School kiezen voor kinderen

Ds. A.T. Vergunst / 2 reacties

Vraag

Wij zitten al wat langer met een lastige kwestie. Wij zijn lid van de Ger. Gem. in ons dorp en hebben inmiddels schoolgaande kinderen. Wij hebben gekozen om onze kinderen naar de plaatselijke christelijke school te doen, een School met de Bijbel. Vanuit onze gemeente echter gaan veruit de meeste kinderen naar twee andere scholen in de regio, een deel een dorp verder met ook een christelijke school en open toelatingsbeleid, maar wat behoudender dan bij ons en een deel naar een reformatorische school een paar dorpen verderop. Zelf heb ik als kind ook altijd elders een reformatorische school bezocht en heb dat, qua vriendjes, (achteraf) niet het prettigst gevonden. Ik zet me sinds een aantal jaren in als bestuurslid en met de overige bestuursleden is het prima samenwerken en, dat mag ik best zeggen, wordt broederschap ervaren. Het doet me echter pijn om de verschillen die er zijn te accepteren, soms ook omdat er hard wordt afgegeven op onze school door leden van de eigen gemeente. Een ander deel, die kinderen elders op school gehad hebben, hoor ik wel eens zeggen: "Als ik opnieuw zou moeten kiezen, dan deed ik ze wel in het dorp."  Zoals gezegd gaan veruit de meeste kinderen uit onze gemeente naar elders, waardoor wij in de minderheid zijn. We hebben op zich prima contact met andere ouders, alleen de verschillen in uitleving zijn groot ten opzicht van wat wij in onze traditie gewoon vinden. Wat bijbels onderwijs betreft kan ik niet zeggen dat daar wat mis mee is; het raakt me soms als de kinderen zo eenvoudig de dingen terugvertellen. Het concrete van de vraag is eigenlijk of we voor de kinderen niet naar een school moeten waar ze meer aansluiting hebben met mensen die in dezelfde traditie staan als wij met bijvoorbeeld muziek/kleding etc.

Antwoord

Geachte ouders,

De opvoeding van uw kinderen is ten eerste uw verantwoordelijkheid zoals wij dat beloofd hebben.  We zijn er zo aangewend om een groot deel van de opvoeding uit te besteden aan een school, en op zich is dat natuurlijk heel normaal, maar laten we nooit vergeten dat de school een 'aanhangsel' is aan onze opvoeding die we als ouders aan de kinderen geven.  In dat opzicht is de keuze van welke school we kiezen heel belangrijk, zodat wat onze kinderen daar voor bijna zes uur aanhoren of zien ook geheel in de geest is met wat we hebben beloofd.  Het is wat moeilijk voor mij om een goed beeld te vormen van de situatie die u schetste in uw brief, maar het is duidelijk dat er nogal wat grote verschillen zijn in de uitleving van de tradities die wij gewoon zijn tussen de verschillende scholen.  Vele christelijke ouders hebben geen mogelijkheid om hun kinderen naar een christelijke school te sturen. Het is voor zulke ouders heel noodzakelijk om hun kinderen te onderbouwen in het bijbels-waarom van de tradities die zo totaal anders zijn dan de wereld. Omdat wij in zo'n beschermde omgeving opgroeien, zijn we helaas zwak in het goed onderbouwen van waarom we op de bepaalde manier leven. Daar moeten we als ouders heel bewust mee omgaan, zelfs als we de kinderen naar een christelijke school sturen.

In het geval dat u beschrijft, als ik het dus goed begrijpt, heeft u gekozen om uw kinderen naar een christelijke school te sturen waarin de levensuiting toch iets anders is dan die wij als bijbels ervaren.  In andere woorden, u bent er niet helemaal blij mee hoe de waarden en normen van het dagelijkse leven in die school zich uiten, door de kinderen en ook misschien het onderwijzend personeel. Op zich kan dat goed zijn omdat onze kinderen dan ook meer voorbereid zijn op de realiteit van het leven in onze maatschappij.

