Call of Duty

Ds. G.A. van den Brink / 13 reacties

Vraag

Kun je als christen (die aan het Heilig Avondmaal deelneemt) het oorlogscomputerspel Call of Duty spelen? Dit naar aanleiding van de Tien Geboden, Gij zult niet doodslaan? Kunnen wij van een oorlogssituatie een leuk spelletje maken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik weet niet of je deze vraag naar aanleiding van het gedrag van iemand anders stelt, of met betrekking tot jezelf. In beide gevallen kun je denk ik onderstaande antwoord op jezelf betrekken.

Nu je vraag. Voor mijzelf zou ik deze vraag nadrukkelijk met "nee" beantwoorden.

1. Ik zou het doden van anderen op geen enkele manier als een vorm van amusement willen accepteren. Ook niet in een spel.

2. Ik realiseer mij telkens weer dat mijn leven eindig is en mijn tijd beperkt. Daarom streef ik ernaar om mijn tijd zo zinvol mogelijk te gebruiken. Als ik me bezig zou houden met tijdverslindend computerspel, zou ik niet weten hoe ik dat jegens God zou kunnen verantwoorden. Mijn leven is immers niet van mijzelf, maar van Hem.

3. Ik denk dat er (als ik er aan zou beginnen) een verslavende werking van uit zou gaan. Meestal kost in dergelijke spellen een enkele spelronde al heel veel tijd; en als je met groepen speelt, ben je zelfs min of meer verplicht om te blijven spelen. Daartegen zou ik mezelf willen beschermen.

"Gij zijt duur gekocht", schrijft Paulus (1 Kor. 6), "zo verheerlijk God dan in uw geest en lichaam, die van God zijn." Ik zou zo graag zien dat veel oprechte christenen iets meer zichtbaar zouden maken van hun hartelijke en vurige liefde voor de Heere Jezus Christus. Een toegewijd leven aan Hem geeft veel meer vreugde en bevrediging dan een computerspel.

Ik raad je aan om het boek "Het kruis in de asfaltjungle" eens te lezen (van David Wilkerson). Wilkerson vertelt daarin hoe hij besloot om te stoppen met zijn dagelijkse uurtje televisiekijken en in plaats daarvan een uur te gaan bijbellezen en bidden. Die beslissing heeft een onvoorstelbaar verstrekkende uitwerking gehad! Zo kan dat ook in jouw leven gebeuren.

Mijn advies: neem niet slechts het besluit om met "Call of Duty" te stoppen, maar ook om de tijd die beschikbaar komt goed te gaan gebruiken, tot eer van Jezus Christus. Hij is het meer dan waard.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

games
13 reacties
Roozemond
Ik begrijp gewoon niet dat je dit nota bene zelf wilt.....
Het is toch overduidelijk dat dit niet kan?
Probeer jezelf eens af te vagen wanneer je daar mee bezig bent of God blij met je kan zijn op dat moment. Ik bedoel dan niet jou als persoon maar je daden, waar je mee bezig bent.
Ik hoop dat je met blijdschap de keus kunt maken voor God! Ook in deze dingen.
Gods zegen.
mortlach
Zo overduidelijk vind ik dat helemaal niet. Natuurlijk moet je evenwichtig zijn met de tijd die je erin steekt, -dat is bij alles zo - maar als ik het antwoord van de Ds zo lees zou je helemaal niets meer kunnen doen dat puur voor de ontspanning is. Geen kranten of boeken meer lezen, niet meer tuinieren, niet meer handwerken of een kruiswoordpuzzel invullen...

Enfin. Het spel zelf is - zoals alle schietspelletjes - eerder een soort virtueel tikkertje dan 'oorlogshandelingen'. Wie ziet wie het eerst, wie heeft de beste tactiek, wie heeft de sneltste reflexen of de meest vaste hand. Ik heb er geen enkel probleem mee om pixeltjes om te leggen. Er wordt niemand doodgeslagen, en verschijnt een bepaald patroon pixels op je scherm als je een bepaalde handeling verricht.

