Voedselvoorschriften

Ds. J.J. Tigchelaar / 10 reacties

Vraag

Ik weet dat christenen niet gebonden zijn aan de voedselvoorschriften uit het Oude Testament, maar ik heb toch de neiging om varkensvlees te mijden omdat ik weet dat Jezus dat ook nooit gegeten heeft. Het is niks principieels, maar als ik wist dat Jezus nooit wijn dronk dan zou ik dat ook niet doen. Is dat een bezwaar, of moeten christenen zich juist onderscheiden van de joden?

Antwoord

1. Eerst een algemene opmerking: Jezus Christus heeft van ons wel gevraagd Hem te volgen, niet Hem na te bootsen. Hij deed veel dingen die wij nooit zo kunnen overnemen. Slechts één keer trouwens heeft Jezus Christus gezegd dat Hij ons een voorbeeld heeft gegeven, Johannes 13:15, dat wij namelijk schuldig zijn elkaar de voeten te wassen. Daar hebben we onze handen al meer dan vol aan, omdat we ook liever anderen de oren willen wassen.

2. Inderdaad kregen de Joden in het Oude Testament uitgebreide voedselvoorschriften. Soms is ons de argumentatie daarvan helder, soms ook niet. Varkens zijn niet kieskeurig in hun menu, maar kippen op een mestvaalt ook niet. Het is zeker aan te nemen dat Jezus Christus, een geboren Joodse man, zich aan die wetten heeft gehouden.

3. Voor de christenen uit de heidenen, waartoe verreweg de meeste kerkmensen behoren, gelden sinds de apostelvergadering uit Handelingen 15 deze spijswetten niet meer. Dat betekent niet dat we die regels niet meer mogen houden, maar er zit niets verdienstelijks in. En die zich toch angstvallig aan die voorschriften menen te moeten houden worden door Paulus zwakken in het geloof genoemd. Terwijl ze zich echter gemakkelijk als sterk en principieel willen presenteren.

4. Heeft Jezus Christus wijn gedronken? Zeker wel bij het laatste avondmaal. De uitleg dat in de Bijbel met het woord wijn altijd ongegist druivensap wordt bedoeld is inlegkunde om een eigen vooronderstelling en principe bevestigd te willen zien. Gods Woord waarschuwt ons niet tegen het drinken van wijn, maar wel zeer nadrukkelijk tegen elke vorm van dronkenschap. De grens daartussen is helaas soms moeilijk aan te geven. Kennelijk bij veel jongeren (comazuipen) en bij alcoholisten. Christenen moeten daar rekening mee houden. Geef, schenk of verkoop daarom jongeren beneden 18 jaar nooit enige alcoholhoudende drank en breng (ex-)verslaafden niet in verleiding.

5. Toch heeft Jezus Christus als eerste wonder water in wijn veranderd! Johannes 2:6v. En niet zo’n beetje. Tussen de 500 en 600 liter!

6. Daarbij behoort echter ook de volgende minimale toepassing:

a. Drinken van wijn, etc. wordt door de Bijbel volwassenen niet verboden;
b. In een aantal gevallen is het toch zeer raadzaam er van af te zien;
c. Dronkenschap is altijd gevaarlijk en verboden;
d. Met dankbaarheid aan God mogen we genieten van de gaven in de schepping en de natuur.

7. Tenslotte het onderscheid tussen joden en christenen. Als er een onderscheid is, wordt dat niet door ons bedacht of gemaakt. Wensen wij soms beter, ernstiger, principiëler of ook ruimdenkender te zijn? Onderscheid in regels of wetten is niet van belang, wel in het geloof in en vertrouwen op Jezus Christus en Zijn werk. En dat is niet onze prestatie maar een begerenswaardige gave van God.

Ds. J. J. Tigchelaar

Lees meer artikelen over:

alcoholspijswettenvoeding
10 reacties
dkw
@Vragensteller.
Dan moet je je ook houden aan de kleding voorschriften vind ik.
Dus geen 2 verschillende stoffen of een kleed uit 2 naden geweven of zoiets en meer van zulke voorbeelden.
Verder mooi antwoord van de dominee.
plderoos
Lijkt mij een uitstekend antwoord!

Bij punt 5: Jezus was hier omdat alles wat geschreven stond in de wet aan Hem vervuld moest worden. In die wet staat ook dat de eerste plaag in egypte was dat water in bloed veranderde, en dat er drie dagen duisternis was voordat de eerstgeborenen stierven.

De eerste daad van Jezus was, water in wijn veranderen en het was drie uren knap donker voor de Eerstgeborene stierf. Zou er een verband zijn?

