Veranderen van kerk

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

1) Zijn er Bijbelteksten waarin staat dat als je in een kerk geboren bent, God je daar een plek geeft en je dus daar persé moet blijven, ook al krijg je in een andere kerk antwoorden op jouw vragen? Ik kom zelf uit de Gereformeerde Gemeente maar ervaar enorme druk van de kerk en ouders dat ik MOET blijven in de Gereformeerde Gemeente. De ouderling gaf pas aan op huisbezoek: Je gaat toch ook niet bij de buren eten? God heeft je in een gezin geplaatst en ook in een kerk. Je kiest toch ook geen andere vader en moeder als je het niet met ze eens bent? Het doet mij erg pijn dat dit ook mijn ouders pijn doet, maar er zijn gewoon dingen waar ik het niet mee eens ben in de Gereformeerde Gemeente. Moet ik dan mijn hele leven mezelf ergeren en stug blijven zitten in de kerk waarin ik 'geplaatst' ben? Of moet ik gaan naar de kerk waar God mij antwoorden geeft en alle paden naar die kerk toe lijken te lopen? Ik bid veel tot God dat Hij me helpt in deze keuze. Vaak denk ik: God kijkt toch ook over kerkmuren heen? Hij kan me toch net zo goed een taak geven in die andere gemeente? Ik weet het niet meer...

Vraag 2) Mag je naar een andere kerk overgaan, als je belijdenis gedaan hebt in je eigen kerk? Wij zijn van de Ger. Gem. Af en toe ga ik echter naar de HHK, omdat daar meer Christocentrisch en appellerend gepreekt wordt. De preek is daar ook duidelijker. Ik heb dat ook tegen de kerkenraad gezegd, maar zij vinden dat niet goed. Vanwege de belijdenis die je gedaan hebt in je eigen kerk, dien je daar te blijven. Ik had op hun verzoek de verschillen en alle vragen opgeschreven. Zij vinden Christocentrisch en appelerend echter gevaarlijk, omdat je er als mens iets zelf van zou kunnen maken. Verder is het papier meegenomen en heb ik nooit antwoord gekregen. Wat is Gods wil in deze weg? We willen niet weg gaan, voordat het duidelijk is wat Gods weg is in deze.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

4 reacties
karlo
Ik lees: zij vinden christocentrische en appellerende prediking gevaarlijk.
Maar de prediking van Johannes de Doper en van de Heere Jezus zelf en later van de discipelen was toch niet anders dan dat ?! Hoe vreemd toch, dat zo'n prediking nu als gevaarlijk wordt gezien!?
dkw
Volgens mij staat er in de bijbel dat mensen zich alleen afscheiden als er kwaad werd gesproken over de weg van de Heere, en dan is het volgens mij nog steeds de taak om eerst de kerkenraad/dominee aan te spreken op een liefdevolle toon/manier, goed voorbereid met bijbelse argumenten.

Of er kwaad van de weg van de Heere gesproken word kun je alleen maar vergelijken door de bijbel naast de prediking te houden, wat zegt Gods woord over de genadeweg en hoe word het verkondigd.
rotterdam1
Beste broeder of zuster, Je hebt belijdenis van je geloof gedaan, belijdenis van je geloof in de Drie-enige God, en in de Heilige Algemene Christelijke Kerk. Niet een belijdenis van je geloof in de Gereformeerde Gemeente. Kerkgenootschappen zijn mensenwerk daar ben je dus niet aan gebonden. Het is te gek voor woorden dat er mensen zijn die geloven dat alleen hun kerk de wijsheid in pacht heeft. Er zijn op deze wereld (God zij geloofd) 2 miljard Christenen. Het is toch ondenkbaar dat HIJ die trouw blijft aan het werk Zijner handen het licht der waarheid slechts geschonken zou hebben aan een bepaalde dogmatische stroming ?
lisa
Vraagsteller: wat is je bericht herkenbaar. Ik worstel met precies hetzelfde. Ik krijg ook precies dezelfde reacties.
Wat een worsteling kan dit zijn. En wat gaat het veel dieper dan alleen 'maar' lid zijn van een kerk.
Ik leer zelf van deze (heel moeilijke) periode, dat God over kerkmuren heen werkt. Dat Hij met Zijn werk in mij doorgaat en ik Hem moet gehoorzamen boven de kerkelijke gemeente waar ik kerk. maar het antwoord heb ik ook nog niet, over wat ik moet doen... Mogelijk voegt deze reactie niet iets toe voor je, dan alleen maar het stuk herkenning. Sterkte in deze worsteling en ga maar veel in gebed om te vragen of Hij steeds weer de wegen wil openen die geopend moeten worden. Hij is de grote hoorder van het gebed...