Jakob worstelt met een Man

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Donderdag las ik na het eten in ons bijbels dagboek "Hoort Zijn stem" het stukje van die dag: 9 februari, over Genesis 32:21-32. Jakob worstelt met een Man. Na het lezen, vroeg mijn zoon naar de betekenis/reden van het worstelen en van het aanraken van zijn heupgewricht. Tja, met het dagboekstukje kwamen we eigenlijk niet zoveel verder. De kanttekeningen van de Statenvertaling erbij gepakt. Toen kwamen wij er nog niet goed uit. Wellicht kunt u ons verder helpen? Bij voorbaat hartelijk dank.

Antwoord

Ik ben niet in het bezit van het dagboek "Hoort Zijn stem". Daarom kan ik niet nagaan wat daar over het worstelen van Jakob met de Engel des Heeren wordt gezegd. Er is al heel veel over gefantaseerd en ook zijn er allerlei bijzondere geestelijke zaken aan ontleend.

Ik denk dat je moet beginnen, zoals altijd als je de Bijbel wilt verstaan, met de letterlijke feiten en gebeurtenissen te verstaan. We lezen dan toen Jakob alleen was overgebleven en hij de Heere in het gebed zocht, want Ezau was in aantocht, dat een man met hem worstelde. Er staat gewoon "een man." Het was dus echt een mens en wel een man. Later blijkt dit de Engel des Heeren te zijn. Dat is de ongeschapen Engel, de Zoon van God. Over deze Engels des Heeren gaat het dikwijls in het Oude Testament. Hij verscheen in mensengestalte aan Abraham, Mozes, de ouders van Simson, enz. De Zoon van God worstelde dus met Jakob in de gestalte van een man. Hij moet dus een menselijk lichaam hebben aangenomen. Hoewel alleen maar voor dit moment. Om het daarna weer af te leggen.

We noemden dit epifaniën, verschijningen in een echte gestalte van de Zoon van God. In de volheid des tijds zou Hij mens worden uit de maagd Maria om dit lichaam nooit meer af te leggen.

De worsteling tussen Jakob en de Engel des Heeren ging over de eerstgeboorte. Had Jakob wel recht om de eerstgeborene, de drager van de Messiasbelofte te zijn? Hij had die zegen toch gestolen? Het gebed is een worsteling. Maar hier was het ook een lichamelijke worsteling. In die worsteling heeft Jakob de Engel des Heeren overwonnen met gebed en smeking. Hosea 12:5 zegt daarvan: "Hij weende en smeekte Hem."

Er is dus iets waar God het van verliest, namelijk van gebed en smeking.Dat is vooral de les uit deze worsteling. Ik wens u zo'n worsteling en zo'n gebedsoverwinning toe.

Ds. C. Harinck

Tags in dit artikel:

eerstgeboorterechtJacob