Niet meer ongesteld geweest

drs. J. de Jongh-van Hoof / 4 reacties

Vraag

Sinds september ben ik gestopt met de pil. Daarna was ik regelmatig ongesteld, maar sinds eind februari, begin maart ben ik niet meer ongesteld geweest. Zo'n 4 weken geleden was ik erg moe en moest ik vaak plassen. Ik dacht zelf aan een blaasontsteking, dus heb ik urine naar de huisarts gebracht. Daar kwam niks uit: zowel de zwangerschapstest als de controle op blaasontsteking leverde niks op. Omdat de assistente het verhaal toch wel vreemd vond, moest ik een afspraak maken bij de huisarts. Daar ben ik afgelopen woensdag geweest en hij vond dat alles op een zwangerschap wees, want m'n bloedsuiker was normaal, HB-gehalte was heel goed (9.5), alleen m'n bloeddruk was voor mijn doen wat lager (115/75, terwijl ik normaal ongeveer 120/80 heb). Vrijdag hebben ze m'n urine nog eens nagekeken en wederom negatief resultaat. Nu wil de huisarts het nog twee maanden aankijken. Als ik dan nog niet ongesteld ben, dan wil hij me naar een gynaecoloog doorsturen. Hij vindt dat nu nog te vroeg, omdat ik behalve het moe-zijn, geen echte klachten heb. Het zit mij lang niet lekker. Ik heb er nog over teruggebeld dat het me niet lekker zit en ik toch wel graag duidelijkheid wil waarom ik nou niet ongesteld word, maar dat vond de huisarts niet nodig. Er was waarschijnlijk toch niks ernstigs aan de hand. Wat vind u er van? Ps. Het veel-plassen was na 1,5/2 weken over...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Medisch gezien ben ook ik niet ongerust. Het overslaan van een menstruatie niet iets waardoor er bij (huis) artsen alarmbellen gaan rinkelen. Vaak wordt het geweten aan een hormonale ontregeling. Een oorzaak voor een eenmalig overslaan van de menstruatie wordt niet interessant gevonden.

Ik maak me ook helemaal geen zorgen om de geringe bloeddrukdaling.

Wanneer iemand minder vaak ongesteld wordt, is dat medisch nog geen reden om ongerust te worden... alleen is de kans op zwangerschap een heel stuk kleiner. Vaak adviseren we patiënten om niet met zwangerschappen te wachten tot de dertig jaar en vragen we hen terug te komen wanneer er een actuele zwangerschapswens is.

Kortom, er is op dit moment geen reden voor ongerustheid.

Zie ook thuisarts.nl en zoek op "menstruatie weg".

José de Jongh-van Hoof

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

de pilmenstruatiezwanger
4 reacties
vlokje
Ik kan me voorstellen dat je nog 2 maanden aankijken te lang vindt. Een zwangerschapstest is nooit 100% betrouwbaar (zoals bijna niets is in dit leven) Vooral in het begin van een mogelijke zwangerschap kan het dat het nog niet meetbaar is in je urine. Als je over een paar weken zelf een test doet heb je misschien veel eerder zekerheid. Vaker plassen en moe, ja dat kunnen signalen van een zwangerschap zijn lijkt me... je bent gestopt met de pil, als je verder niet aan anticonceptie doet zou ik zeker rekening houden met toch een zwangerschap.
co2girl
Beste, ik heb precies hetzelfde! Al ben ik langer gestopt met de pil (vanaf vorig jaar april) maar vanaf februari kwam bij mij ook ineens de klad erin. Ook in ben naar de huisarts geweest, en het stelde me gerust dat hij in eerste instantie niet aan iets verontrustends dacht. Ik moet mijn cyclus t/m september bijhouden, en is er dan nog geen peil op te trekken dan mag 'k weer bij 'm terug komen.
Ik weet niet hoe jouw situatie is natuurlijk, maar als je er erg mee bezig bent om zwanger te worden, kan ook je hormoonhuishouding ' op hol' slaan, en doe je lichaam net alsóf je zwanger bent...
Echt, als een huisarts iets niet vertrouwd stuurt hij je echt wel direct door naar een geneacoloog!
M71
Bij ons op poli gynaecologie komen de patiënten als ze ongeveer een half jaar niet meer menstrueren. Sommigen worden eerder door de huisarts doorverwezen, er zijn er die komen als ze één keer een menstruatie over hebben geslagen. Meestal wordt er dan door de gynaecoloog nog weinig of niets gedaan omdat dit heel normaal is en ontzettend vaak voorkomt. Het langer wegblijven komt ook vaak voor, er wordt dan wel naar de oorzaak gekeken.
boulanger
Heb je zelf al een test gedaan? Dan weet je tenminste of je zwanger bent.
En volgens mij hoef je pas met een onregelmatige cyclus naar de gyneacoloog als je maar 4 keer per jaar menstrueert.