zwart wit gesteld. Het lijkt of alleen het negatieve van de ref. hoek wordt belicht.
Wat heb je eigenlijk ten diepste aan die termen? Het gaat er om of wij oprecht christen zijn op de plaats waar God ons stelde. Punt. Dan heb je het ook niet druk meer met het negatief bekijken van allerlei zaken ,dan ben je met een ander doel bezig.
ceciel72
De wet te veel gepredikt???Het hoort toch bij elkaar wet en evangelie?
In deze gemeente ben ik jaren lid geweest ....Had hier veel eerder weg moeten gaan..maar ja soms neem je wel eens een verkeerde beslissing met alle gevolgen van dien.Hier ben ik dus echt depressief geworden in deze gemeente...met zo'n leer??
janvanverweg
de vraagsteller stelt de dominee voor het blok; neem stelling en maak je onmogelijk bij de een of de ander.

misschien kan de vraagsteller zijn bewogenheid beter verwoorden in een vraag hoe hijzelf iets aan mistanden kan doen. bevestiging van een zorg draagt niet bij tot de oplossing ervan. de vraagsteller kan er wel voor kiezen deel van de oplossing te worden :) als hij dat wil, dan zijn er tal van dominees die hier op dit web goed advies kunnen en willen geven.
het gaat maar om de harts houding