Richtlijn voor kerkkeuze

Ds. A.J. Schalkoort / 3 reacties

Vraag

Met veel interesse heb ik verschillende vragen en antwoorden gelezen over kerkkeuze en kerkelijke verschillen. Waar ik vooral op zoek naar ben, is naar een richtlijn om een keuze te maken tussen verschillende kerkverbanden. Zelf kom ik uit de GGiN en mijn vriend komt uit de Ger. Gem. Inmiddels hebben we drie jaar een relatie en in die tijd heb ik de keuze gemaakt om geen belijdenis te gaan doen bij de GGiN. Echter voelt het voor mij ook niet als vanzelfsprekend om daarom belijdenis te gaan doen bij de Ger. Gem. Ook in de Ger. Gem. zijn er dingen waar mijn vriend en ik minder achter staan, of die we in ieder geval meer terug vinden bij bijvoorbeeld de HHK. Tegelijk hebben we ook argumenten om ons ondanks dat, toch bij de Ger. Gem. aan te sluiten. En nu we ons aan het 'oriënteren' zijn op dit gebied, rijst ook de vraag of de CGK misschien ook een optie is. We hebben proberen te kijken naar de drie kenmerken die Guido de Bres (NGB) noemt over "de ware kerk", namelijk een zuivere prediking, een zuivere bediening van sacramenten en de tucht. Deze kenmerken zijn alleen erg breed. In alle drie de kerkverbanden waar we ons op dit moment op oriënteren, kunnen we in bepaalde mate hier achter staan. Dit verschilt bijvoorbeeld ook weer per predikant. Het grootste verschil tussen de Ger. Gem. en de HHK is ons inziens dat de HHK een hervormde traditie kent en de Ger. Gem. een gereformeerde traditie. Waar de CGK hierin een plaats heeft vinden we lastiger om te duiden. Vooral op basis van welke verschillen, overeenkomsten, qua uiterlijk, in de prediking, visie op sacramenten, enz. we een keuze moeten maken, vinden we erg moeilijk. Voor komend catechisatieseizoen willen we een keuze maken om belijdeniscatechisatie te gaan volgen. We missen in onze omgeving mensen die hierin met ons mee kunnen denken (omdat zij allemaal denken vanuit hun eigen kerkverband). We zijn zelf vooral biddend zoekend, maar hebben er ook veel behoefte aan om van een objectief persoon (iemand van buiten onze eigen omgeving) hiervoor handvatten te krijgen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Laat ik allereerst een correctie aanbrengen in de vraagstelling. Het is onjuist om de Ger. Gem. aan te duiden met een gereformeerde en de HHK met een hervormde traditie. Oorspronkelijk werd de kerk van de Reformatie in Nederland de Gereformeerde kerk genoemd en werden de predikanten aangeduid als "Dienaar van het Woord in de gereformeerde gemeente te..."  De naam Nederlandse Hervormde Kerk dateert uit de 19e eeuw. In wezen betekenen hervormd en gereformeerd hetzelfde.

We weten wat de reformatie in de 16e eeuw beoogde, namelijk de terugkeer naar de leer van de apostelen en het verwerpen van alle menselijke leringen die tegen de Schrift ingaan. Wat dat inhoudt ontdekken we in onze belijdenisgeschriften, met name de Heidelbergse catechismus en de NGB. Vooral in de 19e eeuw zijn er vanuit de oorspronkelijke kerk van de Reformatie verschillende kerkverbanden ontstaan vanwege het opkomend modernisme en leervrijheid in de Hervormde kerk van toen. Al  die kerkverbanden beweren de voortzetting te zijn van de oorspronkelijke kerk van de Reformatie. Als men werkelijk voortzetting wil zijn, dan moeten die kerkverbanden ook voluit een reformatorische prediking laten horen, namelijk de rechtvaardiging van de goddelozen door het geloof alleen. Of anders gezegd: de drie solas. Door het geloof alleen, door genade alleen, door het Woord alleen. Dan moet men beantwoorden aan de drie kenmerken die Guido de Bres noemt over de ware kerk. Als we dat doen moeten we helaas constateren dat er volgens mij geen enkel kerkverband is die voluit zuiver is te noemen in leer en leven, hoewel niet vals aan te duiden, maar wel ziek.

