Schadelijke light-producten

drs. N. Wolswinkel / 16 reacties

Vraag

Recent kwam een familielid aanzetten met een document van zestien pagina's waarin werd beschreven hoe schadelijk light-producten zijn. Je kunt gezondheidsproblemen krijgen die symptomen hebben van ernstige spierziekten en het schijnt tevens kankerverwekkend te zijn. Dit schijnt veroorzaakt te worden door de stof aspartaam. Anderzijds heb ik ook ergens eens gelezen dat het nooit wetenschappelijk is bewezen dat ligth-producten slecht/kankerverwekkend zijn voor een mens. Overdag drink ik -op maximaal twee kopjes koffie na- veel water. 's Avonds schakel ik echter over op Cola light (om niet te veel aan te komen) en ik vraag me daarom ook af dit daadwerkelijk schadelijk is voor mijn gezondheid. Per week drink ik ongeveer vier flessen van 1,5 liter.

Antwoord

Over aspartaam doen meer verhalen de ronde. Ik acht me niet deskundig daarover een uitspraak te doen. Regulier gesproken is gematigd gebruik geaccepteerd en veilig. Buiten dat, vraag ik me af of 1 liter Cola per dag niet wat royaal is...

Drs. N. Wolswinkel

16 reacties
sydneylover
De Wikipedia zegt dit over Aspartaam: (http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoetstof)

' Van aspartaam wordt wel beweerd dat het kankerverwekkend zou zijn, maar dit wordt o.a. door het Koningin Wilhelmina Fonds met stelligheid ontkend. Ook de EFSA (European Food Safety Authority), de wetenschappelijke adviesraad van de EU heeft in mei 2006 opnieuw bevestigd dat er geen reden is om de huidige ADI van 40 mg/kg/dag te verlagen.[2][3] Andere instanties, zoals het Voedingscentrum en vergelijkbare instanties in andere Europese landen beschouwen aspartaam als volledig veilig. Alleen voor fenylketonurie-patiënten wordt aspartaam afgeraden omdat een van de afbraakproducten, fenylalanine, voor hen gevaarlijk is.'

Rekensommetje: 40 mg per kg per dag is voor een persoon van 70 kg dus 2800 mg aspartaam. Dat is grofweg 6 liter cola per dag...
AHHK76
Op een andere site staat:
Aspartaam" is een zoetstof die ernstige risico's voor de (volks)gezondheid met zich mee brengt. Fabrikanten verschuilen zich achter mistgordijnen, overheid en politiek spelen een merkwaardige rol.
Al meer dan 17 jaar toont de webmaster van deze website aan dat zogenaamde "wetenschappelijke" onderzoeken, geproduceerd door wetenschappers in dienst van de zoetstof fabrikanten niet wetenschappelijk genoemd mogen worden. Zodra de resultaten van echt wetenschappelijk onderzoek bekend worden gemaakt, slagen de pseudo wetenschappers er vaak in om het onderzoek belachelijk te maken of in discrediet te brengen. Deze "pseudo wetenschappers" produceren "wetenschappelijke rapporten" naar de wensen en opdrachten van hun werkgevers. Enz....
Voor zover ik weet adviseren diëtisten ook om met mate light te gebruiken, dus niet onbeperkt...!
Persoonlijk vermijd ik aspartaam en ga ik voor het drinken van pure vruchtensappen, zonder toegevoegde suiker en zoetstoffen. Die vind ik heerlijk en die zijn echt gezond! Natuurlijk drink ik daarnaast ook andere dingen omdat voor alles geldt: met mate!
Zoetstoffen geven vaak een vieze nep-zoete (na-) smaak en je lichaam reageert er hetzelfde op als op suiker. Dus voor de lijn helpt het niet veel. Verder zit er in koffie en Cola caffeïne, het is de vraag of dat ook niet schadelijk voor je is?! Je kunt ook kiezen voor 1 glaasje frisdrank waar suiker in zit en de rest thee of water. Als je het zo doet, is dat ook "light".
Succes ermee!
mortlach
Ik moet altijd wel een beetje lachen om dit soort spookverhalen. Niemand heeft mij ooit duidelijk weten te maken waarom fabrikanten BEWUST hun klanten proberen dood te maken met light-producten die niet verslavend zijn. Het lijkt me niet goed voor je afzetmarkt.

Daarbij: je zult de mensen die GEEN light-producten gebruiken met een lampje moeten zoeken en ik vraag me af of er uberhaupt nog mensen bestaan die geen aspartaam binnenkrijgen - dat zit echt overal in. En toch, heel gek, krijgt niet iedereen ernstige spierziekten of kanker. Dat wapengekletter met termen als 'ernstige risico's' is dus totaal niet serieus te nemen.
henkie
Inderdaad AHHK76: 'een andere site'. Even zoeken op de webmaster (wat is zijn deskundigheid op dit gebied trouwens?) levert wat opmerkelijke complottheorieën op. Mocht je die hoger waarderen dan het onderzoek van mensen die er wel voor door hebben geleerd dan moet je daar zeker een kijkje gaan nemen.
sydneylover
@Mortlach: helemaal eens.

Het is op een of andere manier alleen vaak zo dat complottheorieeen eerder geloofd worden dan op feiten gebaseerd onderzoek. Instanties als de FDA zijn ongelooflijk streng in het toelaten van nieuwe voedingsstoffen, als er ook maar een kern van waarheid in al die broodje aapverhalen zou zitten, dan zou een stof als aspartaam nooit op de markt zijn gekomen.

