Leeftijdsverschil te groot

C. M. Chr. Rots - de Weger / 12 reacties

Vraag

Onze zoon van 11 jaar heeft verkering met een meisje van 15 jaar. Wij als ouders hebben hier moeite mee omdat we het leeftijdsverschil nu te groot vinden. Hoe denk u daar over?

Antwoord

Beste ouders,

Een jongen van 11 –élf- jaar verkering? Lees ik dat goed? Hoe serieus kan dat zijn? Uw zoon zit nog op de basisschool en moet zich nog volledig ontwikkelen tot ‘man’ (al was het alleen al de lichamelijke groei)!

Een verliefdheid kan best, maar dan denk ik eerder aan zogenoemde kalverliefde dan aan iets van een serieuze verkering. Bovendien is het meisje waar hij verliefd op is een heel stuk ouder, en dus verder in ontwikkeling. Ja, die luttele vier jaar zijn op hun leeftijd héél véél (zeggen ze niet, dat meisjes so wie so als tiener verder in ontwikkeling zijn dan jongens? Tel er dus gerust nog maar een paar jaar bij)!

U merkt waarschijnlijk wel, dat ik er net zoveel moeite mee heb als uzelf. Als het mijn zoon was, zou ik eens stevig met hem praten (over vragen als: wat is verkering hebben, wat betekent dat voor je verdere leven waarin je nog zoveel leuke meisjes zult tegenkomen?). ‘Verbieden’ zal waarschijnlijk te ver voeren, maar als opvoeder hebt u hier wel een táák!

Van wie gaat deze ‘liefde’ in eerste instantie uit? Is het meisje-in-kwestie uit op aandacht van een jongen of is het van een 11-jarige interessantigheid om op te kunnen scheppen over een oudere vriendin?

Komt het meisje bij u thuis: praat dan ook met haar, want dit kan écht niet! Kent u haar ouders? Ga zo mogelijk eveneens met hen in gesprek.

De vraag is kort, dus laat ik mijn antwoord –voorlopig- hierbij: schrijft u de redactie nogmaals als u meer en/of uitgebreider antwoord wilt!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

leeftijdsverschil
12 reacties
meribel
nu ken ik meisjes van 15 die erg ontwikkeld zijn, maar af en toe zijn er ook meisjes van 15 die dat niet zijn en nog liever in bomen klimmen. Het kán dat de verkering daar meer op gestoeld is. ( dus fijn samen buiten spelen en het verkering noemen ) . Maar goed, dat staat verder niet beschreven in de summiere vraag.
sydneylover
Volgens mij kun je dit als ouders het beste op zijn beloop laten, als dit niet overwaait dan weet ik het niet meer...
toetje
@sydneylover: mee eens. ik heb me als moeder al zo vaak ergens druk over gemaakt en achteraf gezien heeft het zich vanzelf opgelost. Ik probeer nu gewoon wat afstand te nemen.
boulanger
We vinden het leeftijdsverschil te groot...dus het feit dat een KIND van 11 verkering heeft is normaal? Alleen het meisje is wat te oud? Een jongen van 11 zie ik liever ravotten met zijn vrienden, dan hand in hand lopen plus de rest met een grietje van 15. Ik denk dat hier veel gespreksstof ligt voor de ouders! Succes ermee!
sis
Ik was ook vijftien toen ik verkering kreeg. 5 jaar later getrouwd.
Alleen was mijn vriend wel zestien.
Dus maak je geen zorgen!
M71
Ik zou ze als ze uit school thuis zouden komen allebei een glas ranja geven en een snoepje. Verder bij mooi weer buiten laten spelen, bij slecht weer een spelletje uno of zo voorstellen. Niet meer en niet minder.
meribel
ranje met snoep? waar is de tijd gebleven van thee met een kaakje ;-)
Samanthi
Gewoon geen aandacht aan besteden
Hang er geen groot gewicht aan, morgen is het weer uit.
Daniel
Met 11 jaar had ik ook 'verkering' met een nichtje van 12 jaar en we friemelden ook met elkaar.
Daarna kregen we thee met een kaakje en op verjaardagen een glas ranja met een snoepje.
Niemand bestede er aandacht aan en het ging na een paar weken weer uit.
Daarna was er weer een ander nichtje en nog een buurmeisje, de dochter van de melkboer.

Jemig de pemig, is dit een serieuze vraag?
henkie
Wakker worden, mensen ;-)
http://www.independent.co.uk/news/sean-12-is-the-youngest-father-1139875.html
Dorah
Henkie, ik ga ervan uit dat je de link naar dat artikel als grapje hebt bedoeld. Het is een heel oud artikel en zeer waarschijnlijk een uitzonderlijke situatie...
Zelf verlang ik ook wel eens terug naar de tijd dat kinderen van 11 nog gewoon kind waren. Maar helaas, de tijden zijn nu wel veranderd, of je dat nu wilt of niet. Vergis je niet in wat veel kinderen van die leeftijd vandaag de dag allemaal weten en waar ze zich mee bezighouden. In mijn omgeving ken ik veel docenten en hun verhalen zijn soms verbijsterend.
Ik denk dat de vraagsteller er niet mee gebaat is met opmerkingen als; ' het gaat wel weer over'. Ik ben het volledig met mevrouw Rots eens dat er eens stevig moet worden gepraat.
Ouders die denken dat kinderen van elf volkomen onschuldig zijn en van niets weten: zet je oogkleppen af!
Catherine
Wij als ouders hebben hier moeite mee..... staat er. Kun je een kind van 11 jaar dan niets meer verbieden?? Hoe moet het dan gaan als hij 15 is? Voor een jochie van 11 is een grietje van 15 toch al "oud", bij wijze van spreken. Heeft het kind geen vriendjes vraag ik me af.