Gods macht openbaar

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van Vlastuin. In uw lezing op het Paasappel in Ede van CGK/HHK (die ik mooi vond en mij aansprak) noemde u dat Gods macht vaak door het tegengestelde uiteindelijk openbaar komt (lijden, oorlog, dictators enz). Het is een beetje in eigen woorden gezegd, maar hopelijk komt het overeen met wat u bedoelde. Mijn vraag is: hoe kan ik dit aan een niet-gelovige uitleggen?

Antwoord

Beste X,

Ik denk dat je mijn boodschap goed hebt begrepen. Inderdaad kunnen wij de overwinning van Jezus Christus niet aflezen uit de omstandigheden. Het is een zaak van geloof en het geloof is een bewijs van de dingen die je niet ziet. Je kunt dat uitleggen aan een ongelovige, maar je kunt het niet aan hem of haar bewijzen. Als het te bewijzen zou zijn, zou jij het niet hoeven te geloven. Dit neemt niet weg dat je wel op andere punten dingen kunt aanvoeren ter ondersteuning van het christelijk geloof. Is er ergens een boek dat mensenlevens heeft veranderd zoals de bijbel? Is het niet een geweldige macht van Jezus dat het christendom eeuwenlang gegroeid is, terwijl de boodschap van het kruis en de opstanding zo ongelooflijk zijn? Is er ergens een boodschap die zo'n goed samenhangend verhaal geeft over de wereld, haar oorsprong en haar bestemming als de boodschap van de Schrift? Enz.

Wij verkondigen de Gekruisigde, de Grieken een dwaasheid! Gewoon doen!

Hartelijks
Ds. W. van Vlastuin

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovige