Gala van studentenvereniging

drs. E.J. (Els) van Dijk / 9 reacties

Vraag

Ik ben een tweedejaars studente in een grote studentenstad hier in Nederland. Ik ben vorige week door een jongen meegevraagd naar een gala van zijn studentenvereniging. Ik vind het een leuke jongen. Ook al zit hij bij best een 'ballenvereniging', ik zou graag met hem daar heen gaan. Er is alleen een probleem waar ik mee zit. Huisgenoten hebben mij verteld over het galamos. Dat betekent dat als je met een jongen mee naar een gala gaat, dat je dan verplicht bent om na het gala met hem naar bed te gaan. Ik vind het een leuke jongen, maar ik ben denk ik nog niet klaar om mezelf aan iemand te geven zonder dat ik weet dat wij echt bij elkaar passen. Aan de andere kant ben ik bang dat ik niet mee mag/kan als ik mij niet aan de regels houd. Kan iemand mij hiermee helpen?

Antwoord

Beste...,

Het galamos is een ongeschreven regel onder sommige (!) studentenverenigingen. Het houdt in dat als de heer alles van het gala betaalt (eventueel ook het diner vooraf) de dame als bedankje haar lichaam schenkt. Maar nogmaals: het is een ongeschreven regel die niet voor iedereen helder is. Het advies is daarom om vooraf duidelijkheid te hebben over de wederzijdse verwachtingen en verplichtingen...

Verwacht de leuke jongen in kwestie werkelijk van jou dat jij met hem naar bed gaat na afloop? Jij wilt dat toch eigenlijk niet? Als jij dat kenbaar maakt aan hem, moet een leuke jongen daar toch op z’n minst heel veel respect voor hebben?

Kijk: als hij er wel op staat dat jij met hem naar bed gaat terwijl jij daar nog niet aan toe bent, zoals je zelf zegt, is het toch te gek voor woorden dat hij dat wel van je eist? Dat getuigt dan toch van respectloosheid? Als het feit dat jij wel op je standpunt blijft staan ertoe leidt dat je dan niet meer op het gala gewenst bent, dan wil je toch zelf zeker niet meer? Dan gaat het namelijk helemaal niet om jouw aangename aanwezigheid, maar puur om de seks. Ik zou dan absoluut voor de eer bedanken. Jij bent zoveel meer dan je lichaam.

Weet je, eigenlijk zit ik hier heel verontwaardigd te zijn achter mijn computer. Dat heeft alles te maken met mijn christelijke visie op seksualiteit.

Ik geloof dat de Heere God seks als iets heel moois en bijzonders heeft geschapen en aan ons mensen heeft toevertrouwd. Hij geeft het als kroon op een liefdesrelatie. En wat mij betreft heb je pas seksuele gemeenschap met iemand als je er zeker van bent dat je zoveel van hem houdt, dat je de rest van je leven met hem wilt delen en nadat je dat plechtig beloofd hebt in het bijzijn van getuigen en voor het aangezicht van God. Oftewel: God heeft naar mijn overtuiging seksualiteit bedoeld binnen de veilige kaders en omarming van een huwelijk. Zo bijzonder en zo prachtig!

Hij heeft dat zo bedacht om de veiligheid van voornamelijk vrouwen te garanderen. Vrouwen beleven seksualiteit anders dan mannen en bij verkeerde toepassing kun je (emotioneel) grote schade oplopen. Ik zou daar nog heel veel over kunnen zeggen, maar daar is je vraag denk ik niet voor bedoeld. Ik adviseer je wel om op z’n minst goede literatuur over dit onderwerp te lezen.

In onze tijd wordt seks vaak gereduceerd tot een wegwerpartikel. Na een feestje verrichten jongeren seksuele handelingen, zonder dat er sprake is van een blijvende relatie. Daar begrijp ik eerlijk gezegd niets van. Ik wil geen fysieke intimiteit met iemand met wie ik niet in geestelijk, emotioneel en psychisch opzicht intiem ben. Nogmaals: seksualiteit is gegeven als kroon op een diepe liefdesrelatie.

Bij het galamos is seks gereduceerd tot een ruilmiddel. Een jongen bezorgt jou een leuke avond en in ruil daarvoor mag hij je lichaam gebruiken. Dat moet je toch niet willen? Seksualiteit is toch iets heel kostbaars? Alleen voor die exclusieve relatie met de man waarmee jij je leven wilt delen? Dan ook ben je er emotioneel aan toe en kun je samen genieten van de lichamelijkheid die God als een groot goed geeft.

