Los van God

M.M. van Winkelen / 2 reacties

Vraag

In hoeverre kan iemand los van God zijn? Sorry als ik deze vraag zo stel, dit is niet om ergens tegenaan te schoppen. Ik heb met een gelovige vriend wel eens discussies hierover, omdat mijn levensstijl anders is dan de zijne. Ik geloof wel dat Jezus heeft bestaan maar een hoop dingen bekijk ik (te) nuchter. Om voorbeelden te geven: hij gaat elke zondag naar de kerk. Ik ben wel eens meegeweest, puur uit interesse en voor de gezelligheid voor die vriend van me, maar omdat ik rechtstreeks werd aangesproken en me moest verdedigen dat ik niet zo vaak ging ben ik ermee gestopt. Ik hou van een potje (online) poker, ik zie er de onschuld niet in, zolang ik me maar niet in de schulden steek. Zodra ik begin met werken moet de radio op een popzender aan tot het moment dat ik thuiskom. Ik woon samen en ben dus ongetrouwd met mijn vriendin en mochten er kinderen komen dan pas zullen we trouwen waarschijnlijk. Waarom dan toch deze vraag? Omdat mij is verweten dat ik met mijn gedrag en levensstijl het kwaad in me heb gelaten, waarop ik dus heb gesteld dat ik me hoe meer in het geloof ging verdiepen, ik meer eigenlijk een aversie ertegen kreeg. Ook bijvoorbeeld de leeftijd van de aarde/mensheid, in mijn ogen zijn alle levensvormen ouder dan een x-aantal duizend jaar. Ik ging me dus ongelukkiger voelen en zeker toen me met droge ogen werd verteld hoe satan/het kwaad in me zit. Het toppunt kwam toen ik vorig jaar een hele korte tijd met iemand ging. Ik ben toen best ver gegaan en die vriend van me was boos en vroeg aan me wat God hier wel niet van zou vinden. Toen was ik er meer dan klaar mee... Enkele voorbeelden zijn dus de muziek, kaartspellen en diverse lectuur en films, oftewel alles wat schijnbaar "occult, gevaarlijk of verdorven"is, wat ik absoluut niet geloof. Pas als je er teveel mee bezig ben kun je in alles een complot vinden. Nogmaals sorry voor deze misschien lastige vraag, maar ik respecteer het antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller,

Jouw vraag bestaat voornamelijk uit een beschrijving van jouw ervaringen met het christelijk geloof; deze zijn niet zondermeer positief. Je voelt je bekritiseerd door christelijke mensen om je heen; de wijze waarop zij jou aanspreken op je handelen stuit je tegen de borst. Uit je vraag leid ik tenslotte af dat je verschillende geloofsopvattingen van het christelijk geloof niet deelt (bijvoorbeeld t.a.v. de duivel). Toch ben je er voor jezelf nog niet helemaal uit, vandaar ook de vraag: kan iemand los van God zijn.

Zoals je waarschijnlijk zult verwachten beantwoord ik jouw vraag vanuit een christelijke levensovertuiging. Ik geef je een antwoord vanuit de Bijbel, omdat dit het Woord van God is dat ons de weg wijst. Dat is voor ons niet altijd plezierig, maar wel heilzaam.

Op je vraag of iemand los van God kan zijn antwoord ik volmondig: ja. De Bijbel geeft ons een heel duidelijk antwoord. In Efeze 2 schrijft Paulus dat de mensen in deze stad voor hun bekering "zonder God in de wereld" leefden. Hij voegt er van alles aan toe om duidelijk te maken hoe leeg en uitzichtloos het leven dan is: Een leven zonder God is een leven zonder toekomst. Een leven zonder hoop! (vers 11-12). Dat is iets ontzaggelijks. Je kunt dus als mens los van God leven. Dat is een leven zonder dat je de gunst en goedkeuring van God hebt! Sterker nog: als wij in ons leven God en Christus negeren; rust er een ontzaglijk ongenoegen van God op onze schouders… Niets kan God immers minder verdragen dan dat wij los van Hem ons leven leiden.

Ik wil dit niet zeggen zonder je een wedervraag te stellen. Wat zou het je doen als jouw leven werkelijk los van God is? Als je moet leven, en straks moet sterven, zonder dat de levende God van jou weet? Zonder dat Hij je helpt, liefheeft en draagt? Zie je zo een leven zitten en zou je zo een leven wensen?

Vanuit Gods Woord wil ik je op je hart binden dat het God -menselijkerwijs gesproken- een ontzaggelijke pijn doet als wij Hem kunnen missen. Jezus heeft gehuild toen Hij zag dat de mensen die in Zijn tijd leefden zich van God bleven afkeren. Bedenk dat juist dit Zijn grote levensdoel was: mensen die van God zijn verdwaald weer bij Hem terug te brengen. Daarvoor gaf Hij zelfs zijn leven!

Je noemt allerlei zaken van levensstijl en tijdsbesteding die jij verantwoord acht. Ik ga daar nu niet in detail op in. De eerste vraag is niet wat jij wel of niet mag doen; maar of jij in je leven echt naar God wilt zoeken; of jij staat naar een aan-Hem-verbonden leven. Dat vraagt van ons geloof en bekering; maar dat biedt ons een leven dat intens rijk is! Een band aan die God van het heil wens ik je toe…

M. M. van Winkelen

2 reacties
dkw
Mensen die met de bijbel in de hand veroordelen en azen op wetten en regels moet je maar niet serieus nemen.
Mensen die vanuit de liefde van Christus tot jou spreken en jou de weg tot het eeuwige geluk voorhouden, daar moet je naar luisteren, die mensen reageren niet vanuit boosheid, of vanuit wetticisme of vanuit veroordeling, maar die mensen gaan naast jou staan, zelfs onder jou staan en verkondigen de Christus, daar moet je naar luisteren.
waldboy
Zoals ook al is gezegd, is iedereen los van God. We kunnen slecht "vast" komen, wanneer we geloven in het volbrachte werk van Jezus. Hij is de Middelaar en kan ons weer met God in contact brengen.
Als we dat geloven dan is er weer een relatie zoals voor de zondeval. Met dien verstande dat onze zondige natuur in ons blijft werken. We zijn daarom ook gerechtvaardigde zondaars.
Onze levensstijl zal dan ook met die rechtvaardiging in overeenstemming moeten zijn, maar onze eigen vleselijke natuur zal zich dan ook nog vaak doen laten gelden. Gods liefde houdt ons echter vast. NIet onze eigen werken, maar Zijn liefde houdt ons vast.
Niet zien op ons zelf maar enkel en alleen op het volbracte werk van Jezus.