Mijn ziel zit dicht

Ds. A.T. Vergunst / 7 reacties

Vraag

Graag beantwoorden door een dominee van Ger. Gem. Beste dominee, het lijkt wel of mijn ziel dicht zit (zo voelt het). Ik wil zo graag bekeerd worden, maar blijkbaar ook weer niet, want ik hou zo van de wereld. Ik heb geen zin om te lezen in de Bijbel of om een goed boek te lezen. Bijbellezen doe ik wel elke dag en een goed boek soms, maar het zegt me zo weinig. Wel weet ik en voel ik dat God bestaat. Mijn beide ouders mogen een ander leven kennen, dan is er voor mij toch ook hoop? Het geeft me zo'n benauwd gevoel om onbekeerd te zijn, maar aan de andere kant trekt de wereld zo. Wat moet ik doen? Een 20-jarige.

Antwoord

Mijn vriend,

De waarheid is dat wij niet bekeerd willen worden. Jij ook niet. Dat is nogal duidelijk uit je eerlijke vraag.  Ons hart is totaal verloren en wat we eigenlijk willen is "dat de Heere ons het mooie en goede geeft." Ens als dat even kon zonder bekering dan zouden we het zo nemen.

Toch ben ik blij dat je vindt dat je ouders gezegende mensen zijn.  Als zij een ander leven kennen, dan zijn ze dat ook. Daar mag je best jaloers op zijn en ik ben blij dat ik daar iets van proef in je vraag.  Maar wat jij dan?

Begin maar eerst belijden aan de Heere dat je toch eigenlijk niet bekeerd wil worden en de dingen loslaten die tussen Hem en jou in zitten. Bedel dan dat de Heere Zich aan jou wil bekendmaken. Dat jij ook mag leren van Hem wat Jesaja 6 leert. Het is alleen als we echt gaan zien wie God is dat we ook gaan zien wie we zelf zijn. Jesaja walgde van zichzelf en zag ook gelijk hoe hij God nodig had.

Om God te leren kennen moet je ook in het Woord zijn. Oefen jezelf om elke dag biddend dat Woord te lezen en andere middelen te gebruiken die Gods Geest gebruikt om mensen te bekeren. Als het echt waar is wat je zegt, dan zou je daar toch de tijd voor willen maken? Misschien ga je dan ook leren dat het zalig worden ook echt van God vandaan moet komen. Van A tot Z!

Het evangelie is nu juist die vreugdevolle boodschap. God bekeert mensen en maakt de onwillige gewillig en de onmachtige machtig.

De Heere zegene je,
Ds. A. T. Vergunst, Carterton

Tags in dit artikel:

bekering
7 reacties
rina
Vragensteller,

je verwoord percies waar ik zelf ook al jaren mee loop, een geen raad mee weet.
Catherine
Vraagsteller en Rina: ja, deze worstelingen kennen velen. Maar is dit juist niet een teken van leven? Als je er onverschillig onder blijft en het je koud laat verder, dan is het een dode boel.
Maar misschien mogen wij dit zien als een teer begin van iets moois?
Johannes3vers16
Vertel Hem dit maar eerlijk en keer je om net als de jongste zoon "Ik zal opstaan en naar mijn Vader gaan........"Hij staat met wijde armen en zegt mijn zoon mijn dochter geef Mij je hart!
jsml
@ vraagsteller:

"Wat moet ik doen?"

Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij ZULT zalig worden (Hand. 16:31)

En je zal niet zalig worden omdat de wereld jouw minder trekt, maar omdat Jezus Christus alles heeft betaald voor degenen die daarop vertrouwen. De wereld zal dan wel steeds minder gaan trekken omdat je meer en meer gaat waarderen wat Jezus Christus voor ons gedaan heeft, maar dat als het ware slechts de rook die opstijgt van het altaar van het offer van Christus en ZEKER NIET de brandstof...

Ik wens je van harte Gods zegen toe..
mp82
Bedenk dat je je niet eerst hoeft op te knappen voordat je tot Hem mag komen. Wanneer je Hem door het geloof hebt aangenomen (Bijbelse taal), dan mag je leven uit Hem en dat is pas een bekeerd leven.
Bedenk bovendien dat de Heere de goddeloze rechtvaardigt door het geloof in Hem en niet door de werken (Rom. 4:5). Rust niet eerder voordat je tot Hem de toevlucht genomen hebt.

Maar ja, voor veel rechtse kerkgangers is dit te makkelijk gesteld. Helaas zijn zij er nog niet achter gekomen dat de mens onwillig is om tot Christus te gaan en een vijand van het kruis is. Maar de Heere Jezus heeft nog nooit iemand afgewezen die het onwaardig was. De Heere Jezus is wel bedroefd over hen die niet tot Hem willen komen (lees de Evangeliën maar). Je hebt Hem nodig om bekeerd te worden, je hebt Hem nodig om verzoend te worden met God de Vader. Stel het niet langer uit om zonder Hem door het leven te gaan.
rian2
Vlucht tot de Heere Jezus, Hij alleen kan je redden en verlossen.
Hij brengt alles mee, vergeving,vernieuwing,lust om de Heere te zoeken.
Hij schenkt door de Zoon jou de Heilige Geest die zal in je wonen en werken.
Echter je eigen ik, je vlees zal bestaan tot het einde toe, daarom is het nodig dat we elke keer weer uitkomen bij Hem met lege handen, Heere ik heb niets, ik ben niets maar geef mij U want buiten is geen leven.

Als Hij komt tot jou en je mag Hem omhelzen kun je niet anders meer dan Hem volgen!!
Elke keer weer.
Al laat ik los Hij laat niet los en leid mij.

Ga niet bij jezelf aan de gang, want dan komt niet goed, zoek geen goede gevoelens.
Zoek het bij Jezus, bij Hem alleen.
Zijn gerechtigheid red van de dood!!
Gerteke
Lieve vraagsteller, christen zijn (volgeling van Christus) betekent niet dat je voortdurend zin hebt in een goed boek of de hele dag bijbelleest. Bid dat God die mythe doet uit je hart laat verdwijnen. Elke christen is namelijk anders en God maakt elke christen anders; de een is een hand, de ander een voet.

Jezus zei dat het een christen typeert wanneer hij recht doen aan zijn naaste (Math.5:44+45) en God liefheeft met hart, verstand en wil (Joh. 5:24 en 14:23).

Dan kun je dus heel ruig zijn, romantisch, rebels of rustig; God gaat je vormen als je éérst je leven aan Hem geeft. Doe dat, en daarna gaat Gód zich drukmaken om hoe Hij jouw leven gaat vormen. Dat hoef jíj dus niet te doen, en al helemaal niet vooraf.

Laat je betoveren door Jezus' uitnodigende handen. En als je die dan hebt aangepakt, gaat Hij de rest van je leven met je meelopen en je vertellen waar het allemaal volmaakter en gelukkiger kan. Dát is de volgorde.