Landleven

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Onze kinderen spelen graag het spel Landleven op internet. Is dit spel wel verantwoord?

Antwoord

Beste ouders,

Goed dat u de vraag stelt en dat u nadenkt over welke invloed zo'n computerspel kan hebben op uw kinderen. Ik kende het spel Landleven niet maar heb het wat nader onderzocht. Het lijkt wel op Farmville wat ik wel ken en het valt in dezelfde categorie. Het spel heeft geen einde, je speelt het totdat je er genoeg van hebt. Je begint met een stukje grond waarop je gewassen verbouwt en dieren houdt. Door taken te volbrengen verdien je ervaringspunten en munten en daarmee kun je nieuwe dingen kopen. Zo kun je verder je boerderij onderhouden en uitbreiden. Sommige dingen kun je al snel kopen, voor andere moet je eerst taken hebben volbracht, producten hebben verkocht en een volgend niveau hebben bereikt. Gewassen hebben tijd nodig om te groeien. Dit duurt meestal enkele uren alhoewel je het proces soms kunt versnellen. De tijd loopt ook door als je uitgelogd bent. De gedachte van het spel is dan ook dat je regelmatig, minstens een keer per dag, inlogt en de boel onderhoudt en taken volbrengt.

Het spel is leuk gemaakt en interessant om te spelen. Het bevat naar wat ik heb gezien geen gekke dingen en het spel op zich lijkt me vrij onschuldig. Met een spelletje spelen op zijn tijd is denk ik niets mis. Maar zoals met alle dingen: alles met mate. Er is een tijd van spelen en er is een tijd van andere dingen te doen.

Een potentieel gevaar van computerspelletjes is dat ze erg verslavend kunnen zijn en erg veel tijd kunnen vragen. Landleven is ook typisch zo'n spel dat erg verslavend kan werken en dat blijkt ook uit de commentaren die ik heb gelezen. Het is erg verleidelijk om maar telkens meer te willen en groter te worden. En dit vereist veel speeltijd. Het gegeven dat het spel geen einde kent en dat er continue onderhoud nodig is om te zaaien, te oogsten en te produceren draagt daar ook sterk aan bij.

Dit soort spelletjes komt voort uit de zogenoemde simulatiespelen. Een aantal jaren geleden had je spelletjes zoals SimFarm en SimSafari. Het voordeel bij deze spelletjes was dat je het een paar uur kon spelen, dan een week kon laten liggen en dan weer verder gaan. Bij Landleven is dat niet echt mogelijk, je bent min of meer gedwongen elke dag minstens een beetje te doen. Daar komt bij dat zogenoemde "daalders" een belangrijke rol spelen. Je kan deze kopen met echt geld of verdienen door mee te doen aan onderzoeken en acties van sponsors (sponsorpay), wat ik beide zou afraden. Maar je kan ze ook verkrijgen door een "inlog-ketting" op te bouwen van elke dag inloggen en spelen over langere tijd (de maximum bonus is bereikt na tien weken).

Dit alles maakt het noodzakelijk dat je regelmatig speelt, in principe elke dag kortere of langere tijd. Ik weet van Farmville, dat een paar geleden erg populair was, dat sommige mensen er soms zo'n zes uur of langer per dag er mee bezig waren, verdeeld over de dag. Er waren zelfs werkgevers die toegang tot Facebook wilden blokkeren omdat hun werknemers tijdens werktijd met hun virtuele boerderij bezig waren in plaats van hun eigenlijke werk te doen.

Dit is dan ook het grootste probleem wat ik zie bij het Landlevenspel. Als je niet oppast kan het je dag na dag al je tijd in beslag nemen. Dit vermindert als je bijstelt wat je bereiken wilt. Het hangt dus ook af van de kinderen en hoe ze het spelen en hoe ze er mee omgaan. Als ze het op een ongedwongen manier spelen, een beetje planten en oogsten, dieren verzorgen en kopen en verkopen zoals het komt en geen al te hoge verwachtingen hebben van wat ze bereiken willen en er geen moeite mee hebben het eens een paar dagen te laten staan, dan zou ik geen bezwaar maken. Maar als het obsessie wordt om iets te bereiken en alles er voor moet wijken, dan wordt het een probleem. Het spel gaat dan de speler beheersen in plaats van de speler het spel. In de drang om telkens maar weer een stapje verder te komen kan de speler zich niet losrukken van het spel en ontstaat er een 'gebondenheid' en dat is iets wat altijd slecht is (1 Kor 6:12). Het kan natuurlijk per persoon verschillend zijn. Dit moet u dus zelf voor uw eigen kinderen inschatten en in het oog houden in hoeverre uw kinderen hiervoor gevoelig zijn.

