Basisschool aanmelding weigeren

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Mag een basisschool de aanmelding van een kind weigeren op grond van andere kerkelijke achtergrond? Wij, belijdend lid van een gereformeerde kerk, willen heel graag dat ons kind naar een reformatorische school gaat. Mijn man komt uit de Gereformeerde Gemeente in Nederland en ikzelf ben gereformeerd. We begrijpen dat er regels aan de school vasthangen, maar die zijn wij bereid te onderschrijven.

Antwoord

Ja, scholen mogen een toelatingsbeleid voeren. Dat houdt in dat zij aan de poort mogen ‘selecteren’ wanneer de school in haar statuten duidelijk vermeld heeft welke leerlingen van welke kerkelijke achtergrond wel en niet worden toegelaten tot de school. Sommige scholen zijn daarin strikt: alle ouders moeten lid zijn van een van de gevestigde kerken en de grondslag onderschrijven. Andere scholen laten iets breder toe, wanneer ouders die bijvoorbeeld niet van een van de gevestigde kerken zijn, de grondslag respecteren. Vaak wordt daarvoor een norm gehanteerd. In dat geval mag bijvoorbeeld maximaal 10 procent van de ouders de grondslag alleen respecteren in plaats van onderschrijven.

In het geval waarbij de ouders uit verschillende kerken afkomstig zijn, is het van belang wat de 'formele' kerkelijke achtergrond van het gezin is. Met andere woorden: waar gaat het kind/de kinderen naar de kerk, waar zijn ze gedoopt en staan ze ingeschreven? Dat kerkverband zal doorslaggevend zijn voor de toelating. Wanneer dat niet eenduidig is en voor problemen zorgt bij de toelating, raad ik aan om het gesprek aan te gaan met de school. Het kan niet zo zijn dat de naam van het kerkverband doorslaggevend is, boven het verlangen van ouders om hun kind(eren) reformatorisch onderwijs te laten volgen, waar zij wat de inhoud betreft van harte achter staan. Daar zou men in goed onderling overleg uit moeten kunnen komen. Feitelijk gezien is het echter zo dat scholen wel het recht hebben om hun toelatingsbeleid strikt te handhaven en daarom leerlingen te weigeren, hoe vervelend dit in de praktijk ook kan zijn.

Jacoline Knibbe,
directeur Johannes Calvijnschool Amersfoort

Lees meer artikelen over:

basisschool
1 reactie
rian2
Wat vervelend zeg!!
Misschien kun je op zoek naar een school met de Bijbel, het is niet reformatorisch, maar wel onderwijs waar de Bijbel centraal staat.
(bijbelverhaal, leren van een psalm, vieren van de feestdagen)
Ze hebben een open toelatingsbeleid, dat betekent dat alle kindjes welkom zijn.
Christelijk of niet, persoonlijk erg mooi vind ik.
Je kunt ook eens kijken bij de christelijke scholen, hoewel er erg veel verschil in zit.
Onze kindjes gaan naar een christelijke school, onder de noemer school met de Bijbel.
Zelf heb ik ook op zo'n school gezeten...erg fijn.!!