Staan tijdens het gebed

Vraag:

Ik wil graag weten waarom er zoveel mannen gaan staan tijdens het gebed (in de Ger. Gem.). In sommige gemeenten gaan er ook kinderen staan. Wij komen uit de CGK en daar is het niet gebruikelijk, vandaar dat ik het graag wil weten.


Antwoord:

Zie voor het antwoord deze url.

 
Redactie Refoweb
Geboortedatum:01-01-2001
Kerkelijke gezindte:Divers
Woon-/Standplaats:Divers
Bijzonderheden:Mailadres: vragen@refoweb.nl
Status:Actief
Datum publicatie:11-05-`12 | 10:30 uur
,



Reacties (35)

Roozemond | vrijdag 11 mei 2012 12:20
Als het om mijn eigen man gaat en om vrienden in onze gemeente en familie, is het uit eerbied voor God, dat is hun motivatie. Niet uit traditie. Het is denk ik iets heel persoonlijks waar je geen meetlat naast kunt leggen.
katlheen | vrijdag 11 mei 2012 12:42
Bij ons knielt men bij het bidden, en gaat men staan als het Evangelie wordt gelezen. Evangelie wordt trouwens ook alleen gelezen door de priester.
Roozemond | vrijdag 11 mei 2012 12:58
@Katlheen; ik ben oprecht benieuwd tot welk kerkgenootschap jij behoort. Ik ken dat in die vormen niet.
WolffMSd | vrijdag 11 mei 2012 14:12
Katholiek natuurlijk! Mooi gezegd: iets persoonlijks waar je geen meetlat naast kunt leggen. Maar kerkelijke tradities hebben wel een groot aandeel denk ik. In de gereformeerde kerk vrijgemaakt gaat niemand staan. Is er minder eerbied? Misschien wel. Maar de mensen zijn het ook niet gewend... Ik denk dat men behoorlijk vreemd zou opkijken als een gemeentelid tijdens het gebed zou gaan staan. Toen ik voor t eerst een dienst bijwoonde in de Gergem, waar voor aanvang een stil gebed is, maakte die eerbied indruk op mij. Het gaan staan onderstreept de eerbied. In de GKV zijn er eerst mededelingen door een ouderling, dat geeft echt een totaal andere sfeer meteen in de dienst dan een stil gebed.
Roozemond | vrijdag 11 mei 2012 14:26
@WolffMSd; persoonlijk zou ik nooit willen zeggen dat iemand die staat meer eerbied heeft dan iemand die zit, absoluut niet. Het is een persoonlijke keus. Ik ben het met je eens dat er traditie in kan zitten, maar de mensen die ik persoonlijk ken, doen het van harte uit eerbied voor hun Schepper, los van bestaande tradities.
Ik vind het stille gebed vooraf ook heel waardevol!
katlheen | vrijdag 11 mei 2012 14:48
@Roozemond: oud-katholiek, dus WolffMSd zat in de buurt:-)
Roozemond | vrijdag 11 mei 2012 15:04
@Katlheen, oké! Dat kerkverband ken ik niet;-)
katlheen | vrijdag 11 mei 2012 15:21
@roozemond: op het gevaar af dat ik hier off-topic ga: http://www.okkn.nl/pagina/214/achtergronden_eucharistie wat achtergrond info.

Moderators: excuus voor off-topic.
sis | vrijdag 11 mei 2012 16:35
Ik vind het er zelf eerder oneerbiedig uitzien... "Kijk eens hoe lang ik aan het bidden ben." Zo zag ik ooit een man even kijken of er al ouderlingen zaten, later keek hij nog eens en toen ging hij pas zitten. Of het geschommel van de ouderlingen bij het lange gebed, of ze bijna omvallen...
Goed, dat is maar een voorbeeld, maar sindsdien heb ik er een beetje m'n twijfels over...
Niks tegen mensen die het uit eerbied doen, maar ik vraag me af of dat bij iedereen zo is.
plderoos | vrijdag 11 mei 2012 16:52
In de hhk doen alleen de ambtsdragers dat. Ik heb er wel een mening over die ik het beste duidelijk kan maken met een simpel bijbelcitaat:

"En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds".
mp82 | vrijdag 11 mei 2012 18:31
Staan is een Bijbelse manier van bidden, net als knielen. Dit is de enige reden waarom je zou gaan staan met bidden. Redenen als eerbied voor God suggereerd dat alle mannen die zittend bidden geen eerbied voor God hebben, en dat is natuurlijk grote onzin.
Het Bureau | vrijdag 11 mei 2012 18:38
Natuurlijk heeft dat wel met eerbied te maken! Namelijk met een manier om die eerbied tot uitdrukking te brengen. De suggestie dat mannen die zittend bidden geen eerbied hebben lijkt mij niet juist, maar zij brengen dit anders tot uitdrukking. Ieder neemt een eerbiedige houding aan, alleen verschilt de manier per persoon en soms per kerkgenootschap.
Het Bureau | vrijdag 11 mei 2012 18:38
Natuurlijk heeft dat wel met eerbied te maken! Namelijk met een manier om die eerbied tot uitdrukking te brengen. De suggestie dat mannen die zittend bidden geen eerbied hebben lijkt mij niet juist, maar zij brengen dit anders tot uitdrukking. Ieder neemt een eerbiedige houding aan, alleen verschilt de manier per persoon en soms per kerkgenootschap.
Roozemond | vrijdag 11 mei 2012 18:43
@sis, daar verschillen dan de meningen over;-) Ik weet niet of jij dat invult voor de ander of dat het letterlijk zo is, kan er in onze gemeente niets van merken in ieder geval, alleen dat iedereen het eerbiedig doet. Als je er op gaat letten, lijkt het me dat het irritatie kan worden.
Toch vind ik je mening behoorlijk eenzijdig.

