Uitspoeling

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag van medische aard, hoewel met een ethische dimensie. In hoeverre is 'uitspoeling' mogelijk om zwangerschap (na bijvoorbeeld verkrachting) te voorkomen? En ook niet onbelangrijk; hoeveel tussentijd er maximaal kan zijn voor een succesvolle actie. Speciale vrouwenteams (ook bestaande uit vrouwelijke personen) zouden dit uit kunnen voeren.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Voor zover ik weet wordt nergens 'uitspoeling' geadviseerd als anticonceptie. Het is uitermate onbetrouwbaar. Cijfers over de kansen op zwangerschap na 'uitspoeling' heb ik ook niet kunnen vinden.

Overigens wordt direct  'uitspoelen' en wassen na een verkrachting niet geadviseerd zodat sperma en andere sporen verzameld en bewaard kunnen worden voor eventueel DNA en ander onderzoek. Daarmee kan de dader vastgesteld worden.

José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

seksueel misbruiksperma
1 reactie
drj
"Uitspoelen" werd vroeger als anticonceptie gebruikt omdat er niks anders was.
Het vermindert inderdaad de kans op zwangerschap , in de literatuur wordt gezegd tot ongeveer de helft (60%)
minder. Het is dus niet erg betrouwbaar. De eerste Spermacellen zijn al kort na gemeenschap (minuten) in de eileiders. Ze kunnen het eitje dan nog niet meteen bevruchten, omdat ze nog wat rijpen moeten.
Veel spermacellen verzamelen zich in kleine 'kanaaltjes' in de baarmoedermond, waar ze nog dagen in leven kunnen blijven.
Alleen spermacellen die nog niet de baarmoeder in zijn gereist, kunnen eventueel verwijderd of gedood worden. Uitspoelen is daar waarschijnlijk minder effectief, het lijkt verstandiger een zaaddodend middel te gebruiken. Bovendien zei dr. De Jongh-van Hoof het al: het is verstandig naar een arts te gaan, die ook bewijsmjddelen verzamelt.
M.a.w. het idee is op het eerste gezicht niet slecht, maar het kan een zwangerschap niet zeker voorkomen.