Illegale software

Ds. G.A. van den Brink / 5 reacties

Vraag

In ben zelf in worsteling met de vraag of we illegale software mogen gebruiken. Ik bedoel dan het gebruik van dure programma's zoals Photoshop, Microsoft Office enz. De Tien Geboden zijn duidelijk als het over stelen gaat. In mijn omgeving zijn er veel mensen die er weinig moeite mee lijken te hebben. Men zegt dat ik allemaal te zwart-wit zie. Is dit wel zo? Zijn we hier als reformatorische gezindte niet op een terrein getreden wat eigenlijk verboden is. Houden we elkaar de hand boven het hoofd als het gaat om illegale software? Persoonlijk denk ik dat het vanuit christelijk oogpunt niet mag, maar hierdoor kan ik geen websites voor anderen bouwen. Dit terwijl ik wel de talenten heb om het te doen. Het programma aanschaffen is te duur. Wat is hierin een bijbelse, verantwoorde weg?

Antwoord

Beste vragensteller,

Zelden heb ik zo’n eenvoudige vraag gekregen. Illegaal betekent: onwettig. Dus het downloaden of gebruiken van illegale software is niet toegestaan. Zo eenvoudig kan het soms zijn!

Wat Paulus in Rom. 14 schrijft, versterkt dit nog. Er waren destijds mensen die twijfelden of zij wel onrein vlees mochten eten. Paulus zelf was ervan overtuigd dat het onderscheid tussen rein en onrein niet meer gold, sinds de komst van Christus (vers 14). Maar tegelijk schrijft hij: “Wie twijfelt terwijl hij eet, die is veroordeeld” (vers 23). Als jij dus twijfelt of je illegale software mag gebruiken en het desondanks doet, dan ben je daarin veroordeeld, zelfs als het zou zijn toegestaan (wat het niet is).

Als je de bekwaamheid hebt om websites te bouwen, oriënteer je dan op wat de wettelijke regels zijn. En houd je eenvoudigweg aan wat door de wet is toegestaan.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Tags in dit artikel:

diefstalillegaalsoftware
5 reacties
sydneylover
Je kunt ook websites bouwen met programma's als Joomla en Wordpress, die zijn wel gratis.

Toch een goed punt, ik moet bekennen dat ik me in het verleden ook heb schuldig gemaakt aan het installeren van illegale software, een kopietje van een vriend/kennis oid, of het installeren van een crack voor een programma. Het is zo snel gedaan, het heeft ermee te maken dat software 'virtueel' is, ofwel je heb geen fysiek product in de hand, en het is zo gemakkelijk dat de verleiding erg groot is.

Maar: geen enkele motivatie om het in het licht van de 10 geboden te doen!
Gerard
Stelen is verkeerd. En iets gebruiken dat niet je eigendom is en waar je niet voor hebt betaald terwijl dat wel wordt verlangd is stelen. Ik heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt, in het bijzonder software van de 'groten' die 'toch geld genoeg hebben'. Maar toen ik me realiseerde dat ik feitelijk ermee zei tegen God: "wat U mij geeft is niet genoeg dus moet ik de dingen die U niet geeft zelf maar op een oneerlijke manier proberen te verkrijgen' ben ik er radicaal mee gestopt.

En er is een spreekwoord 'gestolen goed gedijt niet'. Gods zegen zal niet rusten op oneerljk verkregen zaken.

Misschien kan je er voor sparen, of kopen voor geld van je eerste betaalde jobs.

Ondertussen is er ook veel goede open source dat gratis is en ook goed, soms zelf beter, afhankelijk van wat je precies wilt en je gewend bent

Bekend en goed gratis alternatief voor MSOffice: OpenOffice
(vind ik persoonlijk beter dan MSOffice)

Alternatieven vor Photoshop:
zoek voor: alternatives for photoshop
(Paint.NET, Gimp zijn goeien, maar er zijn nog minstens 30 anderen)

Alternatieven vor Dreamweaver
zoek voor: 'alternatives for dreamweaver'
(Kompozer, Amaya, en vele anderen)

Andere tools
zoek voor: 'open source web design tools' (groot aanbod)

Als je templates zoekt, kijk voor 'opensource web templates'

Ik hoop dat dit een start geeft, als je wat tijd besteed is er genoeg te vinden.
En als de software je bevalt, en er is een donatie mogelijkheid, overweeg een kleine donatie te doen om het project in stand te houden.
tertullianus
Je kunt i.p.v. MS Office ook LibreOffice proberen, kijk maar op http://nl.libreoffice.org/ Dat kun je legaal en gratis downloaden. Maar ik snap het punt, ik word ook weleens raar aangekeken als ik zeg niet die software te hebben die je noemde.
mortlach
Wettelijk gezien is het downloaden niet illegaal, enkel het uploaden. Degene die het programma op het net heeft gezet is strafbaar, niet degene die het er weer afhaalt. Tenminste, dat had ik begrepen.

Dat gezegd voelen we allemaal wel aan dat het zwaar dubieus is om programma's te gebruiken waar mensen hard voor hebben gewerkt, maar waar ze nu niet voor krijgen betaald. Ik maak me hier zelf ook schuldig aan trouwens.

Het is even zoeken naar goede en goedkopere alternatieven. Die zijn echt wel te vinden, al kost het wel wat moeite. De pakketten waar je het over hebt zijn inderdaad schandalig duur. Ik heb ooit eens gekeken naar het 'instapmodel' voor vertaalsoftware, dan ben je ook al gauw 3.000 euro verder...

Als je webpagina;s voor anderen maakt, kun je ook de prijs die je daarvoor vraagt omhoog schroeven. Je moet immers de kosten die je maakt er wel uit kunnen halen. Je hebt kans dat je 'klanten' dan naar iemand anders gaan, maar dat is hun keuze.

Websites bouwen kan uiteindelijk ook in Notepad C++ :-)
MUS
Studenten en scholieren kunnen software via Slim of Surfspot vaak voor een luttel bedrag aanschaffen. Behoor je niet meer tot deze categorieën, dan kun je het programma waarschijnlijk betalen...