Niet christelijk medeforumlid

J.W.N. van Dooijeweert / 1 reactie

Vraag

Via een forum heb ik laatst een berichtje gestuurd naar een wanhopig medeforumlid (van een ander forum). Dit lid is niet christelijk. Ze is naar mijn idee erg eenzaam en ik dacht ook autistisch. Ze zit veel thuis en besteedt veel van haar tijd aan het betreffende forum. Vandaag kreeg ik (na een lange tijd) een reactie. Ze vraagt aan mij hoe ze dat precies moet doen (bidden). En... nu bedenk ik: tja, hoe moet ik dat nu uitleggen aan iemand die naar mijn idee totaal geen christelijke achtergrond heeft en naar wat ik gemerkt heb aan reacties, volgens mij ook totaal geen idee heeft wat geloof/geloven inhoudt? Kunnen jullie mij adviezen geven over wat ik terug zou kunnen mailen? Ze is momenteel weer heel wanhopig, en ik heb het idee dat ze om een antwoord zit te springen. Graag hoor ik van u... En ik kom zelf zoveel tekort in het gebed, hoe moet ik dat een ander dan leren? Maar ik voel het wel als mijn plicht om het haar te vertellen. En dat wil ik ook graag, maar hoe?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Laat je antwoord in de eerste plaats een helder getuigenis zijn. Dat kun je vooral bereiken door heel dicht bij haar te gaan staan. Ik bedoel hiermee: Laat haar merken dat jij ook je moeilijke (of misschien wel heel moeilijke) momenten gekend hebt in je leven. Momenten waarin je dacht dat je er nooit meer uit zou kunnen komen. Vertel haar dan hoe je heel eenvoudig alles aan Jezus verteld hebt. Dat klinkt in de oren van veel reformatorische mensen wat al te licht, maar mijn ervaring is dat dit over komt, zelfs vaak bij de meeste verstokte niet-gelovende mens. Laat het haar mee-beleven hoe groot het wonder was dat je er toch uitkwam met de hulp van de Heere God.

Er zijn verschillende Bijbelteksten die je kunt gebruiken om haar aan te moedigen om ook alles aan de Heere Jezus te vertellen en Hem te hulp te roepen in de nood van haar leven. Ik denk dan aan teksten zoals bijvoorbeeld: "Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven." Of Hebr. 4:14-16. Vooral die woorden: Laat ons met vrijmoedigheid toegaan tot de troon van de genade. Je kunt misschien beter de herziene Statenvertaling gebruiken om meer duidelijkheid aan de teksten te geven. Mijn ervaring is ook dat je het best gewoon alleen de naam "Jezus" gebruikt. Niet aangevuld met Heere. Voor de mensen die de Bijbel niet kennen is dat namelijk vrij moeilijk te begrijpen.

Als je probeert om hulp te bieden per brief, laat dan je briefje heel vriendelijk zijn en vooral vrij van gemeenplaatsen als: "iedereen heeft zo zijn moeilijke tijden." Of een andere: "je moet kijken wat een ander allemaal door te maken heeft." Je moet alleen naar Jezus verwijzen en Zijn hulp aanprijzen.

Verder moet je vooral duidelijk laten merken dat je iedere dag voor haar bidt. Maar tevens dat ze dat zelf ook moet doen. Soms kan het iemand goed doen als je aanbiedt om samen met haar te bidden.

Ik hoop dat ik je wat aan heb kunnen reiken waar je wat mee doen kunt, laat anders gerust horen. Gods zegen en hulp toegebeden.

Hartelijke groeten vanuit een heel heet Peru,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

biddengetuigen
1 reactie
louis2
Ik ben ook autistisch en begrijp je stelling en het probleem, denk ik.ik zou graag met jou in contact komen. Vraag mijn mailadres maar op.