Steeds dezelfde droom

dr. J. van der Wal / 3 reacties

Vraag

Ik heb nu in drie maanden tijd al vijftien keer hetzelfde gedroomd. In het echt woon ik samen, al ongeveer vier jaar. Wat ik dan droom, is dat ik mijn huis kwijt ben. Niet in de zin dat ik hem niet kan vinden, maar dat er iets gebeurd is waardoor ik bij mijn schoonmoeder woon of bij mijn ouders met mijn vriend. In mijn droom vraag ik mij dan ook steeds af waarom het huis niet meer van mij is, waarom ben ik zo stom om de huur op te laten zeggen enz. Vaak is het huis waar we nu werkelijk in wonen, in mijn dromen alweer bewoond of staat het leeg leeg. In mijn droom voel ik me dan ook verdrietig omdat ik het huis heb verloren en daarbij mijn privacy en alles kwijt ben. Ik zou echt heel graag willen weten wat deze veel voorkomende droom betekent.

Antwoord

Over deze droominhoud kan ik op zichzelf helaas niets zinnigs zeggen. Om er wat meer mee te kunnen, zou je jezelf de vraag kunnen stellen wat dit met je doet en of je zelf verbanden ziet tussen deze droominhoud en wat je bewust bezig houdt. Als je op basis hiervan zaken tegen komt in je leven waar je het moeilijk mee hebt of waar je voor Gods aangezicht verandering in zou moeten aanbrengen, is mijn advies om je niet op de droom te richten, maar op de dingen in je leven die beter of anders zouden moeten. Mogelijk verandert de droom dan ook. Maar het is ook niet uitgesloten dat deze dromen nog lang terugkeren. Als je geen relatie ziet met dingen in je leven die beter of anders zouden moeten, is mijn advies om er niet teveel aandacht aan te geven.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

dromen
3 reacties
Daniel
Dr. van der Wal heeft volkomen gelijk, niet zo veel aandacht besteden aan dromen.

Zelf droom ik bijna elke nacht over dat ik door iedereen verlaten wordt, dan dwaal ik eenzaam door het land, heb geen geld om weer naar huis te gaan en voel me zo ongelukkig.

Als ik dan bang wakker word ligt mijn vrouw naast me, dan ben ik zo gelukkig dat ik haar stevig vastpak en dat wordt me niet in dank afgenomen. Ze wil slapen en niet midden in de nacht stevig vastgepakt worden, maar ik ga dan weer gelukkig slapen.

Mijn droom komt voort uit verlatingsangst, mijn vader overleed op mijn vierde jaar en mijn moeder op mijn twintigste jaar, ik ben echt bang om mensen te verliezen.

Beste vraagstelster, in uw dromen raakt u uw huis kwijt, geen geliefden, ik zou er niet teveel aandacht aan besteden, zoals Dr. van der Wal schrijft, maar ik begrijp wel uw verdriet over en na uw dromen.
Roozemond
Zoals de beantwoorder ook zegt, kan het zo zijn dat je ergens mee moet breken wat voor Gods aangezicht niet kan. (samenwonen) Maar of dit echt de betekenis van je droom is vraag ik me af. Zelf ben ik ook een echte dromer 's nachts. De gekste en ergste dingen, maar ik besteed er weinig aandacht aan. De bijbel zegt dat de droom komt door veel bezigheden. Dat herken ik ook wel, maar als er iets ergs in de wereld gebeurd, kan ik daar ook heel lang eng over dromen....

Ik zou zeggen, blijf relaxt maar onderzoek wel eerlijk je leven.
zandkasteel
Ik herken de dromen, ook komen die zo nu en dan terug, terwijl we al bijna 20 jaar zijn getrouwd.
Maar ook dromen over het niet slagen voor het examen, terwijl dat al langer is geleden en ik nooit ben blijven zitten of gezakt ben. Heeft het niet iets met stress en perfectionisme te maken?
Ik denk dat het bij mij daar aan ligt.