Ik weet een veel betere reden om geen light producten te gebruiken: ze smaken gewoon smerig... inderdaad, bij ons komen light producten er niet in. Liever wat minder eten van goede spullen.
mortlach
Maar Henkie, je weet toch hoe die complottheoriën werken? Als je ertegenin gaat hoor je bij het complot en aha, zie je wel! Als je ertegenin gaat, moet je wel wat te verbergen hebben! :-)
Dorah
Wat een heerlijk nuchter antwoord van de huisarts.
Daarnaast sluit ik me aan bij de reactie van sydneylover: helaas gebeurt het maar al te vaak dat op feiten gebaseerd onderzoek als verdacht wordt aangemerkt. En wat de light-producten betreft; die komen mijn huis ook niet in, wat niet te maken heeft met de mogelijke schadelijkheid maar meer omdat ik ze ook vreselijk smerig vind. Ook ik eet en drink liever wat minder in dat geval. Sterker nog; als iemand alleen light-dranken in huis heeft, vraag ik vriendelijk om een glaasje water...
ajk
Het is bijna wel zeker dat aspartaam niet heel erg gezond is, ik ben werkzaam in de levensmiddelen industrie waar voor sommige producten aspartaam gebruikt wordt, het is een zeer lichte poederachtige zoetstof en er mee werken is niet echt fijn.

Ik zelf krijg van producten waar aspartaam in zit vaak maagklachten, ik weet ook dat er vele onderzoeken gedaan zijn en dat de uitkomsten nogal verschillen, afhankelijk van de partij die het onderzoek financierde.

De hoeveelheden die verwerkt worden in levensmiddelen zijn wel dermate klein dat het gezondheidsrisico te verwaarlozen is, zoals al gezegd : je moet dan 6 liter cola per dag drinken en dat zullen maar weinig mensen doen.

Ik mijd sowieso light producten omdat ik weet wat er in zit en neem van mij aan dat dat echt niet gezond is.

Voor levensmiddelen geldt : zo onbewerkt mogelijk is altijd het beste.
Daniel
Daarom drink ik biologische wijn en ik drink er voor de zekerheid geen 6 liter per dag van.
Met ietsie minder heb je ook een leuke avond.

Niemand hoeft light producten te nuttigen, gewoon gezond eten en drinken, zo moeilijk is dat niet.
Vroeger kregen wij thuis limonade als er een feestje was, een plakje cake na de kerkdienst op zondag, op oudejaarsavond een toastje met ei en een toastje met haring en we waren gelukkig.
En verder vaak aardappelen met groente en een stukje vlees, zaterdag's spaghetti en vrijdagavond een uitsmijter op wit brood.
Maar ja, wij waren van de Ger Gem en daar was het zowiezo wel sober, maar van dat sobere eten heb ik een bere-goed lijf aan overgehouden. Dankzij door de goede voeding van mijn moeder.
Daniel
off topic

krijgen andere reageerders ook een waarschuwing van de virusbestrijder dat er weer een aanval afgeslagen is?
dat heb ik alleen bij refoweb.
sydneylover
@ajk

Ik vind je reactie tegenstrijdig. Je zegt dat aspartaam niet zo gezond is, maar tevens dat de hoeveelheden dermate gering zijn dat ze normaal gesproken geen gezondheidsrisico vormen.
Dat geldt toch voor praktisch alles wat je eet en drinkt? Persoonlijk denk ik dat de grote hoeveelheden zout die de levensmiddelenindustrie gebruikt veel schadelijker zijn.

@daniel
Vroeger aten wij thuis ook alles uit de tuin, vlees van de slager uit het dorp, kortom bijna alles biologisch al had het destijds niet dat etiket. Toch ben ik van mijn directe familie de enige die de BMI binnen de gestelde grenzen heeft weten te houden, de rest heeft wat bonus gescoord zal ik maar zeggen ;-)
Door industriele productie gaat heel veel smaak verloren, zonder dat het perse slecht voor je is. Maar het is vaak niet lekker, maar wel eenvormig en goedkoper.
eduard98
Zoetstof aspartaam verhoogt kankerrisico
http://www.aspartaam.nl/artikelen/refdagbl.html

Aspartaam verhoogt mogelijk risico op vroeggeboorte
http://www.refdag.nl/achtergrond/gezondheid/aspartaam_verhoogt_mogelijk_risico_op_vroeggeboorte_1_557963
sydneylover
@eduardo98

Doe me een lol.. probeer een objectieve reactie te geven. Een paar links opzoeken met anti-aspartaam informatie is simpel maar wat wil je daar mee zeggen?

Overigens is het artikel waarnaar je verwijs een kopie vanuit een RD editie uit 2005. Da's wel een beetje oud inmiddels...
Als ik op www.aspartaam.nl lees dat een objectief onderzoek van nota bene de WHO in twijfel wordt getrokken, overigens een artikel uit 2003, dan is mijn conclusie dat de boodschap van deze site heel eenzijdig en daarom dubieus is.

Het gaat mij er niet om aspartaam te promoten (ik vind light producten zelf doorgaans smerig smaken), maar wel om te voorkomen dat indianenverhalen de mensen aan het twijfelen brengen.
linneke
sinds onze kinderen light dranken drinken hebben ze minder gaatjes tussen de kiezen. Dus het heeft zo ook zeker zijn voordelen.......
eduard98
@sydneylover
De FDA waar u het over heeft, heeft ruim 10 jaar geleden wel de 92 bijwerkingen van aspartaam erkend, en dat is geen leuke lijst (o.a. hoofdpijn, hersentumoren, ms). In Canada weren ze aspartaam van scholen en op de Filipijnen is aspartaam sinds 2008 verboden.
henkie
Op het risico af onderdeel te worden van het complot ;-) toch even het volgende:

@eduard98: wat is het risico op die bijwerkingen? Dat maakt namelijk alles uit. Paracetamol heeft bijvoorbeeld ook tientallen bijwerkingen. Ik ken niemand die dat daarom niet slikt.