Mime-groep in samenkomst

Ds. M.F. van Binnendijk / 7 reacties

Vraag

Volgende week wordt hier een interkerkelijke samenkomst gehouden op zondag. Zie het als een evangelisatiedienst. Er komt een spreker, maar ook een mime-groep. Nu zit ik een beetje tegen het laatste aan te hikken. Is mime bijbels verantwoord. Als dat er niet zou zijn, had ik er totaal geen moeite mee, maar nu weet ik het niet zeker.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag -en met name de uitdrukking “Bijbels verantwoord”- roept bij mij het gevoel op alsof je spreekt van een “keuringsmerk van waren.” “Als het bijbels verantwoord is, is het goed, anders niet.” Ik zou willen vragen: Wat zegt je eigen hart? Dragen we niet zelf verantwoordelijkheid in de keuzes die wij maken, hetzij goed hetzij fout?

Wat betreft de vraag over de mime-groep het volgende. Een vraag die we in dit soort zaken altijd serieus hebben te nemen is: “Hoe wordt het Evangelie gediend, en hoe komt het tot mensen?” Niet de inhoud, maar de vorm staat doorgaans ter discussie. De zeer uiteenlopende reacties op enerzijds “The Passion” (kruisomtocht door Rotterdam) en de “Jezus-Quiz” (EO) anderzijds spreken boekdelen.

Zelf zou ik niet zo’n moeite hebben om bij gelegenheid door middel van een mime-groep binnen de context van een interkerkelijke samenkomst het Evangelie gestalte te geven. Mits er op een eerlijke, overtuigende en heilige -dat is: verantwoord en in een op God gericht omgaan met de Schrift- manier gezocht wordt om het Evangelie -met recht doen aan (de intentie van) de boodschap- bij de mensen te brengen, zodat het “aannemelijk” (toe-eigeningsvatbaar) en geloofsopbouwend wordt.

Hoewel de vergelijking niet helemaal opgaat, moet ik denken aan de apostel Paulus (Handelingen 17,23) die in Athene aansluit bij de beleving van de Atheners, door te wijzen op “hun” altaar aan de onbekende god. Paulus gebruikt dit middel, door het te hertalen naar, zo je wilt: herijken aan de God van de Bijbel. Alles is geoorloofd, maar niet alles is betamelijk. Zeker. Echter: beproeft alle dingen en behoudt het goede.

Ds. M. F. van Binnendijk

Ds. M.F. van Binnendijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Stadskanaal
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Lees ook: het weblog 'Dominee in de bajes'

Tags in dit artikel:

passion
7 reacties
waldboy
Goed antwoord. Vooral de eerste alinea.
cbl
Lees, nee beter gezegd: Proef Romeinen 14, vers voor vers, en maak je eigen keuze !
meribel
sterk antwoord van de ds.
Bovendien is de eerste alinea meteen breed inzetbaar voor héél veel refoweb vragen ;-)
vrouw78
In het antwoord lees ik: 'wat zegt je eigen hart?"
Dat lezende merk ik verwarring bij mezelf. Ik meen geleerd te hebben dat mijn hart arglistig (bedrieglijk) is. En dat de Heere ons wil leren door woord en Geest.
Ik dacht dat ik de bijbel als richtlijn kan gebruiken. Ik begrijp de eerste alinea van de ds niet.
boulanger
@vrouw78: helemaal mee eens. Voor mijn gevoel draait de dominee het precies om. Niet ons eigen hart, maar Gods Woord moet toch de leidraad van ons leven zijn? Keuzes die we maken zijn als het goed is toch gebaseerd op Zijn Woord?
meribel
@vrouw78 en boulanger;
Gods Woord moet de leidraad zijn. ja dat klopt.
Maar staat daar wat in over mime-groepen? Homeopathische middelen? Computergebruik thuis? Verkering met iemand die ook gelovig is maar net een stapje lichtere kerk bezoekt? Wel of geen tv? Wel of geen computer? Wel of geen filternet? Wel of geen legging?
En ga zo maar door.

Nee je eigen kinderen kan je ook niet de rest van hun leven voor elk dingetje vertellen wat ze wel en niet mogen. Maar als het goed is weten ze, nav jouw opvoeding, wat ze wel en niet mogen. Ze kennen je toch?
Zo is het toch ook met onze Hemelse Vader?
MUS
Deze week mooi interview met Gert v.d. Vijver in EO blad Visie.
Als mensen het evangelie om de vorm waarin het gebracht wordt afwijzen moeten we de vorm aanpassen, als ze het om de inhoud afwijzen moeten we dat accepteren.
Nieuwe culturen vragen om nieuwe 'verpakkingen'. Het gaat wel altijd om de motivatie waarmee het gebeurt.