Psalmen en gezangen in de eredienst

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Ik moet een beschouwing/betoog/uiteenzetting schrijven over het zingen of het niet zingen van psalmen en gezangen in de eredienst. Nu is mijn vraag: Wat houd de eredienst in? En waarom zou je alleen maar gezangen en psalmen moeten zingen? Als je heel globaal kijkt kun je christenen in twee groepen opdelen, de refo's en de evangelischen. Of is dat te kortzichtig?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

5 reacties
rotterdam1
Dat is wel erg kort door de bocht ;

Christendom: 2,1 miljard
=================
Rooms-katholicisme: 1,147 miljard
Oosters-orthodox: 240 miljoen
Protestantisme: (schattingen vanaf 350 miljoen)
Pinksterbeweging/Evvangelisch: 150 miljoen (schattingen lopen zeer uiteen)
Afrikaanse Onafhankelijke christelijke kerken: 110 miljoen
Anglicisme: 77 miljoen
Gereformeerd/Hervormd/Presbyterianisme/Calvinisme: 75 miljoen
Baptisme: 70 miljoen
Methodisme: 70 miljoen
Lutheranisme: 64 miljoen
'Latter Day Saint movement': 12,5 miljoen (onderdeel van Restaurationisme)
Adventisten: 12 miljoen
Apostolisten: 10 miljoen (onderdeel van Pinksterbeweging)
Jehova's getuigen: 7,1 miljoen
'Stone-Campbell Restoration Movement': 5.4 miljoen (onderdeel van Restaurationisme)
Overige Christelijke Groeperingen: 5 miljoen
katlheen
LOL, het christendom in grofweg 2 groepen....Beiden zijn van na de reformatie....Alsof alles van daarvoor (en daarna) niet christen is..:-)
Dorah
Het antwoord op de allerlaatste vraag is ' ja'.
Boekentip: ' Gods lof op de lippen' van de auteur Smelik.
janvanverweg
het is idd te simplisties om als onderscheid refo vs evangelisch te maken.
maar ik begrijp het wel :)
er zijn christenen die vooral denken of iets wel mag, of het niet verboden is. andere christenen lijken daar helemaal niet mee te zitten en vragen zich eerdrr af of het God verheugd of niet. het heeft m.i. te maken met He je God kent. als rechter die je leven zal oordelen of als Vader die je liefheeft en het beste met je voor heeft.

vergelijk het met je liefde uten naar je vrouw; mag je alleen de sonnetten van Sjeeks Pier gebruiken of is het toegestaan om eigen expressie te gebruiken in je liefdes uiting?
Maar hier ga ik al een stap te ver, eerst oet duidelijk worden waarom ze uberhaubt zingen in de kerk! om de tijd te vullen, om onszelf te 'leren', om iets van onszelf met God te delen, om anderen te stichten? ?

veel reformatorischen zijn behoudend in hun uitingen. het oude is goed, het nieuwe is onbekend, wat onbekend is wekt argwaan, zou het wel toegestaan zijn? je vind dit soort vragen veel in deze vragen rubriek.

veel evangelischen benadrukken de relatie met God. vanuit hun Gods kennis durven ze vrij te leven, praten en handelen in omgang met God en gemeente zaken. ze weten zich kind aan huis bij God.

maar dit onderscheid maakt mensen niet refo of evangelisch. de meeste refo's die ik ken weten zich een kind van God en leven vanuit die vrijheid. ook ken ik evangelischen die zichzelf de vrijheid in Christus misgunnen door angstvallig regeltjes na te leven.
de hang naar regeltjes naleven is een oud gegeven, lees de Galaten brief maar.
janvanverweg
over de eredienst. wat houdt het in. tja ook daar verschillen de meningen sterk over. voor de een is het mens gericht; het (verstandelijk) leren staat centraal. Gods wil en wet en wezen wordt naar de mens toe geduid. dit leren staat vaak zo centraal dat het in de liederen toe terug te vinden is. weten is doen lijkt het motto.
anderen zullen zeggen dat in de eredienst vooral God centraal moet staan. de liederen zullen dan bovenal uitinginen naar God toe zijn. andere liturgische onderdelen vanuit dit denken zijn op gericht om de mens op God gericht te krijgen en houden. de preek is minder dogmatisch maar sterk appelerend. vaak wordt in evangelische gemeentes verzucht dat 'we weer moeten...' oproep na oproep appel na appel. vanuit het op God gericht zijn wordt de mens telkens opgeroepen dichter tot God te komen. na bekering wordt groei verwacht. hier zou het motto kunnen zijn 'doen toont begrijpen'

ik hoop dat de tegenstelling helpt in je denken over eredienst. wat is het? waarom doe je het? wat kan je eruit weglaten zonder dat het geen eredienst meer is. wat kan je niet toevoegen zonder de eredienst om zeep te helpen.