@plderoos: ik denk niet dat je die tekst zomaar klakkeloos kan plakken op de bovengenoemde situatie. Lees het aub in de context.
10249 | vrijdag 11 mei 2012 18:57
Ik dacht dat het staan tijdens het bidden ook iets laat zien van de positie van de man en de vrouw. Dat komt tot uitdrukking door het dragen van een hoofddeksel van de vrouw, maar ook doordat de man gaat staan en de vrouw blijft zitten. Ze hebben allebei een andere positie, de man treedt meer op de voorgrond, de vrouw meer op de achtergrond (in de gemeente).
10249 | vrijdag 11 mei 2012 18:58
Ik zie nu net dat in het antwoord van ds. Paul iets soortgelijks staat als mijn opmerking. Het was niet mijn bedoeling hem na te praten;-)
plderoos | vrijdag 11 mei 2012 19:20
@ Roozemond, heb ik gedaan :) En ik blijf erbij ... ...
Roozemond | vrijdag 11 mei 2012 19:23
@plderoos, ik ook;-) Dan heb jij vast een andere context. Kort door de bocht gezegd vraag ik je dit: vind jij met jouw constatering/context dat alle mannen die gaan staan zijn zoals in die tekst die jij aanhaalt? Dan is het helder voor mij hoe je er in staat.
plderoos | vrijdag 11 mei 2012 20:02
ik denk dat het gros zich laat voorhouden dat het eerbiedig is en dat ze dat voor zichzelf ook werkelijk zo vinden. Een enkeling doet het wel degelijk om van de mensen gezien te worden. Maar in alle gevallen zouden ze gewoon moeten blijven zitten. :)
Roozemond | vrijdag 11 mei 2012 20:06
@plderoos; tjonge, jij durft daar over te oordelen! Maar afijn, het is het niet waard om daar verder op in te gaan. Als we maar weten waar we het zelf doen of laten.
plderoos | vrijdag 11 mei 2012 20:08
nee hoor, daar oordeel ik niet over, ik wijs niemand aan. Maar als dat in Israël zo was dan zijn wij echt geen haar beter, hier zijn ze dus ook die het leuk vinden om op te vallen.
Roozemond | vrijdag 11 mei 2012 20:15
Natuurlijk zijn die er altijd, maar je hoeft ze niet allemaal over 1 kam te scheren.
Rene | vrijdag 11 mei 2012 20:39
@plderoos; Ik sta onder het gebed. Om mijn gedachten er goed bij te houden, anders wil ik nog wel eens afdwalen.
Toen ik jonger was sliep ik elke zondag twee diensten onder het gebed na een lange zaterdag. Het is voor mij nog steeds een reden om te gaan staan. Als een huichelaar? Het is toch veel eerbiediger zo?

Ik denk dat het loon waarover het gaat net zo hard verdiend wordt met een onverantwoorde kerkgang. Niet om het Woord, maar om de mensen te laten zien dat jij er ook bent. Ik hoop dat je inziet dat het in deze tekst niet puur en alleen over staand bidden gaat.
Daniel | vrijdag 11 mei 2012 20:39
Of men nu staat of zit tijdens het bidden zal voor God niet zoveel uitmaken.

Onze God is geen God van verbeelding. Waarom moeten wij bij het bidden opeens op onze lichaamshouding letten? Kunnen wij Gods geborgenheid ervaren door onder een deken te gaan zitten, en ons dan Zijn geborgenheid in te beelden?
Werkelijke vrede heeft de Heere Jezus aan het kruis bewerkt, door voor ons Zijn bloed te vergieten. Alleen wanneer mensen dat aannemen krijgen zij van God vrede in hun hart. Door het Volbrachte Werk hebben mensen vrije toegang tot God de Vader,
Dat brengt verzoening en rust.

Bij ons ik de kerk staan de mannen ook tijdens het gebed, het is een ongeschreven wet, wat mij betreft mogen we ook allemaal blijven zitten.
plderoos | vrijdag 11 mei 2012 20:57
Nou denk ik Roozemond, dat je me niet helemaal begreep. Ik zei dat het gros het ook werkelijk eerbiedig vind. Naar mijn mening hebben ze zich dat laten voorhouden want volgens mij doet je houding er niet toe, Maar goed, ze doen dat dus uit eerbied. En een enkeling doet het om gezien te worden. Dat is niet hetzelfde als alles over één kam scheren.

@ Rene, o, maar met dat laatste ben ik het volkomen eens! Ik denk dat heel veel teksten uit de bijbel veel verder strekken dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Met deze is dat niet anders. Maar dat neemt niet weg dat ze ook van toepassing is op hen die gaan staan tijdens het bidden om door de mensen geëerd te worden.

Maar met Daniël ben ik het helemaal eens: van mij mogen ze allemaal blijven zitten. Ze heffen hun handen toch ook niet op? (1 Timotheus 2:8)

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren. De redactie heeft deze mogelijkheid afgesloten en/of de termijn om een reactie te plaatsen is verstreken (1 maand na publicatie).

 

/ Zoeken..

Het archief van de vragenrubriek bevat ruim 10.000 antwoorden van onze deskundigen. Zoeken kan op panellid, rubriek, datum of trefwoord. Bekijk ook de Veel Gestelde Vragen hieronder.

Zoeken op panelleden

Zoeken op rubriek

Zoeken op datum

van:
tot:

Zoeken op woord(en)


/ Panelleden op Twitter