Onbekende verhaal over zondvloed

Ds. J. Westerink / 23 reacties

Vraag

De werkelijke reden van de zondvloed? Laatst hoorde ik iemand spreken over de Nefilim uit Genesis 6. Volgens die persoon waren dit reuzen die voortkwamen uit geslachtsgemeenschap door gevallen engelen met de vrouwen op aarde. Dit met de bedoeling van de satan om het mensengeslacht te bezoedelen, waardoor er op den duur geen zuivere bloedlijnen gevonden konden worden van waaruit Christus geboren zou worden, zodat satan zijn lot zou ontlopen. God greep in door middel van de Zondvloed en Noach, een man uit wel een zuiver geslacht, overleefde. Dit heb ik als volwassen christen nooit eerder gehoord. Altijd alleen het bekende verhaal; dat de mensen zoveel zonden deden en daarom de Zondvloed kwam. Maar zoals die persoon het vertelde klinkt het eigenlijk veel logischer. Anders zou God de mensheid toch regelmatig kunnen vernietigen, wanneer het puur om de zonde van de mens zou gaan? Het kwaad of gevaar was toen veel groter. De satan zelf was er op uit om de geboorte van Christus te voorkomen. Kan een deskundige mij hier meer over vertellen? Is dit waar? Zijn er meer betrouwbare bronnen hierover?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zonder mijzelf tot de deskundigen te rekenen, kan ik u wel vertellen dat de mijnheer die u het verhaal vertelde zoals u dat beschrijft over de oorzaak van de zondvloed, dat verhaal in ieder geval niet uit de Bijbel gehaald kan hebben. Misschien uit zijn duim, of uit de duim van iemand anders, maar het staat er eenvoudig niet. Waar komt om te beginnen dat woord Nefilim vandaan? In ieder geval niet uit Genesis 6.

Veiliger is het ons te laten leiden door de grote Profeet Jezus Christus. Lees slechts wat Hij zegt over de dagen van de zondvloed in Matt.24. Hoor wat Hij zegt in Luk.20 over de engelen en het huwelijk. En als Noach wel uit een zuivere lijn geboren is, wat betekent het dan dat hij genade vond voor de zondvloed en dat de Heere pal na de zondvloed hetzelfde zegt over het menselijke geslacht als wat Hij voor de zondvloed zei. En wat dan te denken van al die nakomelingen van Henoch, Methusalach en Lamech die wel omkwamen in de zondvloed.

Mijn oude professor zei jaren geleden al, wanneer hij hoorde van een dergelijke Schriftuitleg (lees liever inleg) en wanneer iemand dan zei: zo heb ik het nog nooit gehoord, met zijn kenmerkende nuchterheid: zo zul je het ook wel nooit meer horen!

Zoals de dagen van Noach waren, zo zullen ook de laatste dagen zijn. Juist op het gebied van huwelijk en seksualiteit worden die dagen getekend door zonde en ongerechtigheid. We zien er in onze dagen al iets van, is het niet?

En verder: lees wat er staat en laat staan wat je leest.

