Jeuk na benen scheren

drs. P. C. Hildering / 15 reacties

Vraag

Sinds ik mijn benen scheer, heb ik dagelijks enorme jeuk. Ik word er 's nachts ook wakker van. Ik ben hiervoor bij mijn huisarts geweest, maar de adviezen die hij gaf hebben niets opgeleverd. Ik heb alles al geprobeerd: nat scheren, droog scheren, met en zonder scheergel/scheerschuim voor de gevoelige huid, een bot of een scherp mesje, allerlei zalfjes en middeltjes voor na het scheren aangeschaft, o.a. PFB vanish, dat daar speciaal voor is ontwikkeld, maar het heeft allemaal niet geholpen en de jeuk blijft. Ik scheer me met een gewoon wegwerpscheermesje ongeveer twee keer in de week. Na zo'n tien keer gebruiken pak ik een nieuwe. Ik heb geen bultjes, alleen jeuk en door het krabben rode vlekken. Ik kan mijn benen echt wel kapot krabben. Niet scheren is als vrouw zijnde ook geen optie. In de winter probeer ik het wel te beperken, maar zomer en winter, het jeukt verschrikkelijk. In het archief heb ik nog geen antwoord gevonden op mijn vraag, dus ik hoop dat u mij verder kunt helpen. Al vast bedankt voor het meedenken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als ik de beschrijving goed lees dan is er sprake van jeuk zonder afwijkingen aan de huid - geen roodheid, zwelling of bultjes. Daarnaast zijn allerlei apparaten geprobeerd en ook diverse soorten van scheerschuim (inclusief waarschijnlijk hypo-allergeen). Overigens is er de optie om scheerschuim te testen onder plastic op de binnenzijde van de onderarm. Geeft dat na 60 minuten geen reactie, dan is het niet de oorzaak van de jeuk. Waarschijnlijker dan specifieke gevoeligheid of allergie is op basis van deze gegevens een algemene gevoeligheid.

Overigens is de hinderlijke jeuk slechts vanuit twee systemen te verklaren: het histamine-systeem of het zenuwstelsel. Dat laatste is moeilijk te behandelen, het eerste eenvoudig. Mijn advies is om te starten met een antihistaminicum in adequate dosering. U kunt het aanvragen bij uw huisarts, maar ook zijn er antihistaminica te koop bij apotheek en drogist zoals allerfree. Gezien de duur van de reactie zou ik, na het genezen van de krabeffecten, nog minimaal een week doorbehandelen. Heeft het effect, dan mag u het antihistaminicum, zo nodig, gewoon doorgebruiken, desnoods jaren. Er zijn alleen voor sommige soorten restricties bij zwangerschap.

Drs. P. C. Hildering

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

benenjeukscheren
15 reacties
meribel
Ik zou zeggen; als je echt standaard de rest van je leven antihistamine moet gaan slikken omdat je, je benen wil scheren....Kijk, hoe belangrijk is benen scheren nu? En is het echt zo erg als daar wat haar groeit.
Maar goed...dat zouden mijn overwegingen zijn.
dkw
Test een tondeuse of een ladyshave?
anna30
inderdaad ladyshave eens proberen? Heb je wel stoppeltjes, maar de lange haartjes zijn weg.

Anders heb je ook ontharingscreme, kun je bij de drogist kopen. Opsmeren, 10 minuten in laten trekken en afspoelen. Weg haartjes!

@meribel: sommige vrouwen hebben donkere, lange haren op hun benen, net als mannen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat echt niet wilt als vrouw zijnde.
Als ik me niet zou scheren dan ben ik net een man, dit komt door een verstoorde hormoonhuishouding. Ik zou me enorm schamen als ik dat niet zou kunnen afscheren.
joar
Heb je naast het scheren met een mesje al epileren geprobeerd, of met ontharingscrème?

En waarom móet je dat als vrouw? Even cru gezegd: we zijn als vrouw geschapen mét lichaamsbeharing. Scheren van lichaamsharen is enkel cultureel bepaald.

Ik weet de afweging wel te maken hoor, tussen altijd jeuk of antihistaminica...
dkw
@Joar:
Je knipt je nagels toch ook? Je knipt je haar toch ook? De meeste mannen scheren hun baarden toch ook?
En daar zijn ze toch ook allemaal mee geschapen?
joar
@dkw
je zegt het goed: ik knip mijn nagels. Ik verwijder mijn nagels niet, eenvoudigweg omdat ze een functie hebben. En ik knip ze, omdat ik er hinder van ondervind als ze té lang worden. Datzelfde geldt voor mijn hoofdhaar, die verwijder ik niet. Eens in de 9 maanden ga ik naar de kapper, zodat de dode punten weggeknipt kunnen worden en mijn haar gezond blijft.
Dat mannen hun baard en snor scheren is ook cultureel bepaald, dat is juist het punt wat ik wil maken. Mijn vader laat zijn baard en snor staan sinds zijn pubertijd en af en toe gaat de tondeuse erover heen om het gezond te houden.