Het gevaar van verslaving is geldig voor veel computerspelen. Ik zou er dan ook niet voor kiezen het ene spel te vervangen voor een ander spel, want dan wordt het probleem alleen maar verschoven. Het lijkt mij beter de kinderen te leren en aan te wennen hier op een goede manier mee om te gaan. Hoe precies hangt uiteraard van de leeftijd en de aard van het kind af.

Eén ding moet ik nog even opmerken. Bij het spel spelen ook buren een rol. Deze buren zijn andere Facebook- of Hyves-gebruikers (afhankelijk van waar je het spel speelt). Deze nodig je uit om je buur te worden of je wordt door hen uitgenodigd. Bepaalde dingen kun je alleen samen doen met anderen. Om je land te kunnen uitbreiden heb je ook eerst buren nodig. Je kunt ook bij elkaar bemesten, water geven, elkaar geschenken geven en dergelijke. Dit levert ook weer punten op. Zonder buren kan je het spel niet spelen en loop je op een bepaald moment vast. Omdat buren noodzakelijk zijn, zullen kinderen actief op zoek moeten gaan naar mensen die hun buur willen zijn. Nu kan het uiteraard zijn dat er genoeg bekenden beschikbaar zijn hiervoor. Maar het kan ook gebeuren dat ze op deze manier andere contacten opdoen. Dit is uiteraard ook een probleem met Hyves en Facebook en andere sociale media in het algemeen. Het is goed als ouder hier de vinger aan de pols te houden en te weten welke contacten de kinderen hebben: wie zijn dit en wat voor een invloed hebben ze. Uit ervaring weet ik ook hoe kinderen ineens contacten kunnen hebben waar je als ouders bepaald niet gelukkig mee bent. Zorg dat u op de hoogte blijft.

Concluderend zou ik willen zeggen: Landleven lijkt mij een leuk spel en kan mijns inziens veilig gespeeld worden mits er op een goede manier mee wordt omgegaan. Als de kinderen het op een ongedwongen manier spelen en er geen moeite mee hebben het een dag te laten rusten dan prima. Als de kinderen er echter erg veel mee bezig zijn, als het eerste wat ze doen als ze uit school komen is dat ze achter de computer gaan zitten en het spel spelen, als ze geen dag zonder kunnen, is het denk ik oppassen geblazen. Ik zou dan een limiet kunnen stellen aan de speeltijd, bijvoorbeeld niet meer dan een uurtje gemiddeld per dag en ook niet elke dag. Maar u moet zelf inschatten wat het meest werkbaar is voor u. Er zijn programma's te koop die automatisch de internetverbinding verbreken na het verstrijken van de tijdslimiet. En zorg dat u weet wat uw kinderen doen op de computer. Ga er af en toe bijzitten als ze aan het spelen zijn en toon interesse. Laat ze het uitleggen wat ze doen en waarom. Laat ze ook vertellen wie hun buren in het spel zijn en hoe ze daar bij komen en welke contacten ze verder hebben op Hyves of Facebook of andere sociale mediasites. Wijs de kinderen waar nodig op gevaren en stuur ze bij. En stel grenzen waar dat nodig blijkt.

Ik hoop dat dit u een beetje richting geeft.

Met vriendelijke groet
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

gamesinternetverslaving
1 reactie
lies
Mijn neefjes/nichtjes zijn ook helemaal weg van dit spel. Denk niet dat het spel verkeerd is, maar wat dhr. Slurink aangeeft is wel een goed punt:
- Ga na of het niet teveel tijd in beslag heeft; stel hier event. grenzen aan;
- Ga na of hun "buren" bekende/vertrouwde personen zijn, dus zonder verkeerde bedoelingen.

Heel goed antwoord!