Donald Duck

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Hoe denkt u over het lezen van strips als Donald Duck. Mijn nichtje (7) is er dol op en wil als ze bij ons is bijna niet anders. Mijn ouders zeggen dat je van dergelijke verhalen niet beter wordt, maar ook niet slechter. Ik ben het hier wat mee oneens, omdat ik vanuit m'n eigen leven weet dat de zonde kan 'wennen'. Maar goed, nu neemt ze van mij aan dat het niet zoveel inhoud heeft, maar ze leest ze tegelijk 'lekker' door. Vandaag vertelde ik haar het verhaal van Alexander Peden als 'alternatief. Dat vond ze wel mooi, maar dergelijke stof/termen zijn voor haar ook heel onbekend. Wat kun je in zo'n geval het beste doen?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Als ik je vraag goed lees, stel je eigenlijk twee vragen. De eerste vraag gaat over strips als Donald Duck. De tweede vraag gaat over verhalen uit de kerkgeschiedenis.

Ik ben blij dat je zegt "...de zonde kan wennen." Daar zit een belangrijk element. Daarnaast vraag ik me af of de uitspraak "...niet beter wordt, maar ook niet slechter..." waar is. Alles wat we lezen en elke indruk die wij opdoen, brengt ons of dichter bij de Heere of bij Hem vandaan. Dat laat zien dat het leven met de Heere een nauwkeurig leven is en in die nauwkeurigheid struikel ik dagelijks. Want "...de zonde went zo makkelijk…"

Ik ben van mening dat je gelijk hebt dat Donald Duck geen goede leesstof is. Ik zeg daar gelijk bij dat ik vroeger veel Donald Duck heb gelezen en dus de inhoud ken, maar ook gelezen heb waarvan ik nu zeg dat het niet goed is geweest. Ik heb deze opvatting om verschillende redenen.

Mijn eerste reden is de presentatie van magie. In de verhalen, waarin Zwarte Magica voorkomt, wordt zwarte magie als normaal gepresenteerd. Zwarte magie is in de kringen van wicca (waar je jezelf verre vandaan moet houden) de destructieve magie. Dit is ook wat Zwarte Magica doet: Dagobert Duck verwoesten. Dit staat haaks op de Bijbel. Het kwade wordt namelijk niet overwonnen door het goede, maar Dagobert Duck (die niet uitblinkt in de christelijke deugd van naastenliefde; hij doet mij denken aan Luk. 12:13-21 (de rijke dwaas) en Luk. 16:19-31 (de rijke man en de arme Lazarus)) slaat steeds het kwaad af. Dit zijn onbijbelse noties over de verhouding goed en kwaad en magie.

Rondom Donald Duck spelen zich zaken af die te denken geven. De drie neefjes zijn altijd bij oom Donald, maar waar zijn de vader en moeder van deze neefjes? Is het goed dat deze drie neefjes worden opgevoed door een man alleen? Is het goed dat Donald en Guus Geluk voortdurend aan het strijden zijn om Katrien? Wordt een man aantrekkelijk om wat hij heeft en wat hij kan of is het om wie hij is? Die vragen komen in het licht van hoe de Heere de dingen heeft bedoeld en geschapen toch bij mij op.

De personen in deze strips vertonen (zoals ik al even bij Dagobert Duck heb laten zien) niet de vrucht van de Geest, maar eerder de vruchten van het vlees: bij Dagobert Duck is dat wel het meest sterk. Al met al vind ik dat de tekening van de personages in Donald Duck kinderen niet opvoeden in de vrucht van de Geest (die alleen uit genade te verkrijgen is), maar in de vruchten van het vlees.

Maar dit roept tegelijk vragen op bij alles wat we lezen. Hoe zit het met de boeken die wij lezen? Wordt daar het kwaad overwonnen door het goede? Wordt het kwaad/de zonde benoemd als zijnde tegen de wil van Heere? Wordt daarin beschreven dat uiteindelijk de wil van de Heere alleen blijft staan en zal bestaan?

De tweede vraag gaat over verhalen uit de kerkgeschiedenis. Deze stof kan onbekend zijn, maar door het veel tot je te nemen wordt het steeds bekender. Nu ben jij niet verantwoordelijk voor je nichtje, maar je zou er met je ouders over kunnen praten of het niet beter is dat ze andere boeken leest. Op dat terrein zijn er veel goede boeken die de kerkgeschiedenis vertellen, zoals de 12-delige serie van Vogelaar-Van Amersfoort en de kerkgeschiedenis van Janse-Van der Meide.

Ik hoop dat je met bovenstaande wat kunt; zegen in je taak om je nichtje de goede weg te wijzen.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

boekenopvoeding
1 reactie
refoweb
We sluiten de reactiemogelijkheid voor dit antwoord af. Denk in het vervolg a.u.b. even aan de voorwaarden voor plaatsing:

<i>"Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum."</i>