Vriendschap maar geen verliefdheid

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Een goede vriend is verliefd op me geworden. Ik kan heel goed met hem opschieten en we hebben veel gemeenschappelijke dingen, maar ik ben niet verliefd op hem. Ik ben bang dat hij me binnenkort vraagt en ik weet niet goed of ik dan wel "ja" kan zeggen. Ik vind hem namelijk wel heel leuk, maar ben niet verliefd. Ik wil hem absoluut geen pijn doen en ben bang dat de vriendschap overgaat als ik zeg dat ik het niet zeker weet. Ook voel ik me nog te jong voor een relatie. Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Geen idee, hoe lang je al op dit antwoord wacht. Heeft hij je al gevraagd? Waarom denk je eigenlijk dat hij dat gaat doen? Hoe weet je dat hij verliefd op je is geworden, dat de vriendschap die er was voor hem veranderd is in verliefd-zijn? En zo ja, wat heb je gezegd? Als het (nog) niet het geval is heb je misschien iets aan mijn reactie.

Een goede vriend, dat betekent in mijn ogen dat je een open en eerlijke houding hebt tegenover elkaar. Dan kun je -bij wijze van spreken- met elkaar lachen en huilen. In zo’n situatie hoef je toch niet bang te zijn voor communicatie met hem? Je hebt het zelfs twee keer over bang-zijn in dit korte briefje, lees je eigen woorden maar na! Hij is verliefd. Nou, én? Vleiend voor jou, maar het hoeft niet wederzijds te zijn. Als jij niet verliefd bent is dat je goed recht! Een beetje lástig zal het wel zijn binnen jullie vriendschap, maar je kunt juist door openheid ieder je eigen plek weer hervinden. Probeer het maar met een beetje humor!

Nee, natuurlijk wil je een goede vriend geen pijn doen: wees dus eerlijk tegen hem. Juist het zogenaamde sparen en doen alsof kunnen de vriendschap ondermijnen!  Zeg gewoon dat je de relatie -zoals die nu is- (zeer) op prijs stelt, maar dat het wat jou betreft niet méér is en ook niet meer zal kunnen worden. Als je leeftijd een rol speelt, benoem dat. Als je je leeftijd als uitvlucht of smoes gebruikt houd je hem én jezelf voor de gek.

Succes ermee,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheidvriendschap
3 reacties
Roozemond
Hoe dan ook en wat dan ook, jij moet eerlijk zijn.
Jij bent bang dat hij je vraagt, maar je weet helemaal niet of dat komt.
Misschien maak je je wel veel te druk om niets....
En stel dat hij je zou laten vallen als je nee zegt op zijn vraag, dan zegt dat niet iets over jou. Dat moet je scheiden denk ik.
Marytje
En ook al vraagt hij je niet, dan is het denk ik nog wel de moeite waard om het aan hem te vragen...Zo van: JOh ik heb het idee dat je misschien verliefd op mij bent. Kan dat kloppen?
Dan heb je het maar uitgesproken en hoef je het jezelf ook niet af te blijven vragen
toppie
Nu ben ik verliefd op hem geworden, maar ik denk dat hij nu verliefd is op een goede vriendin van me. heeft iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan? moet ik het gewoon tegen hem zeggen?