PDS

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik ben al eens bij de huisarts langs geweest en die heeft de diagnose PDS gesteld. Toch vertrouw ik het niet altijd helemaal. Vandaag had ik bijvoorbeeld stukjes onverteerde mais (en paprika?) in mijn ontlasting. Kan dit voorkomen bij een PDS? Verder heb ik sommige dagen vaste/dikke ontlasting en ook plotsklaps diarree. Dan heb ik bij het afvegen van m'n achterste weleens bloed op het wc-papier. Kan dit kloppen bij de symptomen van een PDS? Persoonlijk denk ik niet dat ik iets ernstigs heb. Ik heb een goede eetlust. Wel heb ik regelmatig last van spanning/stress en zit ik al een aantal maanden in een depressie. Verder ben ik benieuwd hoe goed je bloed in de ontlasting kan zien. Is dat slecht te zien of is daar geen twijfel over mogelijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als je de diagnose van de huisarts niet vertrouwt, dan is het goed dit te benoemen bij jouw huisarts. Hij/zij kan hier dan op ingaan.

Stukjes onverteerd voedsel in de ontlasting is niet typisch voor de aandoening PDS. Dat betekent niet dat het er niet mee samen kan gaan. Het kan veroorzaakt worden door een te snelle darmpassage of doordat jouw darm bepaald voedsel niet goed verteert. Het is belangrijk voedsel goed te kauwen (en dat kost tijd).

Hetzelfde geldt voor bloed in de ontlasting. Het is niet typisch, maar kan er zeker bij voorkomen. Mensen met obstipatie (wat ook vaak bij het PDS voorkomt) persen vaak om de ontlasting eruit te krijgen. Dit veroorzaakt nogal eens aambeien. Aambeien bloeden wel eens, vandaar. Een bloedende aambei geeft bloed op het toiletpapier of op de ontlasting.

Bloed is goed te zien in de ontlasting. Het is van belang dat het niet door de ontlasting zit (dan komt het van hoger). En ook pikzwarte, stinkende, plakkende ontlasting (wat wijst op verteerd bloed) is geen goed teken. Dan is het verstandig om direct naar de (huis)arts te gaan.

Vriendelijke groet,
sterkte met alles,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bloed(ing)ontlasting
4 reacties
marianne1188
Dit klinkt heel herkenbaar, heb zelf al jaren last van PDS, en als ik last van diaree heb komen er onverteerde voedselresten mee, en bloed aan het toiletpapier is van geiriteerde anus. Niets ernstig, wel heel lastig.
j4b
Zelf heb ik ook al lang last van PDS en ik herken me helemaal in het verhaal.
Geiriteerde anus is lastig. Uierzalf doet wonderen.
dijna61
Probeer kefir. Een probaat middel!
Natuurlijk en goedkoop!
Kijk eens op www.melkkefir.nl