Wel of niet verliefd

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Zelf ben ik twijfelaar van karakter (kwam ik achter) en vandaar deze volgende vraag. Ik (19) heb paar maand geleden jongen leren kennen. Vanaf het eerste moment klikte het. We konden uren praten. Direct erna weer contact opgenomen, veel gechat, maar ook bewust ook regelmatig elkaar in het echt ontmoet, zodat we elkaar wel op goede manier zouden leren kennen. Nu ben ik zelf nog nooit verliefd geweest en daarom vind ik het volgende ook zo moeilijk: ik vraag me erg af of ik wel of niet verliefd ben op hem. Vraag je me een irritante eigenschap op te noemen van hem? Vind ik moeilijk. Denk ik veel aan hem? Ja, redelijk vaak. Maar toch merk ik dat ik soms bewust kleine dingetjes aan hem ga zoeken die me irriteren. (blijkbaar ben ik een perfectionist, bedenk ik nu). We hebben zelfde normen en waarden en veel gemeenschappelijke interesses. Hij begrijpt me ook helemaal! Dat vind ik nou onbegrijpelijk... Ik ben ook heel bang dat ik niet genoeg om hem geef, omdat ik merk/denk dat ik niet zo veel van hem houd als hij van mij, of in ieder geval, dat niet zeker weet. Ben sowieso niet (zo) verliefd als hij. Ik verlang volgens mij wel naar lichamelijk contact, maar als puntje bij paaltje komt voelt het soms toch nog -raar genoeg- soort van 'oneerlijk', alsof ik mezelf maar wat aanpraat/het gewoon heel graag wens. Over dit alles praat ik veel met hem en hij probeert me te begrijpen, maar vindt dat uiteraard heel moeilijk. Ook vind ik het zelf heel lastig te verwoorden allemaal, omdat het bij mij ook een beetje een warboel is. Op een gegeven moment zegt Alie Hoek in één van haar antwoorden: "De mate van verliefdheid mag je ook niet als uitgangspunt nemen om wel of niet een verkering te beginnen." Ik snap wel dat ik niet perse hoef te wachten op vlinders in mijn buik etc, dat is bij iedereen anders, maar je moet toch sowieso wel iets wat je zekerheid geeft voelen/gevoeld hebben? Relatie is niet alleen verliefdheid, maar kan toch ook niet zonder? Ik ben een type die alles wil beredeneren: daar zit denk ik mijn 'fout'. Maar hoe ga ik hier mee om? Ook wil ik koste wat het kost voorkomen hem  (nogmaals) te kwetsen. Daarom is die zekerheid voor mij ook zo belangrijk!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste twijfelaarster,

Tja, als je alsmaar alles wil beredeneren wordt het leven wel heel moeilijk!  Ik zou dat geen "fout" van je willen noemen maar eerder een soort van angst voor het onbekende. Je wilt waarschijnlijk graag controle over je gevoelens, maar dat zal je niet altijd lukken. Want juist iemand die verliefd is wordt heen en weer geslingerd tussen verschillende gevoelens. Weet je wat kan helpen? Ik heb het wel vaker aangeraden: schrijf tien of meer dingen op in een aantal kolommen over wat je van een relatie verwacht (in het algemeen), een relatie met deze vriend in het bijzonder en ook wat je juist níét wilt. Op die manier ontwar je de warboel in je hoofd en maak je voor jezelf wat meer inzichtelijk waar je eventueel aan kunt gaan werken of waar je juist afscheid van wilt gaan nemen.

Nog dit: je hoeft niet te gaan zóéken naar (kleine) irritaties, want die zíjn er, of die zíjn er níét! Spijkers op laag water zoeken is zeer zeker niet goed voor een relatie! Een positieve insteek, met het voorrang geven aan mooie dingen, bevordert je fijne gevoelens (dat geldt niet alleen bij verliefdheid, maar wanneer je je bijvoorbeeld bij de tandarts aan mooie herinneringen overgeeft voel je minder van de eventuele pijn!).

Tenslotte -ook al een herhaling van wat ik vaker gezegd heb- gun jezelf de tijd om achter je (ware) gevoelens te komen. Het kan zijn dat je vriend een ander tempo heeft, maar hij wil wel graag begrijpen zoals ik in je brief heb gelezen!

Je hebt intussen een en ander gelezen van Alie Hoek. Prima. Onlangs is ook een interessant boek van Tim Keller verschenen met de titel "Het huwelijk". Ik lees er waardevolle dingen in...

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verkeringverliefdheid
4 reacties
jaop
ja, lastig he, dat getob. Herkenbaar. Ik zou eerst Spreuken 3:6 lezen en wat daaruit volgt en dan maar gewoon 'ja' zeggen. Want ik neem aan uit je verhaal dat je nog geen 'ja' gezegd hebt.
En als dat zo is, dan is het logisch dat lichamelijk contact oneerlijk voelt, want dat is het ook als je niet gekozen hebt.
Daniel
Bij twijfel niet inhalen, dat is ook zo met het huwelijk.

Mijn vrouw is niet perfect en ik al helemaal niet, maar het gevoel voor elkaar is zo goed. We maken ruzie, hebben soms verschillende plannen met ons gezin, geloven zelfs soms in een verschillende God.

Maar één ding blijft overeind, we zijn stimpelstapel op elkaar, dat blijft.
Geen twijfel!
Lalage
Ik ben het niet met vrijheid en Daniel eens. Je kunt je zo erg focussen op de vraag of je wel genoeg voelt, dat je niets meer voelt. Het antwoord van mevrouw Rots vind ik erg goed: zet de boel eens op een rijtje, geeft voorrang aan positieve dingen en gun jezelf de tijd. Dus breng samen tijd door, doe leuke dingen en dan zul je vanzelf merken of je naar elkaar toe groeit of niet.
Zelf heb ik ook veel getwijfeld toen we verkering hadden en dat zegt niets over de kwaliteit van onze relatie, maar meer over dat ik een twijfelaar ben. Na ons trouwen was dat allemaal over.
vlokje
De vraag is of pure verliefdheid altijd de goede graadmeter is... Doldwaas verliefd kan soms een heel rare afloop hebben, en een rustige opbouwende liefde vind ik een sterkere basis voor een relatie als ik eerlijk ben. Geef je allebei de kans, je hoeft niet direct te trouwen toch?