Geloof kwijtgeraakt

Ds. J. Bos / 3 reacties

Vraag

Uit de diepten roep ik Gods naam. Ben mijn geloof kwijtgeraakt. Weet niet meer hoe ik dat terug kan krijgen. Eigenlijk weet ik niet meer wie God is. Kan ook niet meer bidden of Bijbellezen. Na zoveel rumoer is het stil geworden, bijna op een mechanische manier... Ik weet niet hoe ik nog moet geloven in zo'n onpersoonlijke tijd en strijd. Mijn vraag is eigenlijk of ik het geloof maar beter kan opgeven.

Antwoord

Beste vrager,

Geef het maar op als u dat kunt. Lukt dat, dan is het er nooit geweest. Lukt het opgeven niet, "houd dan aan en grijp moed, uw hart zal vrolijk leven." O, nog wel iets anders: er is toch geen concrete zonde in het spel? Voor u en mij geldt wat God zegt tot Abraham in Genesis 17:1.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

3 reacties
Catherine
Soms kan een kort antwoord zoveel zeggen!
Vraagsteller: ook al zien wij de Heere niet, vanwege een dik wolkendek, de Heere ziet ons wel!
Al weet je niet meer wat je bidden moet, een zucht naar de Hemel. Laat de duivel je niet overweldigen nu. Vat moed, houdt aan. En wees eerlijk naar jezelf. Als er een zonde is, werpt die ver van je! Dat KAN een blokkade zijn nl.
djmexx
Inderdaad kort maar krachtig, ik ervaar zelf ook erg een verlies van mijn geloof, bij mij is er wel een concrete zonde die het onmogelijk of erg moeilijk maakt nog terug te keren.
Het klinkt zo mooi, als er een zonde is, werpt die ver van je.
Nu is het zover dat dat niet meer mogelijk is, wat je dan zou moeten doen is vertrouwen dat God je helpt om het weg te werpen.
Het is zo makkelijk gezegd, mag het toch ooit weer zover komen..
Dorah
@ djmexx: Je reactie raakt me. Positief vind ik dat je zelf doorhebt waar (je ervaring van) het verlies van je geloof mee te maken heeft want dat maakt dat je niet passief achterover leunt, toch?
Inderdaad klinkt het mooi dat als er een zonde is, je die van je moet werpen. De eerste zin van je reactie bevat een leugen. Al kan het heel moeilijk zijn om terug te keren, onmogelijk is het niet. Geloof toch niet dat het onmogelijk is, maar jij zult er wel tegen moeten strijden, met Gods hulp. Je zult zelf moeten breken met die zonde, al lijkt het je onmogelijk. Je laatste zinnen komen op mij wat passief over. Als het gaat om een concrete zonde ben jij aan zet om daarmee te breken. Als je je leven aan God toevertrouwt zal Hij je helpen, maar dat betekent niet dat Hij je alles uit handen neemt. Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden!