Niet naar de dood verlangen

Ds. J.A. van den Berg / 2 reacties

Vraag

Verlangt een dominee altijd naar de dood? Twijfelt een dominee nooit wat zijn geloof betreft? Dit zijn wat vragen die mij momenteel erg bezighouden. Ik mag door genade geloven dat God mijn zonden vergeven heeft, maar ik kan niet naar de dood verlangen. Is dat slecht? Verder twijfel ik regelmatig in mijn geloof. Niet omdat ik niet geloof dat God bestaat, maar omdat je zoveel 'versies' hebt van geloven. Bij voorbaat dank voor uw eerlijke reactie. Een kleingelovige/wankelmoedige (om met de christinnereis te spreken).

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend of vriendin, je stelt een belangrijke vraag. Of eigenlijk stel je meerdere vragen. Of een dominee altijd naar de dood verlangt? Waarschijnlijk bedoel je hiermee of een dominee altijd verlangt om uit dit aardse leven verlost te zijn en bij Christus te zijn. Ik kan dat niet beoordelen bij andere dominee’s. In de Bijbel lees ik dat Paulus er naar verlangt om ontbonden te zijn en met Christus te zijn. Hij belijdt dat dit voor hem verreweg het beste is. Toch is Paulus bereid om op aarde de strijd voort te zetten en nuttig te zijn voor de gemeenten. Er zijn tijden dat ik er naar verlang om volkomen verlost te zijn en met Christus te zijn. De ene keer is dat sterker dan de andere keer. Ergens is het er toch steeds op de achtergrond. Hoewel er tijden van duisternis, zonde en strijd kunnen zijn waarin dat verlangen niet leeft.

Een dominee kent ook twijfel. Dat geldt voor elke ware gelovige. Calvijn heeft gezegd: "Waar het vuur van het geloof is, daar is de rook van de twijfel." Het beste medicijn tegen de twijfel is de kracht van Gods Woord. Daarom is een dominee wel bevoorrecht omdat hij veel met het Woord van God bezig mag en moet zijn. Twijfel kan te maken hebben met aanvechting van de duivel. Hij zal proberen om God en Zijn Woord verdacht te maken. Ook wil hij je wijs maken dat Gods werk in jouw leven niet echt is omdat je nog zonden doet. Helaas geven wij door onze zonden zo de boze munitie om ons aan te vallen. Er kan ook twijfel zijn omdat we Gods wegen niet begrijpen. Ons verstand kan er niet bij en ons vlees is het er niet mee eens als God wegen van beproeving gaat. Het is nodig dat de Heilige Geest ons elke keer eenswillend maakt met de Heere.

Het is groot dat je door genade mag weten dat je zonden vergeven zijn. Dan is er een heerlijkheid voor je weggelegd, die je met je verstand niet kunt bevatten. Toch zegt de Bijbel wel een aantal dingen over de hemel en het toekomende leven. Het is goed om daar over na te denken. Dat kan God gebruiken om het verlangen in ons op te wekken en levend te houden. Echter het is ook zo dat de dood de laatste vijand is die te niet gedaan wordt. Wij zijn door God geschapen om te leven. Maar door onze zonden is de dood in de wereld gekomen. Daarom is het te begrijpen dat je niet naar de dood verlangt. Ik denk dat het goed is om niet naar de dood te verlangen. Verlang echter wel naar de Heere Jezus. Denk aan Zijn onmetelijke liefde en heerlijkheid. Oefen door het geloof gemeenschap met Hem. Bedenk dat voor jou de dood een doorgang zal zijn naar de eeuwige heerlijkheid. Dan zul je Hem ontmoeten, Die jou liefheeft met een oneindige liefde.

Je vindt het moeilijk dat er zoveel verschillende manieren van geloven zijn. Dat is ook moeilijk. Wij moeten beseffen dat dit komt doordat ons verstand en hart verduisterd zijn door de zonde. Belangrijk is om je te laten leiden door Gods Woord. Ik weet dat dit Woord verschillend wordt uitgelegd. Bid om het licht van de Heilige Geest. Leer het onderscheid verstaan tussen hoofdzaken en bijzaken. In de persoonlijke en dagelijkse omgang met de Heere Jezus zullen deze dingen steeds meer duidelijk worden. Veroordeel niet zomaar anderen om allerlei dingen. Maar laat je ook niet zomaar in allerlei dingen meenemen. De verdeeldheid is niet de schuld van de Heere. Hij houdt Zijn Kerk in stand, ondanks al het verkeerde en gebrekkige dat er door onze schuld is. En, die volharden zal tot het einde, zal zalig worden!

Met een hartelijke groet,
Ds. J. A. van den Berg

Ds. J.A. van den Berg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Sint Anthoniepolder
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

doodgeloofszekerheidhemeltwijfel
2 reacties
rian2
Mooi antwoord van de dominee, Amen!!

Ik verlang met momenten naar mijn Thuis, naar mijn Vader.
Daar zal ik niet meer hoeven zondigen, daar zal geen pijn en verdriet zijn en het belangrijkste daar zal Ik Hem helemaal zien zoals Hij is, en altijd lovende/prijzende zijn.
Daar zal Rust en Vrede zijn.
Het besef dat het hier zo onvolmaakt is, dat ik nog zoveel zondig tegen mijn lieve Heere.

Twijfel ja ook, van de duivel en van mijn eigen vlees.
Steeds weer nodig het zicht op Hem.
Roozemond
Idd. mooi & bewogen antwoord.

Ik kan sterk verlangen naar het einde van alle dingen. Niet naar de dood zelf, wel naar het Vaderhuis met zijn vele woningen. Om voor altijd bij Hem te zijn en waar de zonde niet is.

Daar geen rouw meer en geen tranen in het nieuw Jeruzalem...