Een potje duurt vaak niet meer dan 10 minuten, en je bent er zelf bij hoeveel potjes je speelt. Ook ben je er zelf bij of je je aansluit bij een groep en hoeveel tijd je daarin wilt steken. Ikzelf ervaar geen enkele groepsdruk tijdens dit spel.

Mocht je ooit het idee krijgen dat oorlog leuk is, dan raad ik je aan eens een serieus boek over een willekeurige historische oorlog te lezen - o nee, want dat is misschien ook weer niet tot eer van Jezus...

Ik vind trouwens wel dat je beter Battlefield kunt spelen dan CoD, maar dat is heel persoonlijk.
mortlach
Zou je trouwens nog wel een potje schaak kunnen spelen? Die duren vaak erg lang en je 'doodt' er niet alleen stukken van de tegenstander in als je ze slaat, je offert ook nog eens je eigen stukken op voor een tactisch voordeel.

De poppetjes die je bestuurt in computerspelletjes zijn net zo 'menselijk' als de pionnen op een schaakbord. Helemaal niet, dus.

In schietspellen komt de speler wiens poppetje jij 'aantikt' na een korte time-out (30 seconden ofzo) tenminste gewoon weer terug en speelt iedereen vrolijk verder. Pionnen die geslagen worden komen nooit meer terug, en dat is veel erger :-)
Roozemond
@mortlach, voor jou ligt het blijkbaar anders en dat is jouw mening. Voor mij is het persoonlijk super duidelijk.
mortlach
Uiteraard is het voor iedereen heel persoonlijk. Wil je het niet, speel dan niet. Vind je het geen probleem en kun je maat houden, dan is het onschuldig vermaak. (wat we allemaal wel eens nodig hebben). Daar moet ruimte voor zijn, vind ik.
Omega
Schaakstukken rennen niet, hebben geen gezicht, schreeuwen en bloeden niet als je ze neerschiet. COD wekt de suggestie dat je schiet op mensen in een oorlogssetting (met bijbehorende geluiden). Daar komt nog bij al die verwensingen en vloeken die spelers elkaar online toebedelen, naast tal van profane Avatars (Almighty, 666, e.d.). Wie speelt, wil winnen en de beste zijn. Steeds maar weer. COD is ongelooflijk verslavend. Ik heb er voor mijn bekering ontelbare uren kostbare genadetijd mee verspild. Mijn conclusie als ervaringsdeskundige: COD is een geweldadige en bovendien verslavende uitvinding van satan.
Roozemond
@Omega, dank voor je reactie, van harte mee eens.
@mortlach, het is idd. een persoonlijke keus maar wat onschuldig lijkt, zie je bij dit voorbeeld, kan wel degelijk totaal verkeerd zijn.
mortlach
@Omega: Voor die schreeuwertjes heb je de 'mute all' knop, dus daar heb ik nooit last van. Van de creatieve namen die mensen zichzelf geven, ach, daar stoor ik mij ook niet bepaald aan. Heer, vergeef het hen, want ze weten niet wat ze doen.

Maar goed, als je zelfkennis hebt en wéét dat je niet op een verantwoorde manier met zo'n spel om kunt gaan, moet je het zeker niet spelen. En ik geef direct toe dat het voor de verkeerde mensen zeer verslavend kan zijn. Kun je wél ter ontspanning een uurtje spelen en het daarna gewoon weer wegleggen en loslaten, dan zie ik er geen probleem in. Lees een boek of speel een paar potjes CoD of BF. Met pixeltjes neerschieten heb ik geen enkel probleem trouwens.

En volgens mij is CoD van onder andere Infinity Ward. Het lijkt me sterk dat die Satan op de loonlijst hebben staan.
Roozemond
@Mortlach. suggereer je nu dat, wanneer je niet achter dit spel kunt staan, je gelijk niet op een verantwoorde manier met dat spel om kunt gaan? Volgens mij is dat totaal iets anders! Het is gewoon hoe je er persoonlijk tegen aan kijkt en wat je met je tijd door God je gegeven wilt doen. Nee, ik heb het nu niet over 24 uur per dag naar de kerk gaan enz.
mortlach
Ik suggereer alleen dat de reden om wel of niet achter dit spel te staan persoonlijk en dus niet-dwingend zijn.

En wat bedoel je dan wel. Het gaat blijkbaar toch om het feit dat deze hobby als 'verspilling van genadetijd' wordt gezien, terwijl een paar sokken breien dat niet is, om eens wat te noemen. Je hebt het niet over 24 uur per dag naar de kerk gaan, maar over wat dan wel? Een week heeft 168 uur. Wat is het probleem om daar 1 uur (of een paar - verantwoord) van te ontspannen met een leuk computerspel?

Het probleem is dat het al gauw 'de dictatuur van de minderheid' wordt. IK vind schietspellen maar niets, dus JIJ zou ze ook niet moeten spelen. Waar is de ruimte voor het eigen geweten daar nog in?
Roozemond
@Mortlach; goed dat je nog even reageert hierop. Natuurlijk mag je ontspannen maar ik vraag me absoluut af of jij wel de inpackt beseft van zulk soort spelletjes. Volgens mij is dat nu het enige waar het in deze vraag om draait. En niet om dwang. Dat hoor je mij niet zeggen. Ik zal nooit iets goed praten waar ik absoluut niet achter sta en waar ik ook grote zorg over heb.
mortlach
@Roozemond: Welke impact heeft dat soort spelletjes dan? Ik speel veel, heel veel van dat soort spelletjes, al jaren en jaren, en toch ben ik sociaal aangepast, verantwoordelijk, min of meer fit, pacifistisch en zeer geduldig, zonder enige drang om anderen wat aan te doen. De enige impact die een uurtje spelen op mij heeft, is dat ik er zeer ontspannen vandaan kom met een grote glimlach om de mond als er iets amusants is gebeurd.

En dat zal de impact op 99.9% (schat ik even) van de spelers zijn. Zijn er gevallen waarbij het fout gaat? Waarbij er mensen geen maat kunnen houden? Ja, dat zal niemand ontkennen, maar dat gebeurt met alles zo: mensen die verslaafd raken aan sporten of bij wijze van spreken hun huis verkopen om op een veiling dat laatste deel van die verzameling aan te schaffen.

Zodra er weer eens iemand doordraait en zijn school overhoop schiet, zijn mensen er als de kippen bij om een makkelijke zondebok aan te wijzen - meestal popmuziek maar tegenwoordig steeds meer computerspelletjes. Alsof het makkelijk is. Iemand draait door en speelt computerspelletjes, DUS iemand draait door OMDAT hij computerspelletjes speelt...

Het is verkeerd om die extreme 0,1% waar het fout gaat te misbruiken om algemene conclusies te trekken. En ik ken die mensen wel; ik weet hoe fout het kan gaan, ook uit eigen ervaring. Ooit speelde ik 80 uur per week World of Warcraft, máár 80 uur omdat ik 40 uur per week werkte. Was ik werkeloos geweest, dan was dat ongetwijfeld 120 per week geweest. Een zwarte periode in mijn leven. Ik weet dus wat het is en voor deze situaties zal ik ook blijven waarschuwen.

Ook is het verkeerd aan te nemen dat spelers het verschil niet zouden weten tussen werkelijkheid en fantasie. Ik schreef eerder al, schietspellen zijn eerder vrolijke potjes virtueel tikkertje dan dat het iets met oorlog en dood te maken heeft. Dat de blokjes die je aantikt of probeert te ontwijken er toevallig wat menselijk uitzien, doet nauwelijks ter zake. Je zou bij wijze van spreken de mannetjes kunnen vervangen door aliens, robots of zombies en mensen zouden het nog steeds spelen.

Moet je per se achter schietspelletjes staan? Nee, natuurlijk niet. Maar een geïnformeerde mening is een genuanceerde mening en dat is nooit weg... De wereld is niet zo zwart-wit als sommigen willen geloven...
Roozemond
@mortlach; voorbeelden te over voor mij persoonlijk,'k geloof niet in die procenten. Verder kan ik je verhaal volgen maar het zijn NIET mijn woorden.