Gebedsgenezing

prof. dr. M.J. Paul / 1 reactie

Vraag

Aan ds. M. J. Paul. In Handelingen las ik gisteren dat zelfs, als de zweetdoeken van Paulus op iemand gelegd werden, die persoon genezen werd. Dat bevreemdde me wel een beetje. Kan dat nog? (beetje zelfde principe als het kleed van de Heere Jezus bij die zieke vrouw). Is het niet vreemd? Ik zag op internet een getuigenis van iemand die bij een vriendin van haar 'gebedsgenezing' toepaste op een hele normale manier. Ze had er ook geen ervaring mee en de Heere heeft de ziekte van haar vriendin genezen. Nu vraag me af, ik ben 23 en ik ken iemand die 75 jaar is en al jaren depressief is en blind is en veel pijn heeft, of ik het bij haar ook mag doen? Misschien kunt het filmpje zelf bekijken, een mooi getuigenis.

Antwoord

Beste vraagsteller,

In Handelingen wordt het gebruik van een zweetdoek als voorbeeld genoemd hoe machtig God werkte (19:12). Bij historische voorbeelden moeten we altijd voorzichtig zijn om ze na te doen. De Heere Jezus genas een keer een blinde door slijk op de ogen te doen, maar er staat niet bij dat wij dit ook moeten doen. Het komt ook in onze tijd voor dat mensen doekjes gebruiken, daarover bidden en die naar zieken toesturen. Ik sluit niet uit dat God op die manier wel eens genezing geeft, maar ben er nogal huiverig voor, omdat gemakkelijk misverstand en misbruik kunnen optreden. Het lijkt mij beter om ons te richten op de zaken die als opdracht en belofte in het Bijbel vermeld worden, zoals het zalven van zieken (Jakobus 5) en het bidden onder handoplegging (Markus 16).

Mag je dit bij anderen doen? Daarbij zijn enige voorvragen van belang. Hoe is je eigen relatie met God? Denk je dat Hij dit van je vraagt en dat het op jouw weg geplaatst wordt? Het is van groot belang hierin Gods wil te zoeken, want 'zomaar' iets doen helpt niet en kan zelfs negatieve gevolgen hebben. Bespreek het ook met de genoemde vrouw. Hoe staat zij hier tegenover? Wat verwachten jullie en hoe ervaren jullie hierin Gods leiding? Het is moeilijk om over deze zaken een algemene uitspraak te doen. Ik weet dat de Heere meermalen mensen leidt om te bidden voor anderen en dat het ook gezegend wordt.

Ik weet ook van situaties waar vooral geëxperimenteerd wordt, met alle negatieve gevolgen van dien. De genezingen in de Bijbel staan gewoonlijk in het kader van de voortgang van de Evangelieverkondiging en de uitbreiding van Gods Koninkrijk. Dat bepaalt ons bij de vraag naar de eigen motieven. Het kan verstandig zijn om deze zaken met jullie predikant of ouderling door te spreken. Wat is wijsheid? Die mogen wij van God begeren om zo in Zijn wegen gaan (Jakobus 1)!

Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

gebedsgenezing
1 reactie
MUS
Mooi antwoord!
In veel tradities wordt te weinig gedacht vanuit het 'ambt van alle gelovigen'.
En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden. (Mr. 16:16-17)
Wel belangrijk is de context van pastoraat en geloof (zie Jak. 5)