Er zijn behoorlijke verschillen in bijvoorbeeld de leer. Denk aan de manier waarop de uitverkiezing eenzijdig verkondigd wordt, of waar wedergeboorte en bekering en geloof  uit elkaar worden getrokken. Geloof zonder wedergeboorte of wedergeboorte zonder geloof en Christuskennis. Vragen rondom de toeëigening van het heil die verschillend beantwoord worden en vaak op een wijze die niet terug te vinden is in de Schrift en daarom zoveel verwarring en onzekerheid veroorzaken. Soms worden termen en uitdrukkingen gebruikt waarvan je moet zeggen: waar vind ik dat terug in de Bijbel? Deze verschillen komen voor in één en hetzelfde kerkverband. En dan de verschillen niet alleen in de leer maar ook in leven. Hoe behoren we ons te gedragen als christenen, de vele vragen over kleding, gebruik van de media, enz. Voor de een is alleen de buitenkant belangrijk. De ander vindt dit niet belangrijk, het komt op het hart aan en intussen kan alles ermee door. Men verandert soms van kerkverband om elders een gemeente te zoeken waar men minder strak is en niet zo moeilijk doet, zo men meent.

Er wordt in de vraag een kerkverband genoemd waar er landelijk gezien grote zorgen zijn omdat een deel theologisch anders is gaan denken, bijvoorbeeld over vrouwelijke ambtsdragers, de liturgie, Bijbelvertalingen. Ik constateer dat velen, wanneer ze een keuze moeten maken qua kerkverband, niet zozeer rekening houden met het geheel van dat kerkverband maar vooral naar de plaatselijke gemeente en de predikant kijken. Is het goed om je alleen te richten op een gemeente of dragen wij ook verantwoordelijkheid voor het geheel van de kerk waartoe wij willen behoren? Ik ben ervan overtuigd dat het laatste zeker belangrijk is.

Intussen kan ik me voorstellen dat je de bomen niet meer ziet door het bos. Helaas komt de gebrokenheid van ons menselijk bestaan ook tot uiting in de verdeeldheid en verscheurdheid van de kerken. Hoe verder? Laat ik het zo samenvatten: Je zult toch daar moeten zijn waar één Naam, twee wegen en de drie stukken van de catechismus verkondigd worden. De prediking die is naar Schrift en belijdenis. Er moet toch een bijbels evenwicht zijn tussen leer en leven. Vergeet bij dit alles niet dat je nergens een volmaakt kerkverband zult vinden, een kerk die meent de enige waar zaligmakende kerk te zijn. In dit alles is het beste, zoals je zelf aangeeft, dat jullie de Heere vragen de weg te wijzen die je samen kerkelijk mag gaan. Voordat je de belijdeniscatechisatie gaat volgen, is het zaak dat je goed weet: dit is de gemeente en het kerkverband waar we van harte achterstaan. Belangrijk omdat je bij het belijdenis doen gevraagd wordt je te stellen onder de tucht en opzicht van het desbetreffende kerkverband. Ik pleit niet voor kerkisme, maar wel dat trouw aan een gemeente en kerk van je mag worden verwacht en vooral trouw aan de Heere, de Koning van Zijn Kerk.

Ds. A. J. Schalkoort

Ds. A.J. Schalkoort

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Lunteren
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

Tags in dit artikel:

hervormdkerkkeuzereformatorisch
3 reacties
waldboy
Inderdaad is door de kerkelijke bomen het kerkelijk bos niet meer te zien.
Ga bij jullie zelf na wat jullie belangrijk vinden. Hou daarbij in het oog de drie solas. Binnen de reformatorische kring worden er vaak allerlei geschriften of uitspraken van personen bijgehaald, die dan in de plaats kunnen treden of zelfs belangrijker kunnen worden dan de Schrift zelf.
En zoals ds. Schalkoort al zegt: Een volmaakte gemeente vindt je nergens. Een gemeente kan als er een andere predikant komt zelfs veranderen.
MUS
Neem niet te snel een beslissing. Ga overal eens langs.
Maak je geloof vooral niet afhankelijk van welke kerk dan ook. Ze gebruiken allemaal dezelfde Bijbel. Ga daarom niet op zoek naar 'leer- of sfeerverschillen', maar zoek naar medebroeders en -zusters en mensen met wie je de Heere kunt volgen.
altijdwat
Kijk waar je gaat wonen, en zoek in die plaats een kerk waar je je thuisvoelt.
Dat lijkt me het meest praktisch