Overdopen

dr. G. W. Marchal / 5 reacties

Vraag

Val je, als je je laten overdopen, nog onder het teken en zegel van het verbond (de kinderdoop)?

Antwoord

Ik ben mij ervan bewust dat achter deze vraag heel veel schuil gaat. Ook verdriet, hartzeer. Om een voorbeeld te noemen dat ik in mijn omgang met mensen regelmatig meemaak: veel ouders zien met pijn dat hun kind naar een evangelische gemeente gaat en na verloop van tijd besluit –op grond van overtuigingen die in deze kringen worden gepropageerd– om zich over te laten dopen. Vaak speelt dan de opvatting mee: de doop, indertijd bediend toen je nog een zuigeling was, stelt weinig of niets voor; dit was jouw keuze niet. Nu ben je op een leeftijd gekomen dat je bewust kunt kiezen voor de Heere God en Zijn Evangelie; als teken daarvan laat je je dopen en ontvang je de Heilige Geest.

Ik heb geloofsmatig grote moeite met deze redenering(en). Het zwaartepunt wordt in en bij ons gelegd en niet in de belovende God. Deze geloofsbasis is buitengewoon wankel en zwak. Vervalt al doende de belofte, gegeven met en in de kinderdoop, het teken en zegel van het verbond? Mij dunkt: je kunt niet zorgvuldig en eerbiedig met Gods beloften omgaan, maar ook hier blijft het overwicht van Gods beloften gelden. Zijn trouw blijft gelden, ondanks alles en door alles heen.

Ds. G. W. Marchal

Tags in dit artikel:

overdoopteken
5 reacties
SDG
Beste vragensteller, een aantal opmerkingen:

1) Er wordt nergens in de Bijbel gesproken over "overdopen", wel over dopen. De enige geldige reden die je kunt hebben om jezelf op dit moment te laten dopen is als je nog niet gedoopt bent, dat wil zeggen: als jij je kinderdoop niet als échte doop erkent. Dan wordt het dus geen "overdopen" maar gewoon dopen. Uit jouw vraagstelling blijkt echter al dat je waarde hecht aan wat er tijdens de kinderdoop geschiedde, namelijk inlijving in het genadeverbond.

2) Als je met "overdopen" de geloofsdoop in een Baptisten-gemeente of evangelische gemeente bedoelt, moet je weten dat daar de doop niet als "teken en zegel" van een (genade)verbond wordt gezien, maar als een identificeren met de dood en opstanding van de Heere Jezus Christus; als vraag aan God van een goed geweten (1 Pet. 3:21). Het "teken en zegel" dat vaak wordt gekoppeld aan de doop komt van de besnijdenis uit Genesis 17:11 en Romeinen 4:11. De vermeende koppeling tussen besnijdenis en doop komt uit Kolossenzen 2:11-12.

3) Val niet in de valkuil dat je door de "overdoop" een speciale zalving of gave van de Heilige Geest ontvangt, of dat de volwassendoop noodzakelijk is voor behoud. Op het moment dat je tot geloof komt wordt je door de Heilige Geest gedoopt in het lichaam van Christus (1 Kor. 12:13); een geestelijk gebeuren. Die geestelijke doop, die door de Heilige Geest geschiedt, mag je als gelovige uitbeelden in de waterdoop. Deze waterdoop volgt op het geloof dat je ontvangen hebt, en is slechts een symbool van wat er geestelijk gebeurd is; niets meer. Geen inlijving in een genadeverbond, teken en zegel, etcetera.

Kortom, verdiep je eerst eens in de betekenis en onderbouwing van de geloofsdoop die Baptisten en evangelischen eraan geven, vergelijk dat met wat de Bijbel zegt en beslis dan wat je doet. Zolang je de doop verbindt met "teken en zegel" en het genadeverbond ben je NIET klaar om deze (opnieuw?) te ondergaan, omdat je dan niet hebt begrepen wat de betekenis van de geloofsdoop is, en wat het niet is. Ik denk dan ook dat je deze "overdoop" wilt ondergaan omdat je bij je kinderdoop niet bij bent geweest, het geen keuze van jezelf was, etcetera. Dat zijn géén geldige argumenten om nog maar eens gedoopt te worden!!
hjrl
Beste SDG,
ik heb mijn e-mail adres aan de redactie gegeven. Zou u hen daarom willen vragen? Om vervolgens contact met u te krijgen? Ik hoop dat u dit zou willen. Het betreft een bijbelse vraag. Groet van hjrl
waldboy
De vraag gaat over "overdopen".
Overdopen is het laten dopen van jezelf of een kind in een kerk waar ook de kinderdoop geldt.
Bijvoorbeeld: je bent als baby gedoopt in de GKV en gaat als volwassene over naar de HHK. Als je je dan laat dopen in de HHK dan laat je je Overdopen.
Bijvoorbeeld: je hebt je kinderen latem dopen in de PKN en het hele gezin gaat over naar de GK. Wanneer je je kinderen daar weer (weder) laat dopen, dan laat je ze overdopen.
Als je als kind in een "kinderdoop"kerk, door je ouders bent laten dopen en na het bestuderen van Gods Woord kom je tot de conclusie dat de dopp na bekering de doop is die God van ons vraagt, laat je je niet overdopen.
Geen twee verschillende dingen door elkaar halen.
Een panellid heeft eens deze uitleg gegeven op een vraag over "overdopen". 't Is dus geen verzindsel van mij. Ik ben het wel volledig met at antwoord eens.
Bij deze (juiste) manier van overdopen verandert er met het teken en zegel en het verbond dus niets. Het wordt hooguit nog een keer bevestigd. Geheel overbodig dus.
willemdemok
over welk verbond hebben we het nu eigenlijk als je je kind laat dopen?
Het verbond mer Abraham? Of het nieuwe verbond van Jezus zoals staat in 2 Korintiërs 3,6
Hij heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
plderoos
Hoewel ik met de dominee sterk hecht aan de verbondsdoop omdat de argumenten nu eenmaal veel sterker zijn, relativeert Paulus de waarde van die doop gelukkig stevig, hij weet niet eens meer precies wie hij al of niet gedoopt heeft, alsof hij onze discussies voorzag:

Ik dank God, dat ik niemand van u gedoopt heb, dan Krispus en Gajus; Opdat niet iemand zegge, dat ik in mijn naam gedoopt heb. Doch ik heb ook het huisgezin van Stefanus gedoopt; verder weet ik niet, of ik iemand anders gedoopt heb. Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet zinloos gemaakt wordt.