Ik heb regelmatig gesprekken met jongeren over dit thema en ik merk dat jonge vrouwen vaak te lijden hebben onder de druk die jongens uitoefenen om seks te hebben terwijl de meiden daar zelf eigenlijk nog niet aan toe zijn of die het niet willen om de redenen die ik hierboven noem. En toch geven zij dan maar toe, uit angst anders die jongen te verliezen of door hem minder gewaardeerd te worden. Maar een echt goede vent, die het beste met zijn meisje/een vrouw voorheeft, wil toch geen seks als zij dat niet wil?

Seksualiteit heeft God gegeven om daar elkaar mee te dienen en het mag volgens mij absoluut geen verkapte vorm van zelfbevrediging zijn, nota bene tegen de wil en wens van de ander in. Daarom kan ik er zo boos om worden dat jongens ermee manipuleren en seks los maken van de relatie. Het maken tot een ruilmiddel of nog erger: meisjes ermee kleineren. Alleen maar aardig en voorkomend zijn als jij je lichaam beschikbaar stelt. En als je dat niet doet, en dus heel duidelijk je grenzen aangeeft, je niet meer zien staan.

Als jij dus tegen die leuke jongen zegt dat je graag mee gaat naar het gala, maar dat je pertinent niet met het hem naar bed wilt, zal een goede reactie van hem zijn dat hij die wens respecteert. Als hij je toch probeert over te halen (voor of na het gala) of als hij te kennen geeft dat hij dan iemand anders uitnodigt, is hij geen knip voor zijn neus waard en zou ik niet eens met hem uit willen gaan! Nogmaals: gaat het erom dat jij zo’n leuk, prettig, aangenaam en lief meisje bent of gaat het slechts om je buitenkant en de seks die volgt? Als het ’t laatste is, zou ik vriendelijk voor de eer bedanken.

Ik hoop dat je nog eens nadenkt over de plaats die seksualiteit in jouw leven mag hebben. Laat je absoluut niet gek maken door jongens (die overigens ook elkaar ophitsen) en die zelfs ook willen scoren met de hoeveelheid meisjes waarmee zij naar bed zijn gegaan. Je lichaam is te kostbaar om aan iedereen te geven en bovendien is seksuele gemeenschap zoveel meer dan een lichamelijke handeling. Je hele wezen komt erin mee als het goed is. Daarom hoor je vaak van prostituees dat zij dat nu juist proberen uit te schakelen en seks laten zijn tot slechts een lichamelijke handeling, omdat ze anders nog veel meer schade oplopen.

God heeft jou geschapen met verlangens en mogelijkheden om lief te hebben. Om te kunnen genieten, te kunnen geven, en te kunnen ontvangen. God maakte je zo dat je hele wezen erbij betrokken zou zijn: je lichaam, je ziel en je geest. Seks is de lichamelijke uitdrukking van het liefhebben van een ander. Dat is Gods ontwerp en daarom is het goed. Ik hoop dat jij zodanig je grenzen weet aan te geven dat je uiteindelijk op een mooie manier van dit geschenk kunt genieten!

Drs. Els J. van Dijk

Tags in dit artikel:

studentenvereniginguitgaan
9 reacties
Daniel
Beste vragenstelster,

Uw laatste zin:
'Aan de andere kant ben ik bang dat ik niet mee mag/kan als ik mij niet aan de regels houd. Kan iemand mij hiermee helpen?'

Helpt het als ik zeg dat het normaal is en dus best kan, help ik u als ik zeg dat alleen kniesoren daar moeilijk over doen of helpt het antwoord van mevrouw van Dijk.

Als je zelf vindt nog niet klaar te zijn om je aan iemand te geven geef je toch zelf het antwoord.
Van twee walletjes eten, daar moet ik aan denken

Wie van twee walletjes eet, zorgt ervoor dat hij deel uitmaakt van twee groepen; dit levert hem/haar voordeel op. De ondertoon van deze zegswijze is afkeurend: iemand die dit doet, wordt soms beschouwd als een profiteur. Dat is vooral het geval als zo iemand zich nu eens bij de ene groep voegt, maar zodra hij of zij vindt dat de andere groep meer te bieden heeft, weer naar de andere groep gaat.

