Geloof kwijt

Ds. J. Westerink / 4 reacties

Vraag

Ik ben mijn geloof kwijt. Het vuur, veel bepreekt in deze dagen, lijkt helemaal weg. In de kerk leeft 't wel weer een beetje op, maar gewoon doordeweeks zegt het me niets meer. Ik heb andere tijden gekend, waarin ik vol was en ook tijden waarin het niet 'overdreven' sterk was, maar wel functioneerde. Bidden is niet meer dan zuchten en dan maar weer stoppen. Is er een CGK-predikant die een gebed voor me zou willen opschrijven wat ik kan bidden in deze tijden? Of een gebed uit de bijbel kan aanwijzen?

Antwoord

Beste biddeloze bidder,

Je vraagt om een gebed. Daarin ben je de eerste niet. Guido Gezelle deed het ook: "O, leer mij, arme dwaas, hoe dat ik bidden moet." Die gebedslijn is zo gevoelig en zo kwetsbaar. Je vraagt aan een dominee om een gebed voor je op te schrijven. Dat is niet eenvoudig. Het is ook beter om iets anders te doen. In de Schrift heeft de Heere ons een heel boek met gebeden gegeven. Die zijn er om na te bidden wanneer het je zelf aan woorden en gedachten ontbreekt.

Bovendien zijn er ook geschiedenissen, die je daarbij helpen kunnen. Denk aan het gebed van de moordenaar aan het kruis. Of het gebed van de tollenaar in de gelijkenis. Soms zijn het maar enkele zinnen of een paar korte woorden. Een schreeuw om hulp, een zucht.

Als ik een paar psalmen mag noemen: Psalm  63, Psalm 142. Het Psalmboek is wel genoemd een apotheek voor biddeloze bidders. Vraag de Heilige Geest of Hij je het juiste medicijn wil aanwijzen.

Gode bevolen,
Ds. J. Westerink

4 reacties
dkw
Beste vragensteller,
Als jij een bekeuring krijgt en je vecht deze aan en je wint en je krijgt een brief thuis dat de boete en schuld kwijtgescholden zijn, dan ben je erg blij.
Als jij die brief later kwijtraakt, doet dat iets af van de inhoud van de brief? Als je ergste blijdschap weg is, doet dat iets af van de inhoud van die brief?
Nee, als de brief kwijt is, is het onze eigen schuld en slordigheid.

Zo nu ook in het geloof, als God je heeft vrijgesproken van schuld en straf en je blijdschap is iets minder of je geloof is iets zwakker, doet dat iets af van wat God tot je gesproken heeft?
Nee integendeel, vertrouw op God, op wat Hij gezegd heeft tegen jouw.
MUS
Ben je je geloof kwijt of ben je je gevoel kwijt?
Zoek ook door de week contact met medegelovigen. Bezoek een bijbelkring of vereniging waar je medechristenen ontmoet.
janvanverweg
mus, je haalt de wooden uit mijn mond.
gevoel is trouwens deels te sturen door daden en denken; dt kost discipline.
beste vragensteller, misschien kan je nadenken hoe je op een praktische manier iets voor God kunt doen. misschien komt daarmee je gevoel wel weer terug.
het is net als verveling; door niks te doen wordt de verveling erger; maar als je jezelf over je blugh gevoel heenzet en aan de slag gaat dan verdwijnt de verveling :)
rian2
Ik begrijp uit je verhaal dat je het gevoel van het geloof kwijt bent.
Als je Hem door het geloof mag kennen, belooft Hij in Zijn Woord, ik zal je niet begeven en niet verlaten!!
Klamp je vast aan deze belofte, Hij zegt wat Ik begonnen ben zal ik Voleindigen!!
Bid om geloof, vertrouw op Hem!!
Jouw zekerheid ligt niet in je gebed, maar in Hem die elke zondag met Zijn Woord naar jou toekomt.
Ook al voel je dat niet, het is zo!!
God leert ons geloven....alleen geloven....hoe ik me dan ook voel, al voel ik niks!!
Het is een les......we moeten afzien van ons gevoel, want dat is niet de grond van behoud.