In één bed

drs. J. Hoekman / 2 reacties

Vraag

Ik ben een man van 24 jaar en zit met het volgende. Ik ben opgegroeid in een katholieke familie en heb toen ik jong was ook de sacramenten ontvangen van de doop, communie en het vormsel. Zolang ik me kan herinneren heb ik het nooit leuk gevonden om bezig te zijn met God en heb hierdoor ook allesbehalve christelijk geleefd. Ongeveer een jaar geleden ben ik volledig omgedraaid en heb ik een bijzondere spirituele ervaring mogen hebben doordat Maria mij naar Jezus bracht en ik iets van Zijn liefde mocht ervaren. Sinds toen is het hard gegaan en doe ik mijn best om volledig in Gods liefde en Zijn wil te leven. Mijn vriendin, waar ik in middels al acht jaar een relatie mee heb die niet christelijk is opgevoed, is ook tot geloof gekomen en wil ook in Gods liefde leven. Omdat we al acht jaar lang samen zijn en ook een tijd hebben samengewoond en allebei niet gelovig waren, was het heel normaal dat we met elkaar seks hadden en samen sliepen. Al een tijd hebben we besloten geen seks meer te hebben en hiermee te wachten totdat we getrouwd zijn. Dit gaat ons goed af en het lukt ons met de genade van God om geen seksueel contact meer te hebben. Nu is het echter wel zo dat we vaak samen slapen bij mij thuis in een tweepersoonsbed en bij haar apart op dezelfde kamer. We weten nog niet wanneer we gaan trouwen en hebben ook nog geen actuele plannen. Maar hoe denken jullie er over samen in één bed te slapen voor het huwelijk?

Antwoord

Je moet niet als man en vrouw leven zonder dat de Heere Zijn zegen daarover heeft gegeven. Paulus zegt in 1 Korinthe 7:9: Het is beter te trouwen dan (van begeerte) te branden. Ik zeg: je moet de kat niet op het spek binden! De gemeenschap is iets wat de Heere heeft gegeven als een geschenk van liefde tussen man en vrouw en die wil Hij ook zegenen (uitgezonderd zij die zware weg van de beproeving van kinderloosheid gaan) met de kinderzegen.

Het is geweldig als je samen de Heere mag dienen, maar dien het dan ook in gehoorzaamheid aan Hem en onder Zijn voorwaarden zoveel als mogelijk in de kracht van de Heilige Geest. Als je weet dat je met elkaar onder Zijn zegen het leven door wilt, waarom dan wachten met trouwen?

Nee, een tweepersoonsbed is niet goed en twee eenpersoonsbedden op dezelfde slaapkamer is ook niet goed. De satan zal er alles aan doen om jullie te laten zondigen door de begeerte van het vlees. Ik hoor wel eens: dominee, dat is toch wel ouderwets, we kunnen toch geen jaren verkering hebben, zonder geslachtsgemeenschap met elkaar te hebben. Ik antwoord dan, u wilt niet weten hoeveel scheidingen er in de gemeente(n) zijn en hoeveel ‘slechtlopende’ huwelijken er zijn, mede omdat we elkaar in de verkeringstijd niet voldoende hebben beproefd op onze geestelijke liefde voor elkaar zonder het fysieke. Want de tijdelijke wereldse ‘eros’ is niet de basis voor de christelijke blijvende ‘Agape’. En mede hierdoor gaan ook vele jonge christenmannen en vrouwen al weer na een paar jaar bij elkaar weg, omdat het niet meer spannend is!

Nee dat ligt niet alleen aan het wel of niet met elkaar naar bed gaan voordat je getrouwd bent! Laat deze zware weg van beproeving van de Heere niet tot een verzoeking van de duivel in je leven worden.

Maar als jullie alles met bidden en dankzegging neerleggen bij Hem, dan blijft jullie bed rein. Dan kun je de Heere ook recht in de ogen kijken op jullie trouwdag. Ja, Heere wij hebben gezondigd, dat belijden wij, maar U hebt ook gezien, dat wij in Uw kracht hebben gestreden en gebeden om Uw weg te gaan.

Heel veel wijsheid en kracht toegewenst.

Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijkslapen
2 reacties
kerkje
ik vind het echt geweldig hoe jullie hier mee om gaan gods zegen
louis2
Beste mensen,

Ik worstel ook vaker met seksualiteit.
Ik zou bovendien, ik ben ook katholiek die groeiende is in het geloof, graag met jullie in contact komen.

<i>*mailadres bij de redactie op te vragen*</i>