Toch vraag ik me toch of dat het de juiste weg is als je dan je kinderen in zo'n schooltje plaats als er goede alternatieven zijn. Kinderen zijn heel ontvankelijk en bekijken de dingen niet zoals wij ouders dan doen. U kunt heel sterke opvattingen hebben en ook uw kinderen heel getrouw deze bijbelse normen en waarden voorhouden, maar onderschat niet de invloed van vriendjes, onderwijzend personeel en ook gewoon de hele geestelijke atmosfeer.  Vooral omdat dit toch ook een christelijke school is, dus er is veel herkenning in de dingen die wij thuis hen voorhouden maar toch zijn er grote verschillen. In zeker opzicht kan het dan zelfs nog 'veiliger' zijn om je kind naar een publieke school (zonder de Bijbel) te zenden, want dan is het verschil wel heel duidelijk. Soms ontmoeten ze daar ook veel meer aanvaarding dat we dachten te ontvangen. Althans, ik hoor dat regelmatig van de jeugd die op een universiteit terecht komen.

Zonder meer specifieke kijk op de lokale situatie is het echt moeilijk voor mij om een duidelijke richtlijn te geven. Persoonlijk zou ik mijn kinderen eerder naar een reformatorische school sturen, vooral ook vanuit mijn doopbelofte. Vanuit uw vraag lees ik dat uw eigen ervaringen met de reformatorische school als "niet altijd even prettig gevonden." Maar dat is eigenlijk een algemene richtlijn.

Het is goed dat u die ervaringen gebruikt om u in te zetten om die dingen die u als niet prettig heeft ervaren te veranderen. Dus investeer ook juist in de reformatorische school zoals u dat ook doet in uw dorp. Het is altijd veel beter om mee te 'rijden' en mee te sturen. Natuurlijk is het ook mogelijk om u juist goed in te zetten voor de lokale school, wat u overigens al doet.

Ik hoop dat deze overwegingen wat hulp geven in de beslissing.

Ds. A. T. Vergunst,
Carterton, Nieuw-Zeeland

Tags in dit artikel:

basisschoolopvoedingreformatorisch
2 reacties
dkw
Citaat dominee Vergunst:
In het geval dat u beschrijft, als ik het dus goed begrijpt, heeft u gekozen om uw kinderen naar een christelijke school te sturen waarin de levensuiting toch iets anders is dan die wij als bijbels ervaren. Einde citaat.

Dat lees ik niet in de vraag, alleen dat de uiterlijkheden en tradities anders zijn dat dat hun gewend zijn maar dat er met de bijbelse boodschap niets mis is.

Mijn advies is, kijk of er op de huidige school een volop bijbelse boodschap word verkondigd, als dit het geval is, wat is dan de meerwaarde voor verhuizing naar een reformatorische school behalve uiterlijkheden en tradities?
Marytje
Vroeger ging ik altijd met mijn ouders mee naar de Ger.Gem in een ander dorp dan dat wij woonden.
Mijn ouders hadden ervoor gekozen om mij naar de plaatselijke christelijke school te laten gaan en niet naar de Ger. Gem school in het andere dorp.

Ik ben wel altijd naar de catechesatie geweest met mijn eigen leeftijdsgenootjes uit de kerk. En ik zat op het kinder en later jongerenkoor van de kerk. Zo had ik dus wel altijd ook contact met leeftijdsgenootjes uit de kerk.

Nu ik terugkijk ben ik heel blij dat mijn ouders er voor gekozen hebben om mij gewoon naar de christelijke school in het dorp waar ik woonde te laten gaan, zodat ik uit school gewoon zelfstandig op de fiets of lopend bij klasgenootjes kon gaan spelen.

En ik heb hierdoor ook voor mijn idee ook minder moeite gehad met de overgang naar het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs.
Ik ben wel naar een reformatorische voortgezette school geweest maar daar had ik klasgenootjes van Evangelisch tot Oud Ger. Gem (om het maar zo even te noemen) Dus heel divers.

Als ik wel eens sprak en nog wel spreek met jongeren van mijn eigen leeftijd die wel in een 'besloten' kring zijn gebleven lijkt het voor mij wel alsof zij meer moeite hadden/ hebben met het functioneren in een maatschappij en het hebben van contacten met mensen die niet reformatorisch zijn of helemaal niet geloven.

Wat ik trouwens uit je verhaal begrijp is dat je kinderen nu al op die school zitten? waardoor ben je gaan twijfelen?
Het lijkt mij ook wel heel ingrijpend voor kinderen om te moeten wisselen van school.
Hebben je kinderen goed contact met vriendjes/vriendinnetjes? Worden ze geaccepteerd?

ALs je kinderen gemakkelijk contacten maken en goed tegen wisselingen en veranderingen kunnen, dan kun je misschien overwegen om ze naar een andere school te doen, maar anders zou ik ze gewoon naar de school in hun dorp laten gaan.