Lichamelijk naar elkaar toegroeien ondanks schaamtegevoel

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Graag willen wij bij deze een vraag stellen m.b.t. het omgaan met elkaar op lichamelijk gebied, mede met het oog op de voorbereiding op ons huwelijk. Wij zijn een stel van midden 30 en we hebben sinds maart verkering. Zijn er stappen aan te geven die je kunt zetten als het gaat om het (laten)zien/leren kennen van elkaars naakte lichaam, zodat een vrouw met een (te) sterk ontwikkeld schaamtegevoel en onwennigheid met haar eigen lichaam niet als een berg tegen geslachtsgemeenschap aan zal kijken? We zijn erg benieuwd wat bijbels gezien verantwoord is in deze.

Antwoord

Er zijn op zich geen concrete stappen in aan te geven. Als het goed is, dan merk je dat je vanzelf meer en meer naar elkaar toegroeit, zowel geestelijk als lichamelijk. Zoiets kun je niet forceren. Dat heeft echt z’n tijd nodig. Iedere keer dat je elkaar ontmoet, raak je weer wat meer vertrouwd met elkaar en groei je weer een stukje naar elkaar toe. Het elkaar uitkleden als ‘therapie’ om op die manier een te sterk ontwikkeld schaamtegevoel te overwinnen, zoals je schrijft, lijkt me geen goed idee. Want stel dat ze dat zo zou doen, dan zou je daarmee ook dingen kunnen forceren. Als je je veilig en vertrouwd voelt bij elkaar en elkaar durft aan te raken en te strelen, dan is het uitkleden van elkaar helemaal niet nodig. Ik heb al eerder geschreven dat het juist goed is om in de verkeringstijd je kleren aan te houden.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk