Wat wordt bedoeld met 1 Petrus 3:18-20?

Ds. J. van Rossem / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met 1 Petrus 3:18-20?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag naar aanleiding van 1 Petrus 3:18-20. Ik wil dit vers voor vers behandelen. In de eerste plaats vers 18: "Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest."

Het grote en heerlijke voorbeeld van onschuldig lijden is Christus. Als rechtvaardige heeft Hij Zich voor zondaren gegeven. Jezus is de Leidsman der behoudenis door lijden heen. Vlees is de uiterlijke levensvorm, het lichaam, Zijn menselijke natuur. God heeft Zijn Zoon, Die door menselijk onrecht was vernederd en gedood, recht gedaan en heeft Hem doen opstaan in een nieuw heerlijk geestelijk lichaam. Door Zijn opstanding heeft Christus de dood van zijn  kracht beroofd en onvergankelijk leven aan het licht gebracht. De aard van dit opstandingslichaam is een geheim Gods.

Geest is de goddelijke natuur door welke Hij Zijn mensheid uit de doden heeft opgewekt. Vlees is het beeld van sterfelijkheid, geest van onsterfelijkheid. Het sterfelijke van Christus (vlees) werd verslonden in onsterfelijkheid (geest).

Vers 19: "In denwelken Hij ook heengegaan zijnde, den geesten die in de gevangenis zijnde gepredikt heeft."

Volgens de kanttekeningen van de Statenvertaling is deze plaats "zwaar" en wordt daarom verschillend uitgelegd. De Rooms-Katholieken en ook de Luthersen zien in deze verzen Christus' "nederdaling ter helle", het dodenrijk aangeduid. Met dodenrijk wordt hier de plaats der rampzaligheid bedoeld. In de staat van het geestelijk opstandingsleven is Christus Zijn overwining gaan verkondigen, als een heraut gaan uitroepen aan de gestorven ongelovigen die zich in de gevangenis, de plaats waar op het oordeel gewacht wordt, bevinden. Zo worden onder deze geesten de verdoemde zielen in de hel bedoeld, waaraan Christus na Zijn dood Zichzelf op en buitengewone wijze zou heben geopenbaard om hun Zijn overwinning te verkondigen tot een schrik en om hen van hun ondankbaarheid en rechtvaardige straf te overtuigen. Hij is dus in de hel geweest.

Weer anderen denken dat hier gedoeld wordt op de Hemelvaart van de Heere Jezus (in verband met het woord heengaan). Dan gaat het hier om triomferende opvaart naar de hemel als de inhoud van de prediking, die ook bekend geworden is aan de gestorven ongelovigen in de plaats waar op het eindgericht gewacht wordt. Zijn vijanden zullen weten wie ze verworpen hebben.

Je merkt het: een moeilijke tekst. Wat hebben we bij de uitleg van Gods Woord het licht en de leiding van de Heilige Geest nodig. Ik bid het ook jou toe of de Heere Zijn licht en waarheid op jou zendt.

Gods zegen!,
Ds. J. van Rossem

Lees ook: 'Christus heeft gepredikt aan de geesten in de gevangenis'

Ds. J. van Rossem

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Rossem is op 7 maart 2013 overleden.

Tags in dit artikel:

dodenrijkhelPetrus