Zonde tegen de Heilige Geest

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

1) Als je niet zeker bent of je bekeerd bent, is het dan zonde om om een nieuw hart te bidden? Soms heb ik echt het gevoel dat ik bekeerd ben, maar dan doe ik weer zonden. Dan denk: ik mag het niet doen,' maar dan doe ik het toch. En dan denk ik: ben ik wel echt bekeerd? 2) Soms komen er vloeken in mijn hoofd tegen de Heilige Geest. En dan denk ik dat ik niet meer bekeerd kan worden en doe ik weer mijn boezemzonde. Vroeger was ik altijd blij en dan viel ik wel in de zonde, maar wist ik dat het me vergeven was. Dat is nu niet meer. Kan iemand mij helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

2 reacties
Dirk67
Graag wil ik als eerste een groot deel uit deze vraag halen, namelijk door antwoord te geven wat nu zonde tegen de Heilige Geest is.

Ik hoef niet uit te leggen wat zonde is, dat mag ik aannemen dat we dat best wel weten.
Het begrip zonde tegen de Heilige Geest is behoorlijk zwaar omdat er in de Bijbel staat dat dat de zonde is die niet vergeven zal worden door God. Hierdoor gaan mensen de vraag stellen of ze zelf misschien wel eens een dergelijke zonde hebben gedaan en of het juist daarvan komt dat ze door blijven zondigen en ze geen geloofszekerheid (meer) hebben.

Over het zonde DOEN kunnen we heel kort zijn: indien wij zeggen dat wij de zonde in het geheel niet meer doen dan misleiden wij onszelf .......

Maar wat is het nu met die zonde tegen de Heilige Geest, wat is daar wezenlijk anders aan ?
Dat zit in het punt dat ik nu ga noemen, namelijk dat zonde tegen de Heilige Geest onberouwelijk is.
Je kunt dan ook geen berouw krijgen over zonde die begaan is tegen de Heilige Geest.
Heel concreet kan je dan ook niet in de stress vliegen of angst hebben dat je wellicht gezondigd hebt tegen de Heilige Geest.

Lieve broer of zus, als je werkelijk tegen de Heilige Geest zou hebben gezondigd dan was het je druk maken over deze vragen niet bij je opgekomen. Dat interesseerd iemand die dat wel gedaan zou hebben namelijk helemaal niks meer.

Nu het tweede gedeelte van de vraag: Waarom weet je niet meer of je zonde(n) nu wel vergeven zijn ?
Dat heeft te maken met de vraag of je het wel goed doet en of je wel goed genoeg bent om schoon te worden gemaakt van alle vieze zonde. Mijn antwoord hierop is kort maar krachtig: NIEMAND is goed genoeg daarvoor, behalve Jezus Christus, DIE IS DAAR GOED GENOEG VOOR !

Aan Jezus mankeert niets, Hij is als Enige goed genoeg om jou volledig te vergeven.
Ervaar ikzelf dan altijd dat God mij vergeven heeft in alles ?
Nee, mijn gevoel zegt inderdaad ook soms het tegendeel, vooral waneer het boezemzonden betreft, maar mijn gevoel is niet de maatstaf, maar Gods Woord is de maatstaf en daarin staat wel degelijk dat God ons vergeven heeft.
plderoos
De zonde tegen de Heilige Geest, het lasteren van de Heilige Geest = ongeloof.

Als je gelooft wordt alles je vergeven omdat Jezus dat allemaal voor je verdient heeft. Ongeloof is de enige zonde die geen vergeving krijgt. Het is namelijk het middel om je de verdienste van Jezus toe te eigenen. Er bestaat zonde zegt Johannes, niet tot de dood. Ook is er zonde die wel tot de dood leid en dat is ongeloof. Zodra je gelooft is er geen zonde zo groot of hij wordt vergeven. Zelf als wij ontrouw zijn blijft God getrouw, want zichzelf verloochenen kan Hij niet.