Het compleet verwijderen van lichaamshaar (zoals op benen, oksels, bikinilijn) is geen lichamelijke noodzaak (zoals teennagels knippen), maar een cultureel bepaald gebruik. En ja, dit gebruik beinvloed mij ook. Ook ik heb een verstoorde hormoonhuishouding waardoor ik gitzwart haar op mijn bovenbenen heb. Dus als ik ga zwemmen scheer ik mij, omdat ik geen zin heb om nagestaard te worden.
dkw
@joar:
Ik denk dat we het wel eens zijn.
Dat het cultureel bepaald is, is zeker waar, als het in de mode was dat vrouwen wel beenhaar hadden, werd het vast niet afgeschoren.
Aangaande oksels of schaamhaar kan ook de rol van hygiëne meespelen, maar dat is per persoon verschillend natuurlijk.

Alles staat of valt wat er "normaal " gevonden word, kleding, lichaamsbeharing, auto's, huizen, eten, alles.
dkw
Trouwens, complimenten voor je vader, ik vind een baard een teken van mannelijkheid waardoor we duidelijk het verschil tussen man en vrouw kunnen laten zien in plaats van die eindeloze discussie over rok/broek ;-)
joar
@dkw:
ja, dat klopt: alles staat of valt wat er 'normaal' wordt gevonden. Ik baal er weleens van dat alles maar gaat om 'hoe het hoort' of gebruikelijk is.
Ik vind het (ook) stoer dat mijn vader een baard heeft. Mijn ouders zijn al 35 jaar getrouwd en mijn moeder heeft mijn vaders kin nog nooit gezien :).
meribel
@anna. Ik weet het. Ik snap het ook. Zelf draag ik bij voorkeur ook in de zomer een lekker luchtige zomerbroek. Zie je niets van die haren. Heel af en toe weleens een rok of als ik naar het zwembad ga; en dan scheer ik inderdaad. Ik bedoel alleen te zeggen; als je écht alleen benen kan scheren in combi met je leven lang medicijnen dan tsja.. ..Ik zou dan weten wat ik kies. Maar uiteindelijk maakt iedereen daar natuurlijk zelf zijn afweging in. En dat is een ieders goed recht.
dijna61
Je moet niet scheren, maar epileren. Met scheren blijf je bezig en je krijgt nog stekels bovendien.
Anders
Gebruik een ladyshave en het is over. De wegwerpmesjes die je gebruikt zijn dermate scherp dat je huid gaat irriteren. Dan ga je krabben en je huid gaat kapot. Wegwerpmesjes zijn voor de gevoelige huid niet geschikt. Dus ladyshave en het is over want dan heb je die irritatie niet.
mirteboom
Je hebt al een heleboel geprobeerd geloof ik. Van gewone scheermesjes en scheerschuim krijg ik ook snel jeuk. Ik gebruik een Wilkinson Sword Quattro (groen/wit) die bedoeld is voor de bikinilijn en scheer onder de douche met babyolie. Dat gaat goed. Dit scheermesje heeft aan de achterkant een kleine trimmer waarmee je haartjes heel kort kunt afscheren dus dat is ook een optie als het scheermesje toch irritatie geeft.
Als je nog een poging wilt wagen met een mesje
zou je dit kunnen proberen.
Hinkemarinus
Kijk eens bij een schoonheidsspecialist, om het te laten laseren, na ong 8 behandelingen ben je voorgoed van je been haar af en als je een beetje goed verzekerd bent, krijg je vaak een gedeelte terug;)
zandkasteel
's Zomers zal het heel lastig zijn (iets langere legging dragen, zodat je alleen het onderst stukje hoeft te doen) en 's Winters de benen zoveel mogelijk rust geven (alleen met zwemmen oid). Je zou dan ook een dikke legging en lange laarzen kunnen dragen, zodat het minder opvalt dat bij panties. Er zijn tegenwoordig ook al lange zwemleggings, maar dat moet je ook willen natuurlijk. Als je scheermesjes koopt, ga dan niet voor wegwerp, maar voor een duurder nat/scheersysteem. Die mesjes bij behoorlijk duur, maar geven veel minder iritatie, van die goedkope wergwerp mesjes krijg ik ook last. Je kan ook nog proberen naar een aziatische methode te gaan, daar snijden ze met hele scherpe draadjes de haren net iets boven de huid weg.