Verder, vraagsteller, kun je ook bedenken dat Paulus schrijft dat als de heidenen erkennen dat wet goed is, dat zij dan zichzelf tot wet zijn. Ook zegt hij dat iedereen die zich onder de wet stelt ook door die wet geoordeeld zal worden. Je moet dus verantwoording afleggen van hetgeen je jezelf opgelgd hebt. Leg jezelf dus geen geboden op als, raak niet, smaak niet, roer niet aan. Want als je jezelf oplegt geen onreine dieren te willen eten, heb je dan al bedacht in wat voor producten stoffen gebruikt worden die uit die dieren gewonnen worden? Ruil je schoenen alvast maar in. :-)
mortlach
Waarom je beperken tot voedsel en kleding? Omdat het praktisch haalbaar is, maar sinds wanneer is christendom pragmatisch? Jezus heeft ook nooit op internet gezeten of in een auto, om eens wat te noemen... :-)
Orchidee
Wil je hier meer achtergrond informatie over zou ik het boek lezen,
Moderne wetenschap in de Bijbel geschreven door Ben Hobrink.
Hij gaat beschrijft daar dat je niet onrein kan worden door de voedsel voorschriften (zoals de Bijbels ons zegt) maar dat de voorschriften wel degelijk heel veel te maken hebben met de gezondheid van de mensen, en bepaalde voedsel voorschriften in de bijbel kanker en hart en vaat problemen tegen gaan.

Succes ermee!
Orchidee
Sorry het is Bijbel want zo staat het wel beetje ketters ;-)
mortlach
Haha, dat boek van Hobrink is het nog niet waard om al voering van de kattenbak te gebruiken. Dat staat wel zo bomvol met fouten, feitelijke fouten, logische fouten, verdraaiingen, citaten uit de context, Hobrink doet ze allemaal!
rian2
Meningen zijn hier over verschillend....
Ik denk inderdaad dat je er geen wet van moet maken, maar je wel mag letten op een gezonde levensstijl.
Voor mij persoonlijk geld dat; zo min mogelijk verkeerde e-nummers eten, weinig varkensvlees, veel groente en fruit eten, niet roken.

Maar boven alles vraagt God, volg mij.. Heb je mij lief??
Vertrouw je op Mij en Mijn Woord.
Roozemond
@mortlach: belachelijke reactie van je!
jmvi
beste vraagsteller,

Het is zoals de beantwoorder zegt je kunt niets verdienen met het houden van de spijswetten. Wel denk ik dat het goed is om er eens naar te kijken wat God daar zegt en waarom. God heeft deze wetten gegeven zodat in die tijd maar ook nu je gezond kan leven. En wie weet er beter wat goed is om te eten dan God zelf. Er zijn verschillende voorbeelden uit de geschiedenis waar bijv. Joden die zich aan deze wetten hielden niet de ziektes kregen die de rest van de bevolking wel kregen.
Ook zijn er duidelijke linken tussen het eten wat we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen en kanker en hart en vaatziektes
Ik ben op dit moment een boek aan het lezen van een arts die de spijswetten uitlegt na grondige Bijbelstudie. Helaas is dit boek niet meer in het nederlands verkrijgbaar.

Je moet uit eindelijk zelf een keuze maken. Maar ik zou je willen uitdagen om eens op onderzoek uit te gaan.

Wat betreft het wel of geen wijn drinken van Jezus bij het laatste avondmaal. Is zeer ws druivensap niet omdat ik het in de tekst zou willen leggen, maar simpelweg om de reden dat met Pascha er geen zuurdesem of gist in huis mocht zijn.
Verder is er over alcohol en je gezondheid ook genoeg te zeggen.

@Mortlach
Ik ken je niet maar ik vind het wel een beetje een rare reactie van je. En ook een slag in de lucht. Ik weet niet of je bewijzen heb voor wat je zegt.
Want verschillende dingen die hij zegt zeggen anderen (onafhankelijk van hem) ook
mortlach
@ Roozemond & jmvi,

Tja, het was te verwachten. Kom niet aan Hobrink, want zijn woord is (bijna) heilig voor sommigen. Ik heb zijn boek een keer gelezen omdat ik nu toch wel heel erg nieuwsgierig was, en ik heb zelden zo hard gelachen. Vooral wanneer hij 'bewijst' dat de aarde maximaal 70(!) jaar oud kan zijn (instroomsnelheid van aluminium door rivieren naar zee, geloof ik, het is alweer even geleden).

Maar goed, als de hoofdstukken over voedselwetten van dezelfde bedenkelijke kwaliteit zijn als die over natuur en biologie, en het zou me ten zeerste verbazen als dat niet zo zou zijn, is het echt de moeite van het lezen niet waard.

Er staat bijvoorbeeld in dat in de Bijbel zou staan dat handen wassen in stromend water beter is als je iemand met 'huidvraat' wilt behandelen. Nou, dat klopt. Hobrink vergeet er vervolgens alleen bij te zeggen dat in diezelfde Bijbel staat dat de patiënt nog wel even een zwerm duiven moet offeren om echt te genezen...

Maar goed, hij praat mooi naar het juiste straatje, dus blijf die man vooral op een torenhoog voetstuk zetten.