Knuffelen

dr. J. van der Wal / 2 reacties

Vraag

Wij, twee twintigers, zijn sinds een aantal jaren beste vriendinnen. Van huis uit zijn we allebei emotioneel verwaarloosd. Warmte, genegenheid en waardering hebben we nooit gekregen. We hebben/hadden hiervoor beiden professionele hulp. Als goede vriendinnen delen we veel met elkaar, in voor- en tegenspoed. Daarnaast zoeken we ook letterlijk warmte bij elkaar. We knuffelen elkaar regelmatig en vallen soms omarmd in slaap. We beseffen overigens heel goed dat we elkaars leegte/tekort niet kunnen opvullen. Is dit 'knuffelen' in bijbels licht verantwoord?

Antwoord

Mooi te horen dat jullie in de gegeven omstandigheden zoveel voor elkaar kunnen betekenen. Belangrijk ook dat er hulp was/is voor jullie.

Op zich is er niks mis met knuffelen. De een doet dat gemakkelijker dan de ander. De een heeft er ook meer behoefte aan dan de ander. Maak dat niet te zwaar. Alleen als het een seksuele lading gaat krijgen en dat voel je aan de seksuele opwinding die ermee gepaard gaat, is dat een signaal om er grenzen aan te stellen.

Dr. J. van der Wal

Tags in dit artikel:

knuffelenvriendschap
2 reacties
Catherine
Ik heb sinds mijn 5e een vriendinnetje en we lopen altijd gearmd, hebben behoefte aan knuffelen als we bij elkaar zijn. Gewoon aanraken. Het voelt zo vertrouwd. Wij zeggen wel eens, wij kennen elkaar veel langer dan onze mannen! Het heeft helemaal niks met lesbisch of seksuele gevoelens te maken. Net zoals je soms je kind lekker wil knuffelen en aanraken, kun je dat ook hebben met een vriendin, of een zus.
Happy
Heerlijk toch?! Ik ben blij met jullie vraag...een stuk herkenning voor mij, voor mijn behoefte naar af en toe ook zo'n knuffel. Maar ik heb jammer genoeg niet zo'n vriendin of andere relatie. Dus geniet er van.