Bekeerd voor schuldbelijdenis

Ds. P. J. den Admirant / 1 reactie

Vraag

Moet je bekeerd zijn om voor de kerkenraad schuldbelijdenis te doen? Als je spijt hebt van je zonden en je hebt dat de Heere bekendgemaakt en om vergeving gevraagd en dat vaak blijft doen, maar je kan niet geloven dat de Heere die zonden ook vergeven heeft. Ik kan toch niet zomaar zeggen dat de Heere al mijn zonden heeft vergeven? De kerkenraad geeft aan dat je moet geloven dat al je zonden vergeven zijn, om schuldbelijdenis te mogen doen. Is dat bijbels?

Antwoord

In de eerste plaats zou ik willen opmerken dat het goed zou zijn om met je eigen kerkenraad hierover van gedachten te wisselen. Het laatste wat ik wil is dat je tegenover de kerkenraad komt te staan. De moeilijkheid ligt hierin dat je het gevoel hebt dat de kerkenraad iets van je vraagt wat je zelf niet hebt en ook niet zelf tot stand kunt brengen, namelijk bekering en het geloof dat je zonden vergeven zijn. Uit je vraag begrijp ik dat je probeert oprecht je zonden te belijden, dat ook gedaan hebt en doet, maar geen zekerheid hebt of God je zonden vergeven heeft. Hoe kan de kerkenraad dit dan wel van je vragen?

Het is beter om het anders te benaderen: wat vraagt de Heere God van je? Oprechtheid, geloof, bekering. Toch niet minder? In zoverre heeft de kerkenraad (als je het standpunt goed hebt weergegeven) wel een punt! Want de Heere vraagt geloof en bekering en oprechtheid van ons. Maar hoe kun je oprecht zijn, geloven en je bekeren? Dat zijn toch gaven van God? Zeker! Maar wil God deze gaven niet zelf aan ons geven? Al wat u ontbreekt, schenk Ik, zo gij 't smeekt... Mild en overvloedig!

En vraagt de Heere niet van ons dat we Hem op Zijn Woord geloven? Ik weet dat het grote woorden zijn: ik geloof dat God mijn zonden vergeven heeft. Maar zijn het te grote woorden als je ziet op het werk van de Heere Jezus Christus? Is het dan geen ongeloof, om na belijdenis van je zonden, niet te geloven dat God ze vergeven heeft? Leer je hand te leggen op de beloften van God. Doe dat biddend om het licht van Zijn Geest. Maar ook in vertrouwen dat de Heere Zijn beloften vervult.

Zal de kerkenraad meer van je vragen dan wat ik hierboven geschreven heb? Vraag jezelf niet in de eerste plaats af of je kunt voldoen aan de vraag van je kerkenraad, maar vraag je af wat de Heere van je vraagt en wat Hij je wil geven! Dan vertrouw ik erop dat het met je kerkenraad wel goed zal komen!

Ds. P. J. den Admirant

Tags in dit artikel:

schuldbelijdenisvergeving
1 reactie
adriano313
Beste vragensteller,ter bemoediging

Moet je bekeerd zijn... en de gedachten blijven je zo in de greep houden!

joh 3:16 Alzo lief heeft God (JOU) gehad dat Hij Zijn enige geboren zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in hem GELOOFT niet verloren gaat maar het eeuwig leven HEEFT.

Misschien kan je proberen om alle gedachten stop te zetten en deze bovenstaande tekst eens eenvoudig op je te laten inwerken en bidt daar maar bij of God het in je hart wilt leggen.

Het proces begint al bij deze uitnodiging:
1. God heeft jou lief,
2. Hij heeft Zijn eigen Zoon gegeven(niet gespaard)
3. Gelooft in Hem
4. Je zal hierdoor eeuwig leven hebben.

Nu kun je met deze tekst heel ver weg denken maar je kan bij jezelf ook zeggen ik ga vandaag een stap zetten! Ik ga dat geloven (3) eens in de praktijk brengen...
en het gaat er helemaal niet om of dit wel of niet lukt, mag of niet mag, kan of wel kan. Het gaat erom dat je stappen gaat zetten om te doen! Net zoals Noach, als hij geen bomen ging omhakken had hij ook geen Ark!

Het mooie is dat het volgende week goede vrijdag is. Zo wordt het een realiteit voor jou, een mooier voorbeeld kan er niet zijn, laat de praktijk maar spreken.Want God geeft geen Bijbeltekst aan ons zodat we NIETS hoeven te doen. Geloven is dan ook een werkwoord

Gods toorn en alle zonden zijn op Goede vrijdag uitgestort en gedragen aan het kruis. Hierdoor is de duivel onttroont en kan God weer met mensen in vrede komen door Zijn Zoon.

Nu jou verhaal hierin ... net als een ieder ander heb je zonden begaan. Maar zonden klagen aan, dat is het recht wat de duisternis had en wat het nog steeds doet. Echter het illegaal!
Jezus zegt duidelijk, Mij is gegeven alle macht, in de Hemel en op aarde! en door Zijn bloed is dit werkelijkheid geworden (7x heeft dit gevloeid). Dit was het volmaakte offer.

Dus als jij dit ook gelooft, dat Hij de (los)prijs voor jou al heeft betaald, dan komt er actie en beweging. Want als jij gelooft en aanvaard dat Jezus voor jou gestorven is, zal je door zijn bloed geestelijk gereinigd worden. Dus door het verhaal op jezelf toe te passen en door er deel van te worden, komt er beweging in het proces.

Raak dan maar niet in een kramp als mensen allemaal dingen van jou willen. Als jij meer tijd nodig hebt, verteld dat maar gewoon aan Jezus zelf! Vraag je maar af of je jouw hart wel helemaal aan Hem wilt geven... en als dit niet zo is verteld Hem dat ook maar! Zeg alles maar gewoon tegen Hem zonder enige vorm schaamte of theologische bedenkingen.

En mocht je wel in het offer geloven, dan zou ik gewoon zeggen:
Heere Jezus, ik open vandaag mijn hart voor U, U bent zo ontzettend welkom, spreek tot mijn hart en open mijn oren zodat ik Uw stem ook versta. Open mijn ogen zodat ik uw heerlijkheid mag aanschouwen. Heere Jezus wilt u mij gewoon, door de Heilige Geest, overal doorheen trekken en helpen. Want alleen kan ik het NIET, dank u wel dat u het ook voor mij wil doen!

Kom in actie, ik zal voor je bidden