Zoeken naar Gods weg

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het zoeken naar Gods weg bij het nemen van beslissingen. Hierin ben ik namelijk een beetje vastgelopen. Ooit zat ik in een situatie waar ik steeds dacht: wat wil de Heere dat ik doe? Wat is Zijn weg? Hier heb ik om gebeden. Tegelijkertijd probeerde ik enkele maanden lang bij wat ik las in de Bijbel en bij wat ik hoorde in een preek te zoeken naar een antwoord op deze vraag. Uiteindelijk meende ik dat ik wist wat Gods weg was, maar de praktijk wees uit dat ik het verkeerd had. Het ging namelijk helemaal anders! Meer mensen maken dit wel eens mee: ze denken dat de Heere een bepaalde weg aanwijst, maar het gebeurt toch niet... Hoe zit dit? Nu heb ik de volgende vragen: Hoe moet je keuzes maken in je leven? Bijv. wat betreft opleiding, werk, levensgezel. Hoe kan je zoeken naar Gods weg bij het nemen van beslissingen? Wanneer weet je dat de Heere iets tegen jou zegt over een bepaalde situatie? Wanneer pas je iets op jezelf toe wat helemaal niet voor je is? Iemand zei tegen me: "het komt aan op vertrouwen, je moet vertrouwen op het Woord en op wat Hij tegen je zegt." Ik geloof zeker dat dat waar is, maar wanneer zegt Hij het daadwerkelijk tegen mij over een bepaalde situatie en wanneer is het alleen maar dat ik zelf denk dat het betrekking heeft op die situatie? Betekent dat dat je alleen achteraf kan zien/bepalen of het echt van de Heere was of niet?

Antwoord

2 reacties
1a2b3c
God heeft ieder mens bepaalde vaardigheden en talenten gegeven met de bedoeling dat we die gaan gebruiken, omdat we die in ons leven nodig zullen hebben. Daar kun je dus rekening mee houden bij je beslissingen. (boekentip: Max Lucado 'als een vis in het water')

Ik las pas ergens een voorbeeld waar je misschien wel iets aan hebt, het ging zoiets:
Onze wandel met God is te vergelijken met een schaakpartij waarbij God de grootmeester is, die in staat is ontelbare partijen simultaan te spelen en te overzien.
Hij vraagt mij de eerste zet te doen in de schaakpartij van het leven.
Die zet mag je zelf bedenken (hou daarbij rekening met de talenten die God je gegeven heeft)
Voor elke zet ben je zelf verantwoordelijk, en het is goed om dit biddend te doen.
Vervolgens zal God na iedere zet een tegenzet doen, Hij overziet het spel van een ieder van ons.
En al kunnen wij vaak niet veel zetten vooruit denken, Hij weet waar Hij met een ieder van ons naar toe wil.
Elke tegenzet die Hij doet is zo bepalend dat Hij ons liefdevol 'dwingt' Zijn spel te spelen.
Als we uiteindelijk achterom kijken om de 'partij' te analyseren, komen we tot de ontdekking dat Hij van het begin tot het eind de leiding in handen had, terwijl we toch zelf 'gespeeld' hebben en ten volle verantwoordelijk waren.

We krijgen geen briefje uit de hemel, God beloofd dat Hij de stappen van iemand die rechtvaardig met Hem wandelt, zal leiden en bevestigen. Ps.37:23.
Dus bidt voor je beslissingen en kom in beweging. Vergelijk het met een auto die stil staat, die kan niet bestuurd worden. Maar als diezelfde auto langzaam in beweging komt, is hij bij te sturen en te corrigeren. Zo zal God, als we ons oog op Hem gericht hebben en in beweging komen door initiatief te nemen door wat we denken dat goed is, ons bevestigen en/of bijsturen.
Als we een foute beslissing hebben gemaakt .... wie weet waar God dat voor gebruiken wil, het loopt Hem op geen enkele manier uit de hand!
waldboy
Vragensteller ook ik maakte dit in mijn leven mee.
Was er van overtuigd, dat de beslissing die ik nam Gods wil was.
Alles liep echter anders.
De opleiding die ik wilde volgen kon ik niet afmaken,hde baan die daaruit had kunnen voortvloeien kon ik dus ook vergeten.
God had echter een andere bedoeling. Tijdens deze opleiding werd ik heftig met mijzelf geconfronteerd.
Hij deed mij ontdekken, dat ik niet diegene was, die ik dacht dat ik was. Dat ik niet alles kon, zoals ik altijd had gedacht.
Sindsdien leef ik niet meer zo krampachtig. "Is dit wel Gods wil? Doe ik het wel goed?".
Ik leef mijn leven, doe goede en verkeerde dingen, maken fouten, hoef niet perfect te zijn, hoef niet alles te kunnen, mag nee zeggen.
Heerlijk is het om met die rust in mijn hart te leven. Een leven waar God in alles aanwezig is.