Hielprik

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Wij verwachten ons eerste kindje en moeten nadenken over een aantal vragen m.b.t. de hielprik. Zo moeten we beslissen of we ook willen weten of ons kindje drager is van bepaalde ziektes en ook of we een druppel bloed ter beschikking willen stellen van wetenschappelijk onderzoek. Onze vraag is: hoe wordt hierover gedacht en wat zijn medisch/ethische argumenten om dit wel/niet te doen?

Antwoord

De hielprik is bedoeld om zeldzame ziekten vroeg op te sporen, zodat ook vroeg met behandeling kan worden begonnen. Het gaat vaak om stofwisselingsziekten. Wanneer de klachten zichtbaar worden is iemand vaak al wat ouder geworden en is kostbare behandeltijd verloren gegaan. De druppel voor wetenschappelijk onderzoek zal bedoeld zijn om nieuwe testen te ontwikkelen, al weet ik dat niet precies. Ik kan geen overtuigende argumenten bedenken om er niet aan mee te doen. Ik ken ook geen voorbeelden dat iemand er om principiële redenen er niet aan mee heeft gedaan.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

hielprik
1 reactie
Hanna
Ik zou niet weten wat je zou moeten tegenhouden om het te doen?
Je doet toch ook mee met borstonderzoek e.d?