Gods zegen toegewenst,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

Noachzondvloed
23 reacties
Evert_60
Volgens Wikipedia:
In de Thora en in sommige apocriefe joodse en vroege christelijke geschriften zoals het Eerste boek van Henoch zijn nephilim (Hebreeuws ??????? - 'de gevallenen') een volk van reuzen ontstaan door de vermenging van de beney ha'elohim (Hebreeuws: ??? ?????? - 'de zonen van God') met menselijke vrouwen. Het nageslacht van deze nephilim was bekend onder diverse namen. Toen de Israëlieten het beloofde land verkenden kwamen ze tot hun schrik deze 'reuzen' tegen: "We hebben daar zelfs reuzen gezien, de Enakieten. Vergeleken bij dat volk van reuzen voelden wij ons maar nietige sprinkhanen, en veel meer zullen we in hun ogen ook niet geweest zijn." (Num13:33). De Kanaänieten waren grotendeels afstammelingen van nephilim en moesten daarom uitgeroeid worden door de Israëlieten toen ze het beloofde land binnentrokken. Bij monde van Mozes kregen ze daarvoor zelfs uitdrukkelijk opdracht van God: "Maar daarbinnen, in de steden van het land dat de HEER, uw God, u als grondgebied zal geven, mag u geen mens in leven laten. Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u doden, zoals de HEER, uw God, u heeft opgedragen..." (Deut 20:16, 17). Het nageslacht van deze nephilim was bekend onder diverse namen: het nageslacht van Anakim (Enakieten); Refaim, die van Rafa (Refaiëten) afstamt; Zamzummims, Emims (Emieten), Avims enz. Iedereen deelde de kenmerken van reusachtig, lang en sterk te zijn.
"Koning Og van Basan was de enig overgebleven afstammeling van de Refaïeten. Zijn bed – te zien in Rabba, de hoofdstad van Ammon – is van ijzer en maar liefst negen el lang en vier breed, gemeten in de gewone el." (Deut 3:11). Als we voor deze el ongeveer 52 cm nemen dan zou dit bed 4,68 meter lang en 2,08 meter breed moeten zijn geweest. Goliath, de reus die gedood werd door David, wordt beschouwd als een nephilim.
Strikt genomen heeft Ds. Westerink dus gelijk en komt de term nephilim niet in onze Bijbel voor, maar worden in verschillende Bijbelboeken wel de reuzen genoemd waar de term nephilim op van toepassing is.
blijblij
uit antwoord: "Waar komt om te beginnen dat woord Nefilim vandaan? In ieder geval niet uit Genesis 6."

het eerste woord in de Hebreeuwse Bijbel van Gen 6,4 : ???????????

ha-nphilim (ha is lidwoord) dat betekent: reuzen/giganten
blijblij
ah, hebreeuws doet het niet in de vragenrubriek.
????????? = ha-nun-phi-i-lameth-yod-i-mem = fonetisch: ha-nephilim
-lidwoord = nephilim

Dat met Satan en zo lees ik niet in Genesis 6, maar nefilim wel.
http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0106.htm (Bij vers 4 kijken en dan eerste woord van links naar rechts!)
dalethvav
Wie ook even de moeite neemt om de naar de strong-codes te kijken kan zien dat ha-nephilim afgeleid is van naphal H5307. wat o.a. op "gevallene" kan slaan. Mogelijk dat hier de link naar gevallen engelen gelegd zou kunnen worden.
Evert_60
Ik heb nog even doorgezocht op dit boeiende onderwerp en ik vond net een aantal bijzondere foto's op de volgende site: http://www.greatdreams.com/reptlan/nephilim.htm
Dit getoonde foto's zouden opgravingen zijn van nephilim. Ik heb geen informatie over de betrouwbaarheid van deze site.
QuadCoreInside
Bijzondere foto's, maar als dit echt zou zijn, waarom hebben we er dan nog niets over gehoord? Zo'n vondst zou toch wereldnieuws zijn?
blijblij
@evert_60: ziet die website er erg betrouwbaar uit? Zou het geen wereldnieuws geweest zijn als er echt dit soort reuzen gevonden zouden zijn? Waarom wordt er geen locatie genoemd (alleen Greece) ? Waarom wordt er geen naam van de archeoloog genoemd? enz, enz, enz.

Maar een paar wetenschappelijke kanttekeningen bij de website.

in hetzelfde stukje is te lezen: According to Zecharia Sitchin, there is a 12th planet in our solar system. This planet is called Nibiru, and is situated somewhere beyond Pluto (Planet "X"). This planet, unlike the other planets in our solar system, has an elliptical orbit and moves clockwise rather than counterclockwise. It was a collision of Nibiru with another planet in our solar system (Maldek) which created Earth.

ik zeg: die site is koekoek!
Evert_60
@ QuadCorelInsie, @blijblij: ja, ik ben het met jullie eens, kans is groot dat het getruceerde foto's zijn. Maar misschien iets voor Mortlach? Hoor graag zijn visie.
blijblij
@Evert_60: misschien horen wij u visie ook nog graag bij een andere vraag.... :)
Evert_60
@ blijblij. En dat is? Op elke eerlijke vraag kun je een eerlijk antwoord krijgen. Ik behoud met wel het recht voor om op oneerlijke vragen geen antwoord te geven als je begrijpt wat ik bedoel. Voor off-topic vragen die je mij wilt stellen moet je even mijn email adres op vragen
blijblij
Nou, bijvoorbeeld een reactie op de bijdrage van Cicero wijst u op een theologisch probleem in uw opstelling.
mortlach
Goed naar de schaduwen op de foto's kijken. Die foto's zijn alleen echt als we op de dag dat ze zijn genomen 2 zonnen hadden. :-)
Evert_60
@ blijblij. O, bedoel je dat? Dat is dus een beetje off-topic gezien het onderwerp dat hier aan de orde is. Ik voel geen behoefte om hier op die interessante discussie door te gaan. Ik geloof dat ik mijn geloofsbrieven daar heb afgegeven. De redactie van Refoweb heeft mij naar mijn mening gevraagd over het betreffende onderwerp en ik heb daar dus mijn gefundeerde mening over gegeven; niets meer en niets minder. Ik ben iedereen erkentelijk voor de gevoerde discussie, die helaas lang niet altijd op basis van argumenten verliep. Als discussies niet meer op basis van argumenten verlopen, dan stop ik er mee. Maar het goede van Refoweb is dat veel mogelijk is en dus het platform kan zijn voor ons aller progressie.
Evert_60
@ Mortlach: op welke foto zie je dat? Ik zie niet zo snel 2 verschillende schaduwen op één en dezelfde foto.
blijblij
Daarom zei ik ook: bij een andere vraag.
Maar dit is uiteraard uw goed recht. (al houdt uw laatste bijdrage wel een belofte in)

@redactie: de laatste paar bijdragen mogen wat mij betreft verwijderd worden!
mortlach
De laatste 2 foto's. Daar is het vrij duidelijk te zien.
Iluvatar
Ik krijg de indruk dat Ds. Westerink maar weinig onderzoek heeft gedaan alvorens deze vraag te beantwoorden. Zoals dalethvav al aangaf komt het woord in het Hebreeuws gewoon voor.

Gensis 6:4 "In die dagen waren er reuzen op de aarde, en ook daarna, als Gods zonen tot de dochteren der mensen ingegaan waren, en zich kinderen gewonnen hadden; deze zijn de geweldigen, die van ouds geweest zijn, mannen van name."

Hoe leg je de benaming 'Gods zonen' dan uit? Dat dit gevallen engelen zijn is heel goed denkbaar.
Evert_60
Hier nog wat aanwijzingen dat de betreffende foto's fake zijn:

http://aroyking.wordpress.com/2010/05/10/have-archaeologists-found-skeletons-of-biblical-giants-in-greece/
mortlach
Photoshoppen voor de Heere!
Dorah
In de Studiebijbel (commentaar op Genesis en Exodus) komt deze optie wel degelijk aan de orde (evenals mogelijke andere verklaringen). Ook heb ik tijdens mijn colleges Oude Testament van onder andere prof. dr. M.J. Paul gehoord dat de bovengenoemde verklaring de meest aannemelijke is op dit moment. Zou hij dat ook uit zijn duim gezogen hebben? Nee dus. Helaas heb ik nu geen tijd om alle argumenten op te sommen maar wie meer wil weten verwijs ik naar dat commentaar. De argumenten die worden gebruikt, vind ik aannemelijk.