God verhoorde Lea

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik wil een vraag stellen over de tekst in de Bijbel: "En God verhoorde Lea en gaf dat haar slavin (weer) zwanger werd." Ik ben erg geschokt door die tekst en hoop echt dat u mij kunt helpen. Hoe kan dit nu in de Bijbel staan? Lea was boos dat na een aantal kinderen er geen nieuwe zwangerschappen kwamen. Ze was boos op Jakob en gaf toen haar slavin aan Jakob voor een nieuw kind en dan staat er: En God verhoorde Lea... Dus God verhoort ook zondige gebeden? Mijn beeld van God stort zo helemaal in. Hoe moet ik dit nu rijmen met een Heilig God, voor wie de zonden niet kunnen bestaan? God wilde toch ten diepste geen twee vrouwen voor Jakob en God haat toch de zonde van overspel? En dan ook nog overspel met slavinnen? Hoe moet ik hier voor mezelf nu rust in vinden?

Antwoord

Beste vrager,

Je hebt gelijk: dit is een onverkwikkelijk verhaal. We moeten echter enkele dingen niet vergeten:

1. Bigamie was in die tijd niet veroordeeld. Men kon twee vrouwen hebben. We weten ook de zakelijke motieven die er aan de huwelijken van Jacob ten grondslag hebben gelegen. Zijn schoonvader gaf aan Jacob Lea, hoewel Jacob van Rachel hield. Zodoende kreeg hij later ook Rachel opdat Laban hem nog zeven jaren aan hem kon binden om zijn bedrijf te vergroten.

2. Dat ook slavinnen gegeven werden tot vrouw was ook naar de gewoonten van die tijd. De kinderen die zij dan kreeg waren voor hun bazin. Het leek dus op een soort adoptie, of draagmoederschap.

3. In deze geschiedenis draait het niet om de seksuele begeerten, maar over het krijgen van kinderen en graag veel. Denkend aan de belofte die aan Abraham was gegeven dat zijn zaad talrijk als het zand der zee zou zijn. En er was de belofte dat in hun nageslacht de hele wereld zou gezegend worden (Gen. 12:3).

Ons stuiten zulke zeden tegen de borst. We zien een ontwikkeling in het OT naar de monogamie. Het huwelijk is iets van één man en één vrouw.  Duidelijk komt dat ook uit als er gesproken wordt over overspel. Het huwelijk dient een afschaduwing te zijn van God en Zijn volk. Daar komt geen derde aan te pas. Zo dient dat ook te zijn in het huwelijk. De profeten waarschuwen tegen echtscheiding  op grond van het verbond van God. Daarin wijst de Heere op het feit dat er maar één vrouw aan  de mens gegeven is (Maleachi 2). Christus keert terug naar de zede van het eerste huwelijkspaar in de geschiedenis: Adam en Eva (Matth.19:4). Deze twee zijn aan elkaar gegeven en dienen ons tot voorbeeld.

In het gedeelte waar jij over schrijft in Gen.30, moet je de zaken goed uit elkaar houden. Wat je schrijft over het feit dat God Lea verhoorde, dat staat niet na de geboorte van een kind van een slavin, maar na de geboorte van Issaschar, een eigen zoon van Jacob en Lea. Daar heeft Lea  gebeden om nog een zoon van hen beide (Gen. 30: 16-18).

Het is wel zo dat Rachel ook spreekt over het feit dat God haar verhoorde, na de geboorte van Dan uit Bilha. Dan zegt Rachel: God heeft mijn stem gehoord. Maar dat is wat anders dan wat er van Lea gezegd wordt: en God  verhoorde Lea.  Het is wat anders of wijzelf zeggen dat God ons gebed verhoord heeft of dat het door de Heilige Geest, de eigenlijke schrijver van de Bijbel, gezegd wordt.
Dit op jouw vraag of God ook zondige gebeden verhoort. Wel van zondaars, maar geen gebeden om de zonde te doen.

Als je het huwelijk van Jacob bekijkt dan is het één veroordeling van bigamie en polygamie: het hebben van meerdere  vrouwen.  Het is een en al afgunst tussen die twee zusters. En Jacob stond daar tussen in. Er is sprake van voorliefde bij Jacob, maar God zag om naar Lea. Uit haar is tenslotte, via Juda, de Zaligmaker geboren.

Rust kun je alleen vinden in het feit wat God duidelijk geopenbaard heeft in Zijn Woord. Veel is er onder Zijn toelating gebeurd in de cultuur van die tijd. Maar de lijnen van het huwelijk zijn voor ons duidelijk in het Woord aangegeven: Matth.19 en Efeze 5. Ik hoop dat het je zo duidelijk geworden is.

Met hartelijke groeten en Gods zegen voor je toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

bigamieJacob