: "Van twee wallen eten. In letterlijke zin doet dit een koe in een greppel; figuurlijk zich nu eens bij de eene partij voegen en dan weder bij de andere, alnaarmate men grooter profijt kan behalen (..); van beide kanten voordeel trekken."
De keuze tussen God en de duivel, je kunt geen twee heren dienen.

Van harte hoop ik dat u met het advies van mevrouw van Dijk geholpen bent.
mortlach
Het is eigenlijk vrij simpel: niemand kan jou verplichten met hen naar bed te gaan. Klaar. Geen discussie over mogelijk. Ik ken die zogenaamde regel voor gala's ook wel van toen ik nog studeerde, maar vond hem altijd maar wat sneu. Maar goed. Ik zou gewoon helder zijn tegen die jongen: Ja, ik wil graag mee naar dat gala, maar nee, ik ga niet met je naar bed. Als je dan ineens niet meer mee mag, of hij toch aandringt op het naleven van die 'regel', ben je die knul beter kwijt dan rijk.

Eigenlijk precies wat mevr. van Dijk ook zegt in haar antwoord.
Franklin82
Beste vragensteller,

Zelf ben ik een jongen en ik zit bij een Christelijke studentenvereniging.
Wij hebben ook een ieder jaar een gala.
Dergelijk dingen horen absoluut niet bij de gebruiken van ons eigen dies gala.
Zou je wel met hem naar bed willen op zo'n manier?
Zo niet, heb het er dan met hem over.
manita1986
Ik vind dit niet normaal dat als je word mee gevraagd naar een gala je dan gelijk met die persoon het bed in moet....Net wat mevrouw van Dijk zegt:God heeft het voor het huwelijk geschapen.
Ik hoop dat je zelf ook wijs bent en niet om de lieve vrede wil zo met die jongen het bed in duikt om hem tegemoet te komen!

Sterkte!
roel
Sorry dat ik het zo zeg maar dat galamos vind ik gewoon walgelijk!

Zo als gezegd gaat het dan alleen maar om de seks en dat is toch niet de bedoeling. Ik hoop en bid dat je verstandig met seksualiteit omgaat!

Ik ben ook lid van een christelijk studenten verenging geweest maar ik kende het begrip tot vandaag toe niet eens. Moet je voorstellen: ik heb mijn zus eens meegenomen moest ik dan met haar het bed in.........
Omega
Seks in ruil voor geld of goederen noemen we toch prostitutie?
henken
Boekentip: http://www.estherkaper.nl/boeken/hot-issues/
drj
Als je niet naar het bal kunt vanwege dat gedoe en het schijnt zo belangrijk voor je te zijn dat je ernstig hebt overwogen, nou ja, hmm.
Laat je door de redactie maar mijn e-mailadres geven, dan neem ik je mee naar het universiteitsbal met baljurken, maar zonder galamos als je daar zoveel aan gelegen is.
RogiervonAsmuth
beste vragensteller,
beantwoorder en reagerende mensen.
ik ben zelf ook student en heb al vaker gala's bezocht en het viel mij hier erg op dat de galamos door al deze mensen (en misschien ook wel door de jongen die je naar dat gala gevraagd heeft) niet volledig bekend is. het zou natuurlijk totaal idioot zijn als gala's exclusief voor mensen die daarna seks willen hebben zijn. De galamos is als volgt:
de jongen stuurt het meisje een blauwe brief, met zilveren pen beschreven met de vraag of ze hem wil begeleiden naar het gala.
het meisje reageerde met een roze brief, met gouden pen beschreven en vraagt hem daarin of hij bij haar op de thee komt.
de jongen komt dan op de thee.
het meisje serveert sowieso thee, daarbij kan ze kiezen om koekjes te serveren of luxe gebak (het liefst met slagroom en het liefst zelf gemaakt)
bij deze thee afspraak wordt er niet gesproken over het gala of dingen die er mee te maken hebben.
serveert het meisje alleen thee, dan weigert ze de uitnodiging.
serveert het meisje ook koekjes dan gaat ze mee naar het gala maar gaat ze GEEN seks hebben na het gala
serveert het meisje luxe gebak, dan bied ze zichzelf aan om naar het gala te gaan en daarna haar galaplicht (seks met de jongen) te voldoen.

ik heb zelf nog nooit gehoord van een gala waar vrouwen verplicht zijn tot seks als ze mee willen. als dat wel het geval is hoor ik graag bij welke studentenvereniging dat is.