Meeleven met vriendin

Ds. A. van Wijk / 2 reacties

Vraag

Mijn vriendin heeft een moeilijke tijd achter de rug. Eén van haar beste vriendinnen is, toen ik nog niet heel erg bevriend met haar was, om het leven gekomen door een ongeluk. Verder heeft ze bij een psycholoog gelopen en op school een cursus gedaan voor faalangst. Nu zit ze met veel geloofsvragen, waarvan ze zegt dat ze die zelf met God moet oplossen. Ik ben bang dat dit te lang gaat duren, het loopt namelijk al vanaf vorig schooljaar. Als ik haar ergens voorzichtig naar vraag, geeft ze ontwijkende antwoorden. Op school of via sms'jes probeer ik haar zoveel mogelijk te steunen, maar hier heeft ze niet genoeg aan. Al heel vaak heb ik tegen haar gezegd dat ze misschien eens met een dominee of iemand anders die wat meer van het geloof af weet moet gaan praten. Ze zegt hier geen zin in te hebben en het echt zelf te gaan oplossen. Toch merk ik dat ze dit niet probeert. Ik snap heel goed dat ze het moeilijk heeft, maar ik ben er ook van overtuigd dat ze meer haar best ervoor kan doen om het op te lossen. Zij denkt dat ze dit alleen moet doen, maar ik vind (en dat heb ik haar ook eerlijk gezegd) dat God haar ook via andere mensen kan helpen en antwoorden kan geven. Dit erkend ze wel, maar verder doet ze er niets mee. Wat kan ik hiermee doen? Ik wil haar heel graag helpen, maar heb geen idee wat ik nog meer voor haar kan doen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Wat je doet is heel belangrijk: meeleven. Ik vermoed dat je ook voor haar bidt. Ga daar vooral mee door! Tegelijk is -ook gezien de termijn- je heel begrijpelijke vraag: Wat nog meer, als je ziet dat het niet goed gaat? Terecht merk je op: de HEERE schakelt mensen in. Mogelijk kun je aan je vriendin voorzichtig namen aandragen van mensen die jullie beide kennen. Hetzij uit de kerk, familiekring, school. Of -dat moet nog voorzichtiger- mensen op haar attenderen. Het gemakkelijkste is als je in openheid tegen haar kunt zeggen: "Ik merk dat het niet goed met je gaat, zullen we eens met… gaan praten, of zou je fijn vinden als ik voor je contact met ... opneem?"

Als je die ruimte niet ziet, kun je in elk geval haar actuele situatie vertrouwelijk aan iemand voorleggen, aan iemand die jij of die jullie allebei kennen om biddend te inventariseren wat de beste weg is, ook om jou te helpen in het steunen van je vriendin.

Ds. A. van Wijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Herkingen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

meeleven
2 reacties
Kornelie
Fijn dat je zo mee lijdt met je vriendin!
Aanvullend wil ik nog doorgeven dat rouw verwerken tijd nodig heeft.
Dat lijkt een afgezaagde term, maar als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het zeker waar is.
En die tijd is echt voor iedereen verschillend, geef iemand de tijd die hij/zij nodig heeft, vergelijk niet met anderen die eenzelfde verlies meemaakten.
Dit jaar is een boek verschenen over jongeren en rouw, 'Verder na verdriet' door Joke Korteweg, een aanrader voor de rouwende jongere zelf en voor hen die om hem/haar heen staat.
Mogelijk een goede leestip voor je vriendin, en voor jou.
wk156
Als jullie in dezelfde kerk zitten kun je tegen een kerkeraadslid zeggen dat je je zorgen maakt over je vriendin. Misschien gaat diegene dan wel uit zichzelf naar je vriendin om te vragen of